به گزارش رابو، دوج اولین شرکتی بود که در سال 1991 موتور بنزینی V10 را به تولید انبوه رساند.این موتور معروف Viper افسانه ای بود. علاوه بر این، دوج اولین شرکتی بود که از سال 1994 موتور V10 را در کامیونهای پیکاپ قرار داد.
به گزارش پدال، اگرچه وایپر زودتر معرفی شد، اما توسعه موتور V10 برای پیکاپ تراک های رم در واقع قبل از Viper آغاز شد. این یک V10 چدنی 8 لیتری بود که از خانواده موتورهای مگنوم کرایسلر بود و برای پیکاپ های Ram 2500 و 3500 همراه با دیزل کامینز عرضه شد. این موتور نسبت به مدل دیزلی قدرت بیشتری تولید می کرد، اما طبیعتا سوخت بیشتری مصرف می کرد. موتور V10 مگنوم در طول عمر تولید خود بین 300 تا 310 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. در طول توسعه این موتور، مورد توجه تیم توسعه Viper قرار گرفت، اما از آنجایی که این نیروگاه بزرگ چدنی برای استفاده در خودرویی مانند Viper مناسب نبود، بلوک موتور توسط لامبورگینی به آلومینیوم تغییر یافت. که در آن زمان متعلق به کرایسلر بود. موتور V10 مگنوم در پایان سال 2003 از وانت های Ram حذف شد، اما پیکاپ Ram SRT10 Sport از سال 2004 تا 2006 با موتور 8.3 لیتری V10 آلومینیومی تولید شد.
از طرفی فورد موتور V10 خود را برای اولین بار در سال 1997 با نام تریتون معرفی کرد. این موتور تا سال 2021 در حال تولید بوده و در خودروهای مختلف از پیکاپ های سنگین گرفته تا کامیون های کلاس E و حتی SUV Excursion استفاده شده است. این موتور عضوی از خانواده موتورهای مدولار فورد بود و دارای همان پیستون و سوراخ سیلندر با موتور کوچکتر 5.4 لیتری V8 فورد بود که تنها دو سیلندر به آن اضافه شد. هنگامی که این موتور 6.8 لیتری در سال 1997 معرفی شد، 275 اسب بخار قدرت و 575 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد، اما زمانی که از خط تولید خارج شد، این اعداد به 362 اسب بخار و 624 نیوتن متر رسید.
موتور V10 مورد بحث جایگزین 7.5 لیتری V8 فورد شد که از دهه 1960 استفاده می شد. حتی موتورخانه ها و اتوبوس های مدرسه ساخته شده بر روی سکوهای فورد نیز از این موتور سود می بردند. موتور V10 تریتون بعداً با موتور 7.3 لیتری V8 جدید گودزیلا جایگزین شد که پیشرفتهتر است و نه تنها قدرت بیشتری تولید میکند، بلکه سوخت کمتری نیز نسبت به V10 قدیمی مصرف میکند.
بنابراین، دوران پیکاپ های V10 سال ها پیش به پایان رسید. با این حال، این دو موتور V10 آمریکایی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اند. البته مطمئناً این موتورها جذابیت موتورهای V10 سوپرشارژ را نداشتند، مانند آنچه در لکسوس LFA یا پورشه کاررا GT دیدیم، اما در تعداد بسیار بیشتری تولید شدند و در جعبه های پیکاپ تراک های غول پیکر بسیار کار کردند. ما دلتنگ موتورهای V10 خواهیم شد، چه در خودروهای لوکس باشند و چه در اتوبوس های مدرسه.
5858
khabaronline به نقل از رابو