اخبار اخبار تکنولوژی

افزایش دمای ۱۴ درجه‌ای در راه است!

تبلیغات بنری


غزل زیاری: محققان دانشگاه های اوترخت، بریستول و نیوزلند با تجزیه و تحلیل رسوبات اقیانوس آرام در نزدیکی کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که با دو برابر شدن سطح دی اکسید کربن در جو، احتمال افزایش میانگین دمای زمین وجود دارد. بین 7 تا 14 درجه سانتیگراد.

کیتلین ویتکوفسکی، یکی از محققان این پروژه گفت: «افزایش دمایی که ما در مطالعه خود دریافتیم بسیار بیشتر از 2.3 تا 4.5 درجه سانتیگراد است که قبلاً توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (پانل آب و هوای سازمان ملل) تخمین زده شده بود.

نمونه برداری از هسته 45 ساله زمین

در این تحقیق، محققان بخش 45 ساله ای از هسته زمین را که از کف اقیانوس آرام با استفاده از یک دکل حفاری استخراج شده بود، استفاده کردند. پروفسور یاپ سنینگ دامست، دانشمند ارشد در NIOZ و استاد ژئوشیمی آلی در دانشگاه اوترخت، گفت: «به نظرم این هسته برای محققان بسیار جذاب است. زیرا کف اقیانوس در آن نقطه برای میلیون ها سال در شرایط بدون اکسیژن قرار داشت. در نتیجه در آن ناحیه مواد آلی به سرعت توسط میکروب ها تجزیه نمی شود و در نهایت کربن بیشتری حفظ می شود.

وی ادامه داد: در 15 میلیون سال گذشته میزان دی اکسید کربن در یک مکان خاص تایید نشده است. این در حالی است که 1000 متر بالای هسته ای که نمونه ها از آن گرفته شده است به 18 میلیون سال گذشته بازمی گردد. در این مطالعه، محققان با استفاده از روشی جدید توانستند شاخصی از دمای گذشته آب دریا و شاخص هایی از سطح باستانی دی اکسید کربن موجود در جو استخراج کنند.

دی اکسید کربن حاصل از کلروفیل و کلسترول

20 سال پیش، NIOZ روشی به نام TEX86 طراحی کرد که اکنون محققان برای بدست آوردن دمای این منطقه از آن استفاده می کنند.

دامست گفت: در این روش از مواد خاصی که در غشای باستانی‌ها یافت می‌شود، بسته به دمای آب در ارتفاع 200 متری، ترکیب شیمیایی غشای خود را بهبود می‌بخشند رسوبات اقیانوسی را می توان یافت “مواد حاصل از این غشاء به صورت فسیل های مولکولی هستند و این مواد تاکنون چندین بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.”

دمای بالای 14 درجه در راه است!

محققان با استفاده از ترکیب شیمیایی کلروفیل و کلسترول، دو ماده خاص رایج در جلبک ها، روش جدیدی را برای استخراج محتوای دی اکسید کربن جو گذشته توسعه دادند. این اولین مطالعه ای است که از کلسترول برای تعیین کمیت دی اکسید کربن و کلروفیل برای این دوره زمانی استفاده می کند. جلبک ها برای تشکیل این مواد باید دی اکسید کربن آب را جذب کرده و از طریق فتوسنتز تولید کنند.

بخش بسیار کمی از کربن روی زمین، به جای اینکه به شکل طبیعی (در دمای 12 درجه سانتیگراد) تشکیل شود، به شکل سنگین (در دمای 13 درجه سانتیگراد) تولید می شود. به طور طبیعی، جلبک ها دمای 12 درجه سانتیگراد را ترجیح می دهند. با این حال، هر چه غلظت دی اکسید کربن در آب کمتر باشد، جلبک ها از دمای نادر 13 درجه سانتیگراد بهره بیشتری می برند. در نتیجه محتوای این دو ماده در دمای 13 درجه سانتیگراد معیار مناسبی برای اندازه گیری میزان دی اکسید کربن در آب اقیانوس ها است و طبق قوانین حلالیت به میزان دی اکسید کربن موجود در آب اقیانوس ها مربوط می شود. . آب و هوا.”

دمای بالای 14 درجه در راه است!

ارتباط قوی تر

با استفاده از این روش جدید مشخص شد که غلظت دی اکسید کربن از 650 قسمت در میلیون که در حدود 15 میلیون سال پیش وجود داشت، قبل از انقلاب صنعتی به 280 قسمت در میلیون کاهش یافته است.

هنگامی که محققان دمای مشتق شده و سطوح دی اکسید کربن را در جو طی 15 میلیون سال گذشته ترسیم کردند، به یک رابطه قوی پی بردند. میانگین دمای هوا در 15 میلیون سال پیش بیش از 18 درجه سانتیگراد بود که 4 درجه سانتیگراد گرمتر از امروز است و تقریباً همان دمایی است که پانل آب و هوای سازمان ملل (IPCC) برای سال 2100 در نهایت پیش بینی کرده است.

دامست می گوید: «این تحقیق به ما نشان می دهد که اگر اقدامات کمتری برای کاهش انتشار دی اکسید کربن انجام دهیم و از نوآوری های تکنولوژیک کمتری برای جبران انتشار گازهای گلخانه ای استفاده کنیم، آینده چه خواهد شد.

اخطار این تحقیق بسیار واضح است: تأثیر غلظت دی اکسید کربن بر دمای هوا ممکن است قوی تر از آنچه قبلاً فکر می کردیم باشد.

منبع: com.scitechdaily

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *