اخبار اخبار سیاسی

سیگنال‌های داخلی و خارجی بازگشت ظریف به دولت از نگاه رضا نصری /کانون های قدرت به پزشکیان اعتماد کرده و با او همکاری می کنند

تبلیغات بنری


به گزارش -، سرانجام چند هفته پس از استعفای محمدجواد ظریف، بعدازظهر دیروز و پس از حضور در جلسه هیئت دولت با رهبری، در توئیتی از بازگشت وی به سمت معاونت رهبری در دولت چهاردهم وی افزود: من و همکارانم در هیئت رئیسه و کمیته‌ها مفتخریم که نزدیک به ۷۰ درصد وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و بسیاری از معاونان وزیر و سازمان‌ها نتیجه پیشنهادات کارشناسی برای این همایش شفاف و مشارکتی بوده است. پروسه ای.» انشالله و با رفع نواقص این روش نهادینه می شود و پس از پیگیری و رایزنی های دقیق جناب رئیس جمهور و دستور کتبی ایشان به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور به انجام وظایف خود ادامه می دهم. با توکل به خدا و به امید همراهی و راهنمایی های مردم شریف بابت تاخیر در جلسه رهبری عذرخواهی می کنم.

بازگشت ظریف مورد استقبال شخصیت های سیاسی و خارجی قرار گرفت محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وی به – گفت: بازگشت آقای ظریف به دولت را تبریک می گویم صحنه را صمیمانه و خالصانه انجام داد و هر کاری که از دستش برمی آمد انجام داد.»

رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با – در واکنش به بازگشت ظریف به دولت گفت: فکر می‌کنم افکار عمومی از بازگشت دکتر ظریف استقبال زیادی خواهد کرد. استعفای ایشان این تصور را در بین برخی ایجاد کرده است که چهره های مطرح، مردمی و با تجربه کشور شانسی برای ایفای نقش ندارند و وحدت و وحدتی که دکتر پزشکیان در انتخابات وعده داده بود در عمل محقق نمی شود.

وی همچنین با اشاره به احتمال بازگشت تندروها به فعالیت‌های خود گفت: معتقدم با ادامه روند فعلی – و تقویت تعامل و گفت‌وگوی ملی – احساس «تهدید» در میان برخی جریان‌های سیاسی به تدریج از بین خواهد رفت و این احتمال وجود دارد که تلاش‌هایی برای برهم زدن و تخریب چهره‌هایی مانند دکتر ظریف انجام خواهد شد.»

در ادامه گفت و گو با ردا نصری، تحلیلگر مسائل بین الملل خبرگزاری الخبر آنلاین می خوانید:

*********

*آقای نصری! ظریف روز گذشته از بازگشت به دولت خبر داد و به سمت معاونت راهبردی خود ادامه داد. ارزش افزوده حضور ایشان در دولت پزشکی چقدر است؟

آقای دکتر ظریف ارتباط قوی و خوبی با جامعه مدنی دارند. او در جریان انتخابات موفق شد قشر بزرگی از جامعه را که راکد مانده بودند احیا کند و به آینده امیدوار کند. حضور دکتر ظریف در دولت فقط به نفع دولت پزشکی نیست. بلکه به نفع ملت و جامعه است که بیش از هر زمان دیگری نیاز به امید و پویایی و انسجام دارد.

دکتر ظریف در صحنه بین المللی نیز فردی مورد اعتماد و شناخته شده است و حضور ایشان می تواند برای دیپلماسی عمومی کشور ارزش زیادی داشته باشد.

بازگشت ظریف باعث می شود مردم تمایل بیشتری برای مشارکت در روندهای سیاسی داشته باشند

* دیدگاه ایشان در سیاست خارجی و البته برخی موضوعات مهم در سیاست داخلی تا چه اندازه می تواند به تحقق وعده های رئیس جمهور کمک کند؟

دکتر ظریف از حمایت جامعه دانشگاهی و حرفه ای کشور برخوردار است. به همین دلیل می تواند توانمندی های نهفته این قشر از جامعه را فعال و به عرصه تصمیم گیری – در چارچوب وظایف نماینده راهبردی – سوق دهد. وی سالها تجربه عملی در عرصه اجرایی دارد و می تواند – با بهره گیری از جامعه علمی کشور – توصیه های کاربردی و مفیدی را برای بهبود عملیات جاری به رئیس جمهور ارائه دهد.

* استعفای آقای ظریف در افکار عمومی واکنش منفی داشت و گلایه هایی از آقای مازیکیان وجود داشت که نشانه این بازگشت به افکار عمومی چیست؟

فکر می کنم مخاطبان از بازگشت دکتر ظریف استقبال کنند. استعفای وی این تصور را در بین برخی ایجاد کرد که چهره های مطرح، محبوب و با تجربه کشور فرصت ایفای نقش ندارند و وحدت و وحدتی که دکتر پزشکیان در زمان انتخابات وعده داده بود در کشور محقق نمی شود. او تمرین می کند. من معتقدم که بازگشت دکتر ظریف این تصور را تغییر خواهد داد و شور و نشاط بیشتری را در میان مردم برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی ایجاد خواهد کرد.

رویکرد صادقانه پزشکیان باعث شد که جریان های سیاسی به او اعتماد کنند

* رایزنی هایی که آقای مادزیکیان در سکوت و آرامش دنبال کردند را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من دکتر مزیکیان تاکنون ثابت کرده است که مقوله «وحدت و وحدت ملی» برای ایشان فقط یک شعار انتخاباتی نیست و به شدت به این راهبرد برای اداره کشور اعتقاد دارد. تشکیل دولت وی و تعاملی که وی تاکنون با مجلس و سایر نهادها داشته مؤید این واقعیت است.

به نظر می رسد ماهیت، رویکرد و عملکرد صادقانه دکتر مزیکیان – به دور از حاشیه سازی و میانجی گری در مسائل – باعث شد که جریان های سیاسی و مراکز مختلف قدرت به او اعتماد کرده و با او همکاری کنند.

پزشکیان به دنبال حذف یک جریان سیاسی خاص از صحنه داخلی کشور نیستند

* طیف تندروها و مخالفان آقای ظریف تا چه حد می تواند دوباره علیه پزشکیان و ظریف فعال شود؟ آیا این بازگشت را می توان دومین ضربه به طیف رادیکال پس از رای دولت کامل دانست؟

از آنجایی که شعار و هدف دولت «وحدت ملی» است، فکر نمی کنم رئیس جمهور به دنبال «اعتصاب» یا حذف جریان سیاسی خاصی از صحنه داخلی کشور باشد. در واقع اگر نگاه واقع بینانه و عادلانه در کشور حاکم باشد، هیچ جریانی نباید از رویکرد دکتر مزیکیان احساس ترس و وحشت کند و در نتیجه رفتار نامناسبی با مسئولان دولتی از خود نشان دهد.

من معتقدم با ادامه روند کنونی – و تقویت تعامل و گفت‌وگوی ملی – احساس «تهدید» در میان برخی جریان‌های سیاسی به مرور زمان کمرنگ خواهد شد و شاید کارشکنی‌ها و تلاش‌های مخرب شخصیت‌هایی مانند دکتر ظریف کمرنگ شود. به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در هر صورت، هیچ راهی برای جلوگیری از حملات و تهاجمات قبلی جز از طریق تعامل و گفتگوی مستمر وجود ندارد.

27215

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *