به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برینا. در دنیای امروز شهرها به عنوان مراکز اصلی زندگی اجتماعی و اقتصادی با چالش های فراوانی روبرو هستند. یکی از این چالش ها ترافیک و مشکلات ناشی از آن است که به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران به وضوح احساس می شود. در این راستا بررسی 443 تقاطع بزرگراهی احداث شده در سطح شهر تهران و شناسایی 98 تقاطع با 249 تقاطع عدم حرکت مستقیم و دوربرگردان توسط شهرداری تهران حکایت از چالش های جدی در شبکه حمل و نقل این شهر دارد. این کمبود نه تنها منجر به افزایش تعداد وسایل نقلیه سیار شد، بلکه کیفیت زندگی شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار داد.
وضعیت ترافیک فعلی تهران
بر اساس آمارهای موجود مسافت طی شده توسط خودروها از این تقاطع ها بالغ بر 788 کیلومتر بوده است. این عدد نشان دهنده ترافیک سنگین و عدم کارایی سیستم حمل و نقل است. با احداث مبادلات جدید و اصلاح مسیرها پیش بینی می شود این مسافت به 730 کیلومتر کاهش یابد. این کاهش مسافت نه تنها به کاهش زمان سفر کمک می کند، بلکه کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود می بخشد.
برآورد سود اقتصادی
برای برآورد مزایای تکمیل تقاطع ها، باید چندین عامل کلیدی در نظر گرفته شود. بر اساس بررسی های انجام شده توسط شهرداری تهران، حجم تردد در تقاطع ها 1844 وسیله نقلیه در ساعت است. این عدد به خوبی حجم بالای ترافیک در این مکان ها را نشان می دهد. با رشد سالانه ترافیک 1.78٪، این تعداد به طور پیوسته در حال افزایش است. این افزایش ترافیک می تواند منجر به مشکلات بعدی از جمله افزایش زمان سفر، افزایش مصرف سوخت و افزایش آلودگی هوا شود.
میانگین مصرف سوخت هر خودرو 8 لیتر در 100 کیلومتر است. با توجه به این موضوع می توان تحلیل دقیق تری از آلودگی های ناشی از سوخت بنزین انجام داد. بر اساس داده ها، میزان آلودگی حاصل از هر لیتر سوخت به شرح زیر است: 1.3 گرم ذرات معلق، 350 گرم مونوکسید کربن، 13.5 گرم اکسید نیتروژن و 1.5 گرم اکسید گوگرد. این اعداد نشان دهنده تأثیر منفی ترافیک بر کیفیت هوا و سلامت عمومی است.
صرفه جویی در مصرف سوخت
میزان صرفه جویی در مصرف سوخت حاصل از کاهش مسیر تردد در هر کیلومتر در صورت تکمیل 249 عدم حرکت دایره ای مستقیم در تقاطع 98 با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
این محاسبات نشان می دهد که صرفه جویی در مصرف سوخت به 1.5 میلیون لیتر بنزین در روز می رسد و در طول یک سال به 550 میلیون لیتر می رسد. این صرفه جویی معادل کاهش 12.5 درصدی مصرف سوخت است و با توجه به نرخ صادرات 50 سنت، 15 هزار میلیارد تومان سود برای کشور به همراه دارد. این کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی به کمبود بنزین کشور کمک می کند.
اثرات زیست محیطی
این پروژه علاوه بر مزایای اقتصادی، کمک زیادی به کاهش آلودگی های زیست محیطی خواهد کرد. تخمین زده می شود که ظرف یک دهه کاهش ذرات معلق معادل 8500 تن، کاهش مونوکسید کربن معادل 2 میلیون تن، کاهش اکسیدهای نیتروژن معادل 87000 تن و کاهش گوگرد خواهد بود. معادل 9600 تن خواهد بود. این کاهش ها می تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش مشکلات بهداشتی ناشی از آلودگی کمک کند.
کاهش تصادفات و کاهش ارزش خودروها
علاوه بر این، کاهش مسیرهای عبوری نه تنها باعث کاهش تصادفات می شود، بلکه استهلاک خودروها را نیز کاهش می دهد. با کاهش زمان سفر و بهبود جریان ترافیک، رانندگان می توانند آرام تر سفر کنند که به کاهش استرس و افزایش ایمنی جاده کمک می کند. بر اساس آمارهای موجود، تصادفات جاده ای یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورها است. بنابراین کاهش تصادفات می تواند اثرات مثبت زیادی در جامعه داشته باشد.
نتیجه گیری
در نهایت با توجه به این تحلیل ها، به نظر می رسد تکمیل و بهسازی تقاطع ها نه تنها به کاهش زمان سفر و هزینه سوخت کمک می کند، بلکه باعث بهبود شرایط محیطی و افزایش ایمنی در جاده های شهری می شود. این طرح که توسط شهرداری تهران اجرا می شود می تواند به عنوان الگویی موفق برای سایر شهرهای بزرگ کشور مورد استفاده قرار گیرد. بهبود زیرساخت های حمل و نقل نه تنها به رشد اقتصادی کمک می کند، بلکه کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود می بخشد.
در نهایت با توجه به چالش های پیش روی شهر تهران، تدوین برنامه های تفصیلی در حوزه حمل و نقل شهری برای دستیابی به یک سیستم حمل و نقل پایدار و کارآمد ضروری است. این امر مستلزم همکاری و هم افزایی بین نهادهای دولتی، بخش خصوصی و شهروندان است تا با هم بتوانند به سوی آینده ای بهتر و پایدارتر حرکت کنند.
انتهای پیام/