اخبار اخبار عمومی

مروری بر رابطه هوش مصنوعی و ارتباطات علمی

تبلیغات بنری


قالب‌های GPT به برنامه‌ها توانایی تولید متن و محتوای انسان‌مانند (تصاویر، موسیقی و غیره) و پاسخگویی به سؤالات را به صورت مکالمه می‌دهند. سازمان‌های صنعتی از مدل‌های GPT و هوش مصنوعی مولد برای ربات‌های پرسش و پاسخ، خلاصه‌سازی متن، ایجاد محتوا و جستجو استفاده می‌کنند.

چرا GPT؟ مدل‌های GPT، و به‌ویژه ساختار تبدیلی که استفاده می‌کنند، نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در تحقیقات هوش مصنوعی است. ظهور مدل‌های GPT نقطه عطفی در پذیرش گسترده یادگیری ماشینی برای یادگیری ماشینی است، زیرا اکنون می‌توان از این فناوری برای خودکارسازی و بهبود طیف وسیعی از وظایف، از ترجمه زبان و خلاصه‌سازی اسناد گرفته تا نوشتن پست‌های وبلاگ، ایجاد وب‌سایت استفاده کرد. ، طراحی تصاویر، ساخت انیمیشن و کدنویسی تحقیق در مورد موضوعات پیچیده و حتی نوشتن شعر. ارزش این مدل ها در سرعت و مقیاسی است که می توانند با آن کار کنند. به عنوان مثال، هنگامی که به چندین ساعت برای تحقیق، نوشتن و ویرایش یک مقاله تحقیقاتی فیزیک نیاز دارید، مدل GPT می تواند یک مقاله تحقیقاتی را در چند ثانیه تولید کند. تحقیقات هوش مصنوعی مدل GPT بر روی دستیابی به هوش مصنوعی عمومی متمرکز شده است، به این معنی که ماشین‌ها می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا به سطوح جدیدی از بهره‌وری دست یابند و برنامه‌های کاربردی و تجربیات مشتری خود را دوباره اختراع کنند.

OpenAI یک سازمان تحقیقاتی پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است که به تولید و تضمین استفاده ایمن و مفید از هوش مصنوعی اختصاص دارد. این شرکت که در سال 2015 تأسیس شد، در خط مقدم پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی بوده است.

OpenAI مسئول بسیاری از پروژه های پیشگام، از جمله توسعه مدل های هوش مصنوعی مانند GPT-3، DALL-E و Codex بوده است. که بر روی طیف گسترده ای از برنامه ها از پردازش زبان طبیعی گرفته تا ایجاد تصویر و موارد دیگر تمرکز دارد.

ChatGPT یک محصول اختصاصی است که از تحقیقات OpenAI با تمرکز بر هوش مصنوعی محاوره ای مشتق شده است. این یک محصول اختصاصی است که توسط OpenAI توسعه یافته است و از فناوری مدل سازی زبان پیشرفته آنها استفاده می کند. این برای تعاملات مکالمه طراحی شده است و پاسخ هایی را به ورودی های کاربر به شیوه ای شبیه به انسان ارائه می دهد.

ChatGPT بر اساس LLM ساخته شده است، یک مدل زبان پیشرفته که به دلیل توانایی آن در تولید متن منسجم و مرتبط با زمینه شناخته شده است.
ChatGPT بر اساس تکنیک‌های یادگیری ماشینی نظارت شده و تقویت‌شده، پاسخ‌های واقعی و شبیه انسان به درخواست‌های کاربر ارائه می‌دهد. برای کودک هوش مصنوعی به یک محصول تبدیل شده است تقریبا این در حال متحول کردن بسیاری از زمینه های زندگی – از جمله ارتباطات علمی است.

ارتباطات علمی، مانند قابلیت‌های ترجمه‌ای و چندوجهی هوش مصنوعی مولد و توانایی آن در ارائه ارتباطات علمی محاوره‌ای در مقیاس، و همچنین مفاهیم تحقیقاتی در زمینه ارتباطات علمی، جالب توجه است. تا به امروز، هوش مصنوعی (مولد) تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. محققان باید ارتباطات عمومی «درباره» هوش مصنوعی و همچنین ارتباط «با» هوش مصنوعی را با توجه به «اثربخشی فزاینده» آن تحلیل کنند. علاوه بر این، محققان باید تأثیر هوش مصنوعی را بر ارتباطات علمی و اکوسیستم ارتباطات علمی بزرگتر تجزیه و تحلیل کنند.

پیشرفت در هوش مصنوعی مولد می تواند با ارائه ابزارهای آسان به دانشمندان برای کمک به آنها در برقراری ارتباط کار خود با مخاطبان مختلف، ارتباطات علمی را دموکراتیک کند. با این حال، این ابزارها ناقص هستند و نتایج آنها باید توسط متخصصان بررسی شود. آنها همچنین می توانند به طور مخرب برای ایجاد اطلاعات نادرست استفاده شوند. هوش مصنوعی مولد می‌تواند متن را ترجمه کند (مانند DeepL)، تصاویری (مانند DALL.E، Midjourney یا Stable Diffusion) تولید کند یا صداها را تقلید کند (مانند VALL-E) – یا پاسخ‌های متنی مانند ChatGPT و رقبای آن مانند BARD، Produced. نوشته آنتروپیک کلود، عفو بین الملل سیدنی. یا سایر کاربرانی که تا زمان انتشار این مقاله منتشر خواهند شد.

هوش مصنوعی مولد اساساً بر دانشگاه و علم نیز تأثیر خواهد گذاشت. از یک طرف، به طور بالقوه بر تمام جنبه های تحقیق، از شناسایی شکاف های تحقیق و ایجاد فرضیه بر اساس بررسی ادبیات، جمع آوری داده ها، حاشیه نویسی یا کدگذاری، خلاصه، نوشتن و نمایش بصری یافته ها تأثیر می گذارد. چکیده ها و مقالات علمی قبلاً با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده اند و وضعیت نویسندگان مشترک هوش مصنوعی در جامعه علمی مورد بحث قرار گرفته است. نگرانی در مورد مشکل رو به رشد انتشارات مبتنی بر هوش مصنوعی یا از دست دادن انتشارات علمی به دلیل ترس از افزایش تقلب و دشواری شناسایی تشدید شده است.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی مولد بر آموزش تأثیر خواهد گذاشت. می تواند برنامه های درسی کلاس درس، برنامه های مطالعاتی، سؤالات امتحانی و ارزیابی برای معلمان ایجاد کند. این موضوع می تواند به عنوان شریکی برای دانش آموزان در یادگیری صحبت کردن بیشتر، سازماندهی متون و خلاصه کردن ادبیات علمی برای آنها باشد. آنها همچنین می توانند امتحانات را قبول کنند و ممکن است بتوانند تکالیف و پایان نامه بنویسند، که مسابقه تسلیحاتی را با آشکارسازهای سرقت علمی به راه می اندازد، اما همچنین مؤسسات آموزش عالی را ملزم می کند که شایستگی ها و مهارت های مورد نیاز برای تدریس را در وهله اول ارائه دهند.

شکل 1: بالا سمت چپ: پاسخ ChatGPT (براساس GPT-3) از 26 فوریه 2023 به اعلان «چگونه ChatGPT می تواند بر ارتباطات دانشگاهی تأثیر بگذارد؟» – پایین سمت چپ: پاسخ هوش مصنوعی بینگ به درخواستی برای شناسایی نقاط ضعف در یک مقاله علمی که ممکن است داور متوجه آن شود، ارائه نقل قول هایی برای برجسته کردن این نقاط ضعف و پیشنهاداتی برای بهبود آنها – سمت راست: ChatGPT (بر اساس GPT-4) با استفاده از ایموجی ها برای خلاصه کردن کار از نظریه پردازان مشهور اجتماعی

دانشمندان، همراه با عموم مردم، از پیشرفت سریع و انفجار عمومی ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر مدل‌های زبان بزرگ (LLM) در سال 2023 شگفت‌زده خواهند شد. در تمام سطوح فرآیند علمی دخیل است. استخراج، تفسیر یا تجسم داده ها؛ تولید متن؛ یا اشکال دیگری از محتوای چند رسانه ای ایجاد کنید: هوش مصنوعی به طور اساسی روش تولید و به اشتراک گذاری دانش را تغییر می دهد.

در بلندمدت، تأثیر این توسعه نسبتاً جدید احتمالاً به اندازه دیجیتالی شدن انتشارات علمی و چشم‌انداز رسانه‌ای در دهه‌های 1990 و 2000 دگرگون‌کننده خواهد بود. شکی نیست که ابزارهای هوش مصنوعی بهره وری علم را افزایش می دهند و خروجی های تحقیقاتی به شتاب ادامه می دهند. با این حال، دلایل مهمی نیز برای نگرانی وجود دارد. سوال کلیدی این است که این برای ارتباطات علمی خارجی و تبادل اطلاعات و نظرات بین علم و عموم چه معنایی خواهد داشت؟ در اینجا حداقل به اندازه ارتباطات علمی داخلی، یعنی تبادل حرفه ای بین متخصصان، تغییر ایجاد خواهد شد. اما این برای ما به عنوان یک جامعه چه معنایی خواهد داشت؟

هوش مصنوعی چگونه ارتباطات علمی را تغییر خواهد داد

اول، انواع جدیدی از موضوعات بهره برداری از محتوای علمی در حال ظهور هستند: به لطف برنامه های کاربردی مبتنی بر MBA، پست های تخصصی می توانند در چند ثانیه به اخبار «معمولاً قابل درک» تبدیل شوند. این ها به نوبه خود می توانند به زبان های مختلف ترجمه شوند و سپس به روش های دیگر برای گروه های هدف خاص، چه محافظه کاران یا بستگان بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی، سازگار شوند.

منابع:

https://aws.amazon.com/what-is/gpt/

ChatGPT vs. OpenAI: What’s the Difference?

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *