اخبار اخبار سیاسی

گزارش الجزیره در خصوص توان موشکی ایران در مقابل سامانه آمریکایی «تاد»

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و بر اساس گزارش مهر، سایت الجزیره گزارشی طولانی با عنوان «ایران با وجود سامانه تاد، چگونه لایه‌های دفاعی اسرائیل را تخریب می‌کند؟» منتشر کرد. وی نوشت: آمریکا یکشنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد سامانه دفاع موشکی تاد را که سامانه ای پیشرفته محسوب می شود در سرزمین های اشغالی مستقر کند. این اقدام آمریکا پس از حمله موشکی اخیر ایران به سرزمین های اشغالی صورت می گیرد. این اولین بار نیست که سامانه تاد در منطقه ما مستقر می شود در سال 2019 نیز این سامانه به عنوان بخشی از تمرینات مشترک در سرزمین های اشغالی مستقر شد، اما زمان فعلی و شرایط بحرانی کاملاً متفاوت است.

تاد یک سامانه دفاع موشکی آمریکایی است که برای مقابله با موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد استفاده می شود. موشک های این سامانه موشک ها و کلاهک های بالستیک غیر منفجره را هدف قرار می دهند، یعنی اساس کار آنها به دقت در اصابت به هدف بستگی دارد و برای این منظور مجهز به رادار پیشرفته «EN/TPY-2» است که می تواند شناسایی و رهگیری موشک های بالستیک

شکی نیست که دلیل اصلی استقرار این رژیم در سرزمین های اشغالی حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر موشک های بالستیک ایران است. موشک هایی که در دوره اخیر به قدری پیشرفته شده اند که برخی از آنها در چارچوب یک حمله محدود توانستند لایه های دفاعی رژیم صهیونیستی را سردرگم کرده و به طور ناگهانی اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند.

موشک های دقیق و پیشرفته ایران

موشک های بالستیک یک مسیر منحنی را دنبال می کنند تا با کلاهک های خود به اهداف خود حمله کنند. این موشک ها آنقدر ویژگی های متفاوت دارند که به یکی از اهرم های مرکزی بسیاری از ارتش های جهان از جمله ایران تبدیل شده اند. می تواند در عملیات های سریع و ناگهانی به بالاترین سرعت برسد و بردهای بسیار متنوعی دارد. اگرچه آمار دقیقی از موشک‌های بالستیک ایران در دست نیست، اما طبق گزارش‌های قبلی، این کشور حداقل سه هزار موشک از این نوع را در اختیار دارد.

علاوه بر این، ایران در دهه گذشته پیشرفت چشمگیری و گسترده ای در ارتقای سطح دقت موشک های بالستیک خود داشته است. به عنوان مثال، برخی از موشک های ایرانی مانند فاتح 313 و قیام 1 دارای سیستم های هدف گیری پیشرفته هستند. الفاتح 313 یک موشک بالستیک کوتاه برد (حدود 500 کیلومتر) مجهز به سامانه های هدایت ماهواره ای است که می تواند اهداف را با دقت بالایی مورد اصابت قرار دهد. در همین حال، Qiam 1 از سیستم هدایت اینرسی و محیطی ترکیبی استفاده می کند که دقت و عملکرد آن را در برابر اهداف مورد نظر افزایش داده است.

علاوه بر همه این موارد، ایران به بهبود عملکرد موشک‌های سوخت جامد توجه ویژه‌ای داشته است که در فرآیند پرتاب بسیار سریع‌تر از موشک‌های با سوخت مایع عمل می‌کنند و بهترین گزینه برای سناریوهای واکنش سریع محسوب می‌شوند. سوخت جامد پایداری بیشتری دارد و می توان از آن در موشک های چند مرحله ای استفاده کرد که برای موشک های دوربرد و بین قاره ای بسیار مهم است.

لحظه رویارویی/ توانایی ایران در هدف قرار دادن همزمان سلاح های دشمن

افزایش دقت و برد موشک های بالستیک به تنهایی نمی تواند سامانه های چند لایه رژیم صهیونیستی را فریب دهد و گمراه کند، به ویژه اینکه شاهد استقرار سامانه تاد در سرزمین های اشغالی هستیم. به همین دلیل، ایران از چندین تاکتیک دیگر برای فشار و حذف این رژیم ها از راه دور استفاده می کند. یکی از این تاکتیک ها موشک باران سامانه های فوق الذکر است. هرقدر هم که یک سامانه دفاعی قدرتمند و دقیق باشد، می تواند تا حدودی پرتاب موشک را متوقف کند و فراتر از آن ناکارآمد است.

یک حمله موشکی هماهنگ از چند جهت، با پرتاب صدها موشک بالستیک، می‌تواند بر سیستم‌های دفاعی مانند فلاخان داوود فشار وارد کند و پرتاب تنها چند 10 موشک بالستیک دوربرد به طور همزمان می‌تواند فشار وارد کند. سیستم دفاعی از پکان 2 و 3 تا TAD

در واقع، پیش از آن، مقامات رژیم اسرائیل ابراز نگرانی کرده بودند که سامانه‌های دفاع موشکی در برابر تعداد زیادی راکت و موشک به طور همزمان تحت فشار قرار گیرند. همچنین حزب الله لبنان در بحبوحه جنگ همه جانبه به سمت سرزمین های اشغالی می تواند روزانه حدود سه هزار موشک و گلوله پرتاب کند که فراتر از توان سامانه های رژیم صهیونیستی است. این همان کاری است که ایران در حمله اخیر خود به میزان بسیار محدود انجام داد. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که این کشور توانسته سیستم های دفاع هوایی اسرائیل را با رگبار موشک اشتباه بگیرد.

اینفوگرافی موشک های ایرانی

هنوز به مشکلات فنی پنهان در سامانه هوایی رژیم صهیونیستی اشاره نکرده ایم. به عنوان مثال، میزان رهگیری موشک های گنبد آهنین از غزه کمتر از 10 درصد است. حقیقت این است که موشک‌های ایران بسیار بزرگ‌تر از توانایی آنها در انجام حملات دردناک به رژیم صهیونیستی است. این کشور طی سال های گذشته در سه زمینه خود را تقویت کرده است: موشک های بالستیک، پهپادهای تهاجمی و موشک های کروز حمله می کنند که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و می توانند رادارها را گمراه کنند. از پهپادهای تهاجمی ایران می توان به 136 پهپاد انتحاری اشاره کرد.

اینفوگرافی موشک های ایرانی

جمع آوری این اطلاعات نشان می دهد که ایران توانایی هدف قرار دادن سلاح های مختلف دشمن را به طور همزمان دارد. برای مثال رادارهای پدافند هوایی را با پهپادهای خود هدف قرار می دهد و راه را برای حملات با موشک های بالستیک و کروز باز می کند. این کشور در زمینه موشک های مافوق صوت نیز پیشرفت چشمگیری داشته است تا بتواند سامانه های پدافند هوایی چند لایه دشمن را هدف قرار دهد.

این کشور به باشگاه بسیار محدودی از کشورهای صاحب موشک های مافوق صوت پیوست و در سال 2023 به طور رسمی از موشک مافوق صوت فتح با برد 1400 کیلومتر رونمایی کرد. موشکی که برای هدف قرار دادن سرزمین های اشغالی کافی است. این موشک ها می توانند با سرعت پنج برابر صوت حرکت کنند و بدون کاهش سرعت و نزدیک شدن به زمین، مسیر خود را تغییر دهند. بنابراین، زنگ خطر زمان کمی برای به صدا درآوردن دارد.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *