اخبار اخبار تکنولوژی

اقدام تازه علیه پلتفرم‌ها؛ بیمه مرکزی دسترسی شرکت‌های بیمه آنلاین به سرویس استعلام بیمه را قطع کرد/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبر آنلاین به نقل از تسهیلات، علت این اقدام بیمه مرکزی، خودداری از پذیرش نرخ حق استعلام از شرکت های بیمه از طریق اینترنت است. خدمات استعلام بیمه یکی از خدمات دولتی است که بیمه مرکزی از طریق سامانه سینهاب به صورت الکترونیکی نیز در اختیار کارگزاران خود قرار می دهد، اما بیمه مرکزی در ازای ارائه این خدمات به شرکت های بیمه، مبلغی را دریافت می کند. از طریق اینترنت یا شرکت های بیمه به عنوان هزینه ارائه این خدمات به این شرکت ها.

این در حالی است که پس از تصویب شورای عالی بیمه بر شرکت های بیمه نوآور، بیمه مرکزی مجبور شد با رعایت قانون ملی مدیریت داده ها، اطلاعات و حریم خصوصی، امکان دسترسی به سامانه های اطلاعاتی مرتبط با فعالیت های خود را فراهم کند.

در این تصمیم تفاوتی بین شرکت های بیمه نوآور یا شرکت های بیمه و سایر شرکت های بیمه و واسطه های آنها در خصوص سیستم های اطلاعاتی وجود ندارد.

انجمن فین‌تک در نامه‌ای به محمدرضا عارف، معاون ارشد رئیس‌جمهور نسبت به هزینه‌های دریافتی برای استعلام بیمه از شرکت‌های بیمه اعتراض کرد.

انجمن فین‌تک در نامه خود نوشت: «…این افزایش ناگهانی و ریشه‌ای در هزینه خدمات، توانایی این شرکت‌ها در ارائه خدمات به کاربران را تحت تأثیر قرار داده و اعتماد عمومی به خدمات بیمه را کاهش داده است قبلاً به صورت رایگان یا با هزینه معقول 40 برابر افزایش قیمت در دسترس بودند.

نامه انجمن فین تک به معاون ارشد رئیس جمهور برای حمایت از شرکت های بیمه

اقدامات جدید علیه پلتفرم ها؛ بیمه متمرکز دسترسی بیمه گذاران آنلاین به خدمات استعلام بیمه/عکس را قطع می کند

نامه انجمن فین تک به معاون ارشد رئیس جمهور برای حمایت از شرکت های بیمه

پیش از این حق استعلام هر بیمه نامه برای شرکت های آنلاین به ازای هر استعلام 50 تومان بود، اما بیمه مرکزی نرخ استعلام را به 2500 تومان تغییر داد که شرکت های بیمه آنلاین مانند بیمه آزاکی، بیمه بازار و بیمه دات کام با آن مخالفت کردند. به دلیل این اعتراض، مرکز با تغییر قیمت هر استعلام به 500 تومان، اما طبق اعلام شرکت های بیمه، این مبلغ معادل تقریباً 25 درصد سود این شرکت ها است و با توجه به رایگان بودن این خدمات برای تمامی شرکت های بیمه. و کارگزاران بیمه، پرداخت این مبلغ به دلیل عدم توانایی در دریافت آن از سوی کاربران، فشار مضاعفی بر آنها وارد می کند.

در نامه انجمن فین‌تک به عارف آمده است: «این شرایط به طور کلی اقتصاد دیجیتال کشور را تضعیف می‌کند، در حالی که بیش از 15 درصد تولید ناخالص داخلی در برخی از کشورهای پیشرو توسط اقتصاد دیجیتال تأمین می‌شود، محدودیت‌ها و انحصارهایی که ایجاد شده است، می‌تواند تبدیل به صنعت بیمه شود. برای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران خطرناک است و در عین حال کشور باید این بخش را تقویت کند تا بتواند در عرصه بین المللی رقابت کند و به رشد پایدار دست یابد.

به گفته فعالان این صنعت، اکثر افراد برای استعلام بیمه به شرکت های بیمه آنلاین مراجعه می کنند و تقریباً یک درصد استعلامات بیمه منجر به خرید بیمه نامه می شود و در شرایطی که همه شرکت های بیمه این خدمات را به صورت رایگان دریافت کرده و ارائه می کنند. ارائه خدمات رایگان به مشتریان خود این سرویس برای شرکت های بیمه در نظر گرفته شده است و امکان دریافت وجه وجود ندارد.

با توجه به اینکه شرکت های آنلاین حاضر به پرداخت این هزینه برای هر استعلام بدون بیمه نیستند، بیمه مرکزی خدمات استعلام بیمه را قطع کرده است.

حامد ولی بوری; مدیرعامل ازکی در این خصوص گفت: نگرانی اصلی و مهم این است که اگر بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی وارد فضای کسب و کار شود، به عنوان یک قاعده کلی، ما نماینده شرکت های بیمه هستیم و باید به شرکت های بیمه متصل شده و خدمات را دریافت می کنند، اما بیمه مرکزی از ما می خواهد که مستقیماً با Sunhab تماس بگیریم که این خدمات را به صورت رایگان در اختیار سایر فعالان صنعت قرار می دهد، اما بیمه مرکزی هزینه هایی را از شرکت های بیمه دریافت می کند و قصد دارد این نمایندگان آنلاین را وادار کند. شرکای تجاری آن

وی ادامه داد: ما در گفت‌وگوهای متعدد به فن‌هاب گفتیم در ازای استعلام هزینه توسعه خدمات را به صورت کامل و سالانه پرداخت می‌کنیم، اما با این پیشنهاد موافقت نکردند.

در بخشی دیگر از نامه انجمن فناوری مالی به معاون اول آمده است: تصمیمات اتخاذ شده توسط بیمه مرکزی و سیاست های انحصاری اعمال شده بر اساس تعهد شرکت فن هاب برای ارائه خدمات اطلاعات بیمه ای، به شدت فضای رقابتی سالمی را در این زمینه ایجاد می کند. بیمه مرکزی که به دلیل انحصار ارائه خدمات استعلام بیمه ای مختل شده بود، نه تنها دسترسی رایگان به این خدمات را محدود کرد، بلکه با افزایش قابل توجه هزینه ها، فشار مالی شدیدی را بر شرکت های فعال در حوزه فناوری بیمه تحمیل کرد.

بر اساس این نامه هرگونه تلاش برای برخورد با بیمه مرکزی و فن هاب تاکنون به بن بست رسیده است.

در کنار این نامه، فعالان بیمه تک نامه دیگری نیز به عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال کردند که در آن به رفتار تبعیض آمیز شرکت های بیمه نیز اعتراض کردند.

227323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *