اخبار اخبار عمومی

۳.۵ درصد از مساحت ایران در حال فرونشست/ سالانه بیش از ۳۵ سانتی‌متر فرونشست در این استان/ چرا گرفتار این بحران شدیم؟

تبلیغات بنری


الهه جعفرزاده: فرونشست آب های زیرزمینی یا فرونشست زمین پدیده ای است که در نتیجه استخراج آب های زیرزمینی به وجود می آید. در سطح جهانی نیز این مشکل جدی است که با افزایش جمعیت شهرها و متعاقب آن افزایش مصرف آب تشدید می شود و در عین حال قوانین و مقررات اجباری در خصوص استحصال و مصرف آب وجود ندارد. پمپاژ آب زیرزمینی

بر اساس مطالعه ای که در سال جاری منتشر شد، کاهش آب های زیرزمینی در ایران در حال رسیدن به حد بحران است. این تحقیق توسط محمود حق‌شناس حقیقی و مهدی متاج، دو محقق ایرانی از دانشگاه لایب‌نیتس هانوفر و مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان انجام شده است و نشان می‌دهد که بخش‌های وسیعی از ایران متاثر از پیامدهای منفی است. کاهش منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین قرار داده شده است

3.5 درصد از مساحت کشور در حال عقب نشینی است. دلیلش چیست؟

در این تحقیق با استفاده از پردازش حدود شش هزار تصویر ماهواره‌ای بین سال‌های 2013 تا 2019 (2014 تا 2020)، اثرات برداشت آب‌های زیرزمینی در سراسر ایران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه در مجله معتبر Science Advances منتشر شد و نشان داد که 3.5 درصد از مساحت کشور در حال فرونشست است و دلیل اصلی آن «استحصال آب های زیرزمینی برای آبیاری» است.

ایران جزو بالاترین سطوح نزول در جهان است / نیاز فوری به اقدام منسجم

نرخ فرونشست زمین در ایران یکی از بالاترین ها در جهان است و در رتبه دوم قرار دارد. بسیاری از استان های مناطق توسعه یافته کشور با خطر شدید فرونشست و خسارات جبران ناپذیری به مخازن آب زیرزمینی مواجه هستند.

بر اساس این بررسی برخی از سفره های زیرزمینی ایران به طور کامل از بین رفته و یا در خطر نابودی کامل قرار دارند و امکان احیای آنها بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن شده است. به گفته محققان، به دلیل این برداشت ناپایدار از آب های زیرزمینی، در آینده ای نه چندان دور نزدیک به 90 درصد جمعیت کشور با بحران آب مواجه خواهند شد. معتک گفت: «نیاز فوری به اقدام مؤثر و سیاست منسجم در زمینه مدیریت منابع آب زیرزمینی وجود دارد».

3.5 درصد مساحت ایران رو به کاهش است / کاهش سالانه بیش از 35 سانتی متر در این استان / چرا به این بحران افتادیم؟

فرود وحشتناک در استان کرمان؛ بیش از 35 سانتی متر در سال

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که در کشور ما به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، سطح وسیعی بیش از 10 سانتی متر در سال فروکش می کند. ممکن است صدها تا هزاران سال طول بکشد تا شرایط به حالت اولیه خود بازگردد. فرونشست بر زیرساخت هایی مانند فرودگاه ها، جاده ها و راه آهن تأثیر می گذارد.

به گفته مهدی معتک، استاد مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان، استان کرمان شاهد افت وحشتناکی است. این امر به دلیل آبیاری مزارع پسته که با استفاده از آب های زیرزمینی انجام می شود، رخ داده است. داده ها نشان می دهد که میزان فرونشست در کرمان سالانه بیش از 35 سانتی متر است.

چندی پیش محمد درویش فعال محیط زیست در گفت و گو با رابو گفت: استان خراسان رضوی در حد فاصل دشت مشهد و جناران یکی از مناطقی است که در استان فارس، تهران، از بدترین موارد فرونشست زمین رنج می برد استان و سپس اصفهان البرز، یزد و بخش‌هایی از استان همدان مناطق در معرض این خطر محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

هجرت بزرگ در راه است. سفره های زیرزمینی کشور تا 15 سال آینده به طور کامل خشک می شوند و این سه استان در بدترین وضعیت خود قرار دارند.

منابع آبی کشور به پایان رسیده و زمین ها در حال غرق شدن هستند/تنش آب در این استان ها

آبگرفتگی بناهای تاریخی کشور به منظور سدسازی 3.5 درصد از مساحت کشور درگیر فرونشست است

47232

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *