اخبار اخبار اقتصادی

۱۸ رییس در ۴۶ سال/ سکان مغز متفکر برنامه‌ریزی ایران در دست این مردان بود

تبلیغات بنری


زهرا علی اکبری سازمان برنامه و بودجه یکی از قدیمی ترین سازمان های اداری ایران است که در طول عمر هفتاد و شش ساله خود شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده و با تغییرات نام، وظایف و مسئولیت های زیادی مواجه بوده است.

سازمان برنامه و بودجه وظیفه تدوین، نظارت و اجرای بودجه و همچنین تدوین، نظارت و اجرای برنامه های توسعه را بر عهده دارد.

این سازمان که در سال 1327 با هدف اجرای اولین برنامه توسعه در ایران راه اندازی شد، در بسیاری از موارد مسئولیت تامین وزیر را بر عهده داشت. در بسیاری از دولت ها نمایندگانی از این سازمان به عنوان وزیر معرفی می شدند. فرهاد دزبازند وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت روحانی و نمکی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این دولت از جمله افرادی هستند که در سال های اخیر به قصد تصدی این برنامه از سازمان برنامه خارج شده اند. مانتو وزارت .

این سازمان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هفده رئیس بود و اکنون هجدهمین رئیس این سازمان با تصمیم پزشکیان در دفتر رئیس جمهور مستقر می شود.

در چهل و شش سال گذشته هفده رئیس جمهور در این سازمان حضور داشته اند. بدین ترتیب میانگین سنی یک مدیر در این سازمان دو سال و هفت ماه تخمین زده می شود که نشان دهنده تغییرات مکرر نسبت به مسئولیت این سازمان است.

این سازمان در دولت محمود احمدی نژاد به یک تشکل به شدت سیاسی تبدیل شد و تغییرات گسترده ای رخ داد. محمود احمدی نژاد با احضار کارشناسان آمریکایی از این سازمان، برنامه مصوب چهارم توسعه را کنار گذاشته و از اجرای آن سرباز زده بود. وی البته نام این سازمان را به سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تغییر داد. برخی کارشناسان معتقدند که احمدی نژاد قصد تخریب این سازمان را داشت زیرا معتقد بود این کار باعث ایجاد مشکل در کار دولت می شود.

مهدی بازوکی یکی از مدیران قدیمی این سازمان که در حال حاضر بازنشسته است به نویسنده می گوید در زمان حیات این سازمان دو نفر علنا ​​با آن مخالفت کردند. یکی از آنها اشرف پهلوی خواهر محمدرضا شاه و دیگری محمود احمدی نژاد است.

در طول عمر این سازمان پنج برنامه عمرانی در سی سال اول و در سالهای پس از پیروزی انقلاب شش برنامه عمرانی اجرا شد و برنامه هفتم نیز در حال اجراست.

در جدول زیر اسامی رؤسایی که در این سازمان بوده اند آمده است.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *