اخبار اخبار عمومی

۱۰۰ سال از تاسیس اطفاییه گذشت/ ۷۱ ساختمان ناایمن در تهران

تبلیغات بنری


جواد مرشدی: اولین آتش نشانی به نام «عاطفه» در سال 1303 در تهران تأسیس شد، زمانی که بیشتر جاده های تهران خاکی بود و زندگی مثل امروز پر زرق و برق نبود.

به تدریج با گسترش شهر و افزایش آتش سوزی ها، شهرداری (شهرداری) زمان زمین را برای این سازمان در نظر گرفت و اولین ایستگاه آتش نشانی را بدون ماشین، نیرو و تجهیزات حرفه ای افتتاح کرد.

تنوع حوادث و نیاز به تجهیزات جدید و نیروهای مجرب دغدغه اصلی شهرداری در آن زمان شد و تعدادی نیرو برای آموزش به خارج از کشور اعزام شدند و متعاقب آن تجهیزات نیز وارد کشور شد.

اکنون پس از گذشت یکصد سال از تاسیس اولین یگان، این سازمان تجهیزات خود را نوسازی کرده و نه تنها دیگر نیازی به اعزام نیرو به خارج از کشور ندارد، بلکه یک دانشکده آموزشی نیز در تهران ایجاد کرده است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با https://www.khabaronline.ir/news/1963876/khabaronline می گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، قطعا باید امکانات مدرن داشته باشیم.

شرح این گفتگو را بخوانید؟

امروز آتش نشانی 100 ساله است از پیشرفت و نوسازی تجهیزات آتش نشانی بگویید.

طبیعتاً بعد از 100 سال امکانات ما باید به روز باشد و با توجه به تغییرات عظیمی که در زندگی مردم رخ داده و با 70 سال پیش قابل مقایسه نیست، باید به روز باشیم.

منظور شما از تغییر امکانات و امکانات رفاهی چیست؟

بله، اکنون به نوعی زندگی مردم تحریک شده است که مواد پتروشیمی و مواد نفتی با پایه نفتی وارد زندگی مردم شده است و حتی لباس های مردم قابل اشتعال و اشتعال هستند که قبلا در خانه ها وجود نداشت. تمام خطرات را در خانه ها مطرح کرده است.

اگر آتش نشانان دانش لازم برای رسیدگی به این مواد را نداشته باشند، قادر به پاسخگویی به حوادث نخواهند بود. وضعیت دانش آتش نشانان در حال حاضر چگونه است؟

از نظر علمی و دانشی متاسفانه برخی از شهرها به ویژه شهرهای کوچک وضعیت خوبی ندارند اما تهران از نظر تجهیزات وضعیت قابل قبولی دارد و واقعاً می توان ادعا کرد که در تصادفات شهری مشکلی نداریم. علاوه بر این، آتش نشانی تهران در واقع یک دانشکده تخصصی است که جزو بهترین ها برای آموزش است و از شهرهای دیگر به اینجا می آیند، حتی سابقه دارد که از کشورهای دیگر برای آموزش به اینجا آمده اند.

خوب، در مورد رویدادهای خارج از شهر چطور؟

سازمان های آتش نشانی برای حوادث در مناطق شهری ایجاد می شوند و در صورت بروز حوادث بزرگ مانند بحران، همه نهادها و سازمان ها باید به کمک بیایند.

آیا آتش نشانی تجهیزات لازم در برابر زلزله یا سیل را دارد؟

در دنیا آتش نشانی مشخصی برای سیل و زلزله وجود ندارد، وقتی بحرانی رخ می دهد، باید ستاد بحران تشکیل شود و سایر ارگان ها کمک کنند.

این نوسازی فناوری و تجهیزات تا چه حد در تهران محقق شده است؟

خیلی خوب است، اگرچه نمی توانیم ادعا کنیم که کامل است.

چرا نمیگی خوبه؟

زیرا زندگی لحظه به لحظه تغییر می کند و باید خود را با شرایط زندگی مردم وفق دهیم اما اکنون سرعت هماهنگی اطفای حریق با نوع حوادث شهری واقعا قابل قبول شده است.

چه در مورد

چون الان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی نداریم.

استاندارد این اندازه گیری چیست؟

از نظر زمان لازم برای رسیدن به ایستگاه آتش نشانی، تجهیزات، آتش نشانی و آتش نشانی داوطلب که جزو استانداردهای اطفای حریق در دنیا هستند، ورود خوبی داریم.

آیا پس از حادثه پلاسکو دستگاه های شما به روز شده اند؟

بله صد در صد البته حادثه پلاسکو یک بحران واقعی بود.

ماجرای آتش نشان داوطلب چیست؟

اکنون دنیا به سمت کاهش هزینه های آتش نشانی و گسترش فرهنگ ایمنی حرکت می کند. آنها به مردم می آموزند که اگر اتفاقی بیفتد می توانند از خود محافظت کنند. فلسفه وجودی آتش نشانان داوطلب در سراسر جهان این است که برای اینکه افراد بتوانند از خود دفاع کنند و آسیب های مالی و جسمی را محدود کنند، آموزش هایی در قالب های مختلف شهروندی به شهروندان ارائه می شود هدف این است که اگر مردم بدانند … چه باید کرد.

آیا این بدان معناست که آنها با آتش نشان همراهی نمی کنند؟

خیر، البته نگاه خوشبینانه این است که همکاری صورت نگرفته است، اما خدای ناکرده بحرانی پیش آمد که تاکنون با آن مواجه نشده ایم و از توانمندی نیروهای داوطلب با توجه به تعاریفی که از آنها شد استفاده شد.

الان چند تا ساختمان ناایمن در تهران داریم؟

ما تا دو سال پیش 129 ساختمان بسیار خطرناک داشتیم که هر چقدر با آنها صحبت و ارتباط داشتیم به حرف ما گوش نمی دادند و تذکر نمی دادند اما وقتی دستگاه قضایی وارد عمل شد اوضاع بهتر شد.

الان چند ساختمان ناامن داریم؟

طبق آخرین آماری که در اختیار دارم در یک سال و نیم گذشته به 71 رسیده است یعنی تقریباً به نصف کاهش یافته است.

این آمار مربوط به چه دوره زمانی است؟

دو سه هفته پیش

آیا این شماره ها قصد همکاری با شما را دارند یا خیر؟

عده ای آمدند و عده ای نیامدند و آن مواردی را که به دستگاه قضایی نرسیده مانند بیمارستان لولاگر را ارائه می کنیم.

21212

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *