اخبار اخبار عمومی

عمارت پدری موسس کارخانه‌ی خودکار بیک تخریب شد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش سفرنامه نویس، کاخ تاریخی و ارزشمند موسوی، منزل پدر علی اکبر رفغران، موسس کارخانه اتوماتیک BEC بدون اطلاع وزارت میراث، گردشگری و صنعت و سایر نهادها تخریب شد. کاخی که قرار بود به مرکز گردشگری سنتی و خانه فرهنگ تبدیل شود.

کاخ و باغ تاریخی موسویان در زمین برادران حسین و کریم شریفی حقیقی ساخته شده است. برادران شریفی در قسمت شمالی همین کاخ یک یخچال طبیعی ساختند و به عموم مردم اختصاص دادند که متأسفانه در دهه 50 تخریب شد.

در فاصله سال های 1310 تا 1321 کاخ مذکور توسط افرادی به نام های یحیی کارلو، حاجی میرزا علی اف (اعضای اتاق بازرگانی)، نصرالله قانی میلانی، قربانعلی شرقی خریداری شد تا سرانجام در سال 1321 سید علی روروگران (پدر علی) اکبر رفغران (بنیانگذار بیگ در ایران) این کاخ زیبا را خرید.

علی رفوقاران از کسبه و کسبه بازار بود که در زمینه لوازم التحریر و غیره فعالیت می کرد و به همین دلیل در بین بازارها به علی تحریریان شهرت داشت. علی رفغران و کاظم رفغران (برادران) به دلیل اوضاع بد اقتصادی جنگ جهانی دوم و شکست مالی تجار، خانه را در سال 1323 به سید ابوالقاسم موسویان تحویل دادند.

مشخصات قصر الموسویان

آدرس کاخ موسویان: استان تهران، شهر تهران، بزرگراه شهید محلاتی (کمال وجودی سابق، آواز سابق)، خیابان 17 شهریور (شهباز سابق)، شهر تهران، پلاک 11 و 292 (باغ شمالی) (شهباز سابق)

این کاخ مجلل در دو طبقه به مساحت حدود 200 متر مربع در زمینی به مساحت 1200 متر مربع ساخته شده است که دیوار شمالی با پنجره های شیشه ای روشنایی کاخ را تامین کرده و در ضلع جنوبی خانه قرار داشته است باغی با بیش از 30 درخت میوه و میوه. درختان بی ثمر فضای سبز زیبایی ایجاد کرده اند، در حیاط جنوبی حدود 20 متر حوض و حوضی وجود داشته و در قسمت غربی بنا دو ساختمان دروازه بان وجود داشته است.

دیوار جنوبی با کاشی معرق تزئین شده و سرستون‌های کاخ تحت تأثیر هخامنشی به سبک ستون‌های کاخ آپادانا در سوس گچ بری شده و نماد فروهر در بالای بالکن شرقی خودنمایی می‌کند.

داستان ویرانی کاخ موسوی

صاحب این خانه، سیدابول کاسم موسویان که به فکر حفاظت از بنا بود، در اوایل دهه 80 مکاتبات متعددی با نهادها و سازمان های مربوطه نوشت و درخواست تبدیل این بنای زیبا به مرکز گردشگری سنتی، فرهنگسرای، تالار، مرکز اقامتی را داد. و غیره آقای محمود احمدی نژاد نیز به عنوان شهردار تهران حکم مثبت این خانه را صادر کرد اما…

اما این خانه در طرح تفصیلی شهر تهران به عنوان بنای ارزشمند مشخص نشده بود و وزارت میراث، گردشگری و صنعت اصلاً این خانه را شناسایی نکرد و ماموران شهرداری تهران بدون حضور رسمی مجوز تخریب و مرمت آن را صادر کردند. با استعلام از این وزارتخانه و اکنون قرار است یک برج مسکونی تجاری از چندین طبقه در زمین خالی این کاخ باشکوه ساخته شود.

آخرین سوال این است که: حافظ میراث این سرزمین کیست؟ آیا آقای سیدرضا صالحی امیری که سابقه کار و تخصص در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ندارد و فقط در شهرداری صادرکننده مجوز تخریب این ملک فعالیت می کرد، می تواند آینده روشنی برای میراث این سرزمین داشته باشد؟

عمارت پدر موسس کارخانه ماشین آلات اتوماتیک ویران شد

کاخ سیدابول قاسم الموسیان پس از تخریب

259

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *