اخبار اخبار عمومی

به‌کارگیری کودکان اتباع از سوی پیمانکاران شهرداری/ برخی از کارگران خدمات شهری و به‌ویژه کودکان ۴ تا ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرند

تبلیغات بنری


فرزانه فراهانی: موضوع بدرفتاری پیمانکاران شهرداری تهران در به کارگیری فرزندان خردسال اتباع افغانستانی موضوع مهمی است که با بی توجهی بیشتر رسانه ها مواجه شده است، آن هم در شرایطی که بازار اخبار مبنی بر عبور مهاجران غیرقانونی از مرز داغ است.

توکلی زاده معاون اجتماعی شهرداری تهران در مصاحبه ای در 26 آبان ماه سال گذشته وعده داده بود که «در مجلس نمایندگان تصویب شده و به همه نمایندگان ابلاغ شده است که بر اساس طرح جدیدی که در حال اجراست. حوزه پسماند با مرکز ساماندهی پسماند «همه بچه‌های اداره خدمات شهری رفته‌اند و اجازه نمی‌دهیم تخلفات کودکان کار ادامه پیدا کند» اما این وعده تا به امروز محقق نشده است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: نظارت شهرداری بر قراردادهای پیمانکارانش کافی نیست و قبول دارم که پیمانکاران اتباع بیگانه را استخدام کنند و متأسفانه فرزندان اتباع بیگانه ای که به کار می گیرند، کودکان خردسال 13 ساله هستند. و 14 ساله

گفتگوی خبرنگار گروه الکترونیک مسجد الحضری خبر با ناصر امانی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران را در زیر می خوانید:

رد مرزی اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند در حال اجراست، اما برخی می گویند شهرداری که بیشتر نیروهای خود را در حوزه خدمات شهری از نیروهای خارجی تامین کرده، چندان تمایلی به اجرای این طرح ندارد. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

طبق قراردادی که با پیمانکاران شهرداری منعقد شده است، بکارگیری اتباع خارجی در شهرداری ممنوع است و در یکی از بندهای آن آمده است که به هیچ عنوان نمی توان از اتباع خارجی به عنوان کارگر استفاده کرد، اما برخی از پیمانکاران این دستور را رعایت نمی کنند.

نظارت شهرداری بر قراردادهای پیمانکارانش کافی نیست، موافقم که پیمانکاران هم اتباع بیگانه را استخدام می کنند و هم متأسفانه فرزندان اتباع بیگانه را در محله هایی که می روم، متأسفانه می بینم که پیمانکاران نسبت به اتباع تخطی کرده اند و جوانان را به کار گرفته اند. . مثل بچه های 13-14 ساله

ناصر امانی

پیمانکاران شهرداری فرزندان شهروندان را به دلیل دستمزد پایین آنها به کار می گیرند؟

بله، این فرزندان شهروندان به دلیل نداشتن کارت بانکی و نداشتن هیچ مدرک و شناسنامه ای برای پیمانکاران کار می کنند و به دلیل عدم احقاق حق خود و نبود بیمه نمی توانند از پیمانکار شکایت کنند. مظلوم هستند، منهای غیرقانونی بودن اشتغال این کودکان، بنابراین پس از استخدام حقوق آنها به موقع پرداخت نمی شود و هر چند ماه یکبار مشکلات زیادی برای این کودکان وجود دارد و تاکنون به شهرداری در این باره هشدار داده ایم بارها و البته کارگر ایرانی به چند دلیل دوست ندارد با پیمانکار شهرداری کار کند.

آیا قبول دارید که چون پیمانکار به طور منظم حقوق پرداخت نکرده و بیمه کارگری نداشته است، این موضوع باعث شده تا کارگران ایرانی کار با پیمانکاران شهرداری را نپذیرند؟

بله، خوب عواملی مانند پرداخت ناکافی و همچنین عدم به موقع بودن این پرداخت ها و بیمه نشدن کارگران ایرانی به دلیل سختی کار، باعث عدم تمایل آنها به همکاری با پیمانکاران شهرداری در بخش خدمات شهری شده است. در صورت رفع این مشکلات، یکی از موانع این عدم پذیرش برطرف خواهد شد.

مدیران شهرداری در حال حاضر می گویند 12 تا 13 میلیون حقوق به کارکنان خدمات شهری پرداخت می شود، اما حقوق برخی از کارگران را حسابرسی کردیم و متوجه شدیم که خیر، اینطور نیست و این مبالغ پرداخت نمی شود و بله درست است که گاهی برخی از کارگران کارمندان خدمات شهری، به ویژه کودکان، 4 میلیون یا 6 تا 7 میلیون تومان حقوق می گیرند.

اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده اند عامل بروز برخی جرایم و در بسیاری از موارد عامل آسیب های اجتماعی گسترده هستند.

خود شهرداری در حال حاضر در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت می کند و بسیاری از مدیران شهرداری در این زمینه تلاش می کنند و هرجا که در محله های مختلف تهران می رویم موضوع آسیب های اجتماعی در کنار موضوع اتباع بیگانه مطرح می شود و یکی صددرصد یکی از عوامل گسترش تشدید آسیب های اجتماعی در تهران حضور اتباع بیگانه است که باید تدابیر جدی برای مقابله با آن اتخاذ شود.

بکارگیری فرزندان شهروندان توسط پیمانکاران شهرداری/ برخی از کارگران خدمات شهری به ویژه کودکان از 4 تا 6 میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند.

چه راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی که گاه فرزندان شهروندان در مشاغل مختلف خدمات شهری مانند نظافت انجام می دهند، پیشنهاد می کنید؟

در طول سه سال گذشته بارها نسبت به موضوع به کارگیری فرزندان شهروندان هشدار داده ایم و دو بار نیز از طریق مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حضور اتباع بیگانه به ویژه به وزیر کشور نامه نگاری کرده است. در مناطق کم برخوردار تهران و وزارت کشور باید ماموریت حضور شهروندان را مشخص کند، به ویژه در مناطق پایین شهر که اتباع خارجی در آن تجمع می کنند.

پیامدهای حضور اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند و همچنین گسترش موضوع اشتغال و آزار فرزندان شهروندان در پست های مختلف خدمات شهری موضوع مهمی است که در صورت وجود نهادها به بحرانی لاینحل تبدیل خواهد شد. در شرایط فعلی هیچ اقدامی برای حل این مشکل انجام نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پذیرش افغانی ها در ایران عاطفی بود/ ازدواج آنها قانونی است اما ثبت نشده است/ نیروی کار افغان ارتش ذخیره ایران است.

چه شد که موضوع اتباع افغانستان در انتخابات مطرح شد؟ / «شهروندان افغانستانی در دورترین نقطه ایران هستند»

47232

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *