اخبار اخبار تکنولوژی

یک شفق قطبی نادر برای اولین‌بار در زمین دیده شد/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین به نقل از ایسنا، در شب کریسمس 2022 شفق بزرگی آسمان را تا هزاران کیلومتر در اطراف قطب شمال روشن کرد. این نمایش نوری نمایی منحصر به فرد از شفق قطبی گریزان را به دانشمندان داد، پدیده ای نادر و شگفت انگیز که زمانی رخ می دهد که الکترون های پرانرژی از خورشید به مناطق قطبی زمین می رسند.

به گفته طبیعت، شفق قطبی زمانی تشکیل می شود که ذرات باردار خورشید به سمت زمین جریان می یابند و با میدان مغناطیسی آن برخورد می کنند و برهم کنش دارند. انرژی آن‌ها معمولاً به برق‌های سبز روشن همراه با ستون‌های قرمز مرتفع و مناظر دیگری مانند آنچه که آسمان‌نگاران در سراسر جهان می‌بینند، تبدیل می‌شود.

شفق قطبی نوع خاصی از شفق است که زمانی تشکیل می شود که الکترون ها مستقیماً از تاج خورشید یا جو بیرونی به سمت زمین حرکت کنند. این شفق‌های قطبی نادر هستند زیرا به ندرت تعداد کافی از این الکترون‌ها به جو می‌رسند تا درخشش ایجاد کنند. انواع دیگر ذرات باردار اغلب با این الکترون ها تداخل می کنند و از تشکیل شفق ها جلوگیری می کنند.

اما به مدت 28 ساعت در دسامبر 2022، سیل ذرات خورشیدی معروف به باد خورشیدی به اندازه یک قطره کاهش یافت. الکترون‌های حاصل از دوش قطبی بدون هیچ مانعی روی زمین می‌بارید و درخششی سبز رنگ ایجاد می‌کرد که بیش از 3000 کیلومتر از قطب شمال امتداد داشت.

شفق‌های قطبی معمولاً به‌عنوان شفت‌ها یا پرده‌های نور ظاهر می‌شوند، در حالی که شفق‌های قطبی به صورت فلاش‌های پراکنده در آسمان دیده می‌شوند.

هرکسی که آن شب را در قطب شمال گذراند، می‌توانست ببیند که بر خلاف سایبان‌ها و محورهای نوری مشخصه یک شفق قطبی استاندارد، درخشش شفق در سراسر آسمان پخش می‌شود.

دانشمندان گاهی اوقات شفق قطبی را در مشاهدات ماهواره هایی که به قطب ها نگاه می کنند، مشاهده کرده اند. از سال 2011، هوسوکاوا دوربین رباتیکی را به سمت آسمان جزایر سوالبارد نروژ در اقیانوس منجمد شمالی نشانه گرفته است تا اولین شفق قطبی را از زمین ببیند. او تا ژانویه 2023 قادر به انجام این کار نبود، اما با بررسی داده های سه هفته قبل توانست آن را ببیند. او می گوید که شفق قطبی در آن دوره «کاملاً متفاوت» از سایر انواع شفق به نظر می رسید.

هوسوکاوا سپس تصاویر مناطق قطبی گرفته شده توسط ماهواره های هواشناسی ارتش ایالات متحده را همزمان با مشاهده سوالبارد بررسی کرد. او درخشش شفق قطبی را دید که تقریباً تمام کلاهک قطب شمال را پر کرده بود.

ماهواره ها شفق های قطبی در مقیاس کوچک را در چند دهه گذشته مشاهده کرده اند، اما آخرین رصد یک شفق قطبی بزرگ در ماه می سال 1999 بود، زمانی که باد خورشیدی نیز به طور موقت فروکش کرد. یونگلیانگ ژانگ، فیزیکدان فضایی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در لورل، مریلند، می گوید که مطالعه شفق می تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نحوه تعامل باد خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین داشته باشند.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *