اخبار اخبار جهان

سیاست پزشکیان در برابر اسرائیل، روسیه، چین، امریکا و تحریم‌ها چیست؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: مسعود پزشکیان نخست وزیر دولت چهاردهم در اولین نشست خبری خود با حضور بیش از 300 خبرنگار رسانه های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به مهمترین سوالات حوزه سیاست خارجی و اینها پاسخ داد. پاسخ ها بیشترین بازتاب را در رسانه های خارجی داشتند. موضوعاتی که مهمترین موضوعات روی میز سیاستگذاران ایرانی در زمینه جنگ غزه، انرژی هسته ای، گروه ویژه اقدام مالی و تحریم ها را تشکیل می دادند. همچنین در این دیدار عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان رئیس جمهور را همراهی می کرد و اظهارات رئیس جمهور درباره سیاست دولتش در قبال چین، روسیه، اسرائیل، مصر و آمریکا حائز اهمیت بود. در ادامه مهمترین عناوین نظرات مسعود مززیان در سیاست خارجی را مرور می کنیم.

موضوع کارگروه اقدام مالی (FATF) و رابطه آن با لغو تحریم ها

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه در حوزه سیاست خارجی در سفر هفته گذشته خود به عراق، ایده کشورهای اسلامی و برداشتن مرزهای ایران و همسایگان را مطرح کردید. در مورد تجربیات اتحادیه اروپا به نظر شما چه موانعی بر سر راه این طرح وجود دارد و چه برنامه ای برای تبیین اجرای این برنامه دارید؟ گفت: من در گذشته به این موضوع اعتقاد داشتم. اسلام می گوید شما برادر هستید و برادران باید با هم خوب رفتار کنند پس چرا ما باید با هم حد و مرز داشته باشیم. مسعود مازیکیان تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگان با مشکلات گروه ویژه اقدام مالی مواجه هستند و در این زمینه نیازمند تسهیلات هستیم. رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای تخاص گفت: چاره ای جز حل موضوع FATF نداریم. وی افزود: انشالله در این خصوص نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام می نویسم تا در مورد آن بحث کنیم که منجر به حل این موضوع می شود. طبیعتا این مشکل باید حل شود.

همسایگان ایران اولویت چهاردهم دولت هستند

این پزشکیان با اذعان به اینکه در این نشست تلاش می‌کنیم روابط خود را با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، تاکید کردند: در زمینه مسائل خارجی نیز سعی می‌کنیم ابتدا روابط خود را بهبود بخشیم و با کشورهای همسایه در اولویت است. در سفر اخیر به مناطق مختلف عراق، بیشتر بحث ها بر این اساس بود که تصمیم بگیریم با آنها یک برنامه راهبردی تهیه کنیم و پروژه های مشترکی را با یکدیگر ایجاد کنیم. وی ادامه داد: با کشورهایی مانند پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه می توانیم اقدامات مشابهی انجام دهیم.

چین در چارچوب هماهنگی راهبردی با ایران

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه قطعا دیپلماسی خارجی ما بر اساس عزت، مصلحت و درایت پیش خواهد رفت، تصریح کرد: البته برای رشد بازار آزاد ضروری است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه گذاری خارجی را به حرکت درآوریم و ایجاد کنیم. . وی در پاسخ به سوال خبرنگار دوربین مداربسته چین درباره چشم انداز خود برای روابط دوجانبه ایران و چین در آینده، تاکید کرد: ما مصمم هستیم برنامه 25 ساله ایران و چین را اجرا کنیم روابط و تعاملات بسیار خوبی با چین تاکنون داشته ایم، به گونه ای که بیشتر روابط امروز ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است. وی ضمن قدردانی از میانجیگری چین برای حل مشکلات ایران و عربستان گفت: این گام بزرگی برای هماهنگی در منطقه است. این پزشکیان اذعان داشتند: با توجه به روش های ارتباطی که بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، این نیز می تواند هدف چین را برای رسیدن به بازارهای ایران و بازارهای ما به چین را به طور کامل منطبق و هماهنگ کند.

ما هایپرسونیک داریم ولی مدل یمنی است!

خبرنگار الجزیره در بخشی از این نشست خبری گفت: دیروز شاهد پرتاب موشک مافوق صوت از سوی گروه انصارالله یمن به سمت اسرائیل بودیم که برخی از کارشناسان سیاسی می گویند ایران یا موشک های مافوق صوت به گروه انصارالله یمن داده است و یا حداقل فناوری خود را انتقال داده است» و رئیس جمهور در ادامه پرسید: «آیا ایران در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه، موشک های مافوق صوت را در یمن علیه اسرائیل آزمایش کرده است؟»

دکتر در پاسخ به این سؤال گفت: «الان یک هفته است که کار به یمن به تعویق افتاده است، یعنی اگر کسی بخواهد از اینجا به یمن برود، آنقدر گیر می کند که طول می کشد پس چگونه موشک به آنجا رفت و آنها آن را ندیدند، اصلاً اینطور نیست.

وی افزود: حقیقت این است که آنها با کار یک روز، یک هفته، یک یا دو سال توانستند این کار را انجام دهند. علم و مهارت چیزی است که در طول زمان به دست می آید و دستیابی به چنین فناوری در یک سال جنگ غیرممکن است. وی تاکید کرد: هواپیماهایی داریم که از سرعت صوت فراتر می روند اما این نوع (یمنی) را نداریم. ما ماهواره‌ها را به آسمان می‌فرستیم و قدرت راکتی داریم، اما مسئله این نیست که به آنها موشک بدهیم. آنها فناوری را دارند، قبل از وقوع این جنگ آن را یاد گرفته اند و در حال تولید آن هستند. این درست است که ما به هم متصل هستیم و در یک صفحه هستیم و نمی‌خواهیم اسرائیل مردم را نابود کند.»

سیاست پزشکان در قبال اسرائیل، روسیه، چین، آمریکا و تحریم ها چیست؟

اسرائیل و ادامه جنگ غیرانسانی غزه

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسرائیل در مقابل چشمان جهانیان ایستاده است و هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد، ادامه داد: وی افزود: آمریکا و اروپا هم به آنها موشک، بمب و هواپیما می دهند و از آنها دفاع می کنند، اگر نگران اسرائیل و امنیت آن هستند چرا نگران غزه، فلسطین و مردمی که آنها را به وحشت می اندازند، نیستند.

پزشکیان خاطرنشان کردند که همان قوانین بین المللی که می گویند متعلق به سازمان ملل و جهان است باید رعایت شود. قوانین بین المللی کشتار دسته جمعی زنان، کودکان، سالمندان و جوانان را مجاز می داند. کجا به شما اجازه بمباران بیمارستان را دادند؟ چرا به این حرف ها اهمیت نمی دهند؟ آیا این افراد هستند؟

روابط با آمریکا از نظر احترام متقابل

نخست وزیر دولت چهاردهم در پاسخ به سوالی مبنی بر شکست دو رئیس جمهور قبلی ایران در رفع تحریم ها و میزان امید به رفع تحریم ها گفت: ما هم به همین موضوع پایبند هستیم. چارچوب هایی که ما با آنها موافقت کردیم.» آمریکا و اروپا. ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. آنها هستند که ما را تهدید می کنند. آنها از ما می خواهند که موشک نداشته باشیم، بسیار خوب، بلکه می خواهند اسرائیل را خلع سلاح کنیم. ما قدرت دفاعی خود را از دست نمی دهیم. اگر مثل غزه موشک نداشته باشیم هر وقت بخواهند روی ما بمب می ریزند و بعد می گویند خفه شو».

وی افزود: اگر آمریکا به حقوق ما احترام بگذارد، مانند همسایگان خود با آنها صحبت خواهیم کرد. به ما توهین نکنید، زیرا ما نمی توانیم بار تحقیر را به دوش بکشیم، رئیس جمهور ایران در خصوص امکان مذاکره با همتای آمریکایی خود گفت: رؤسای جمهور آمریکا باید ابتدا برادری خود را ثابت کنند و سپس به دنبال ارث بروند ما گفتیم و آنچه را که گفتند، ما را پاره نکن و بعد با آنها صحبت نکنیم با ما تحریم کرده اند و یک پایگاه نظامی در اطراف ما ایجاد کرده اند و ما با آنها برادر هستیم.

سیاست پزشکان در قبال اسرائیل، روسیه، چین، آمریکا و تحریم ها چیست؟

ارسال موشک به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین

سوال دیگری که این روزها در رسانه های غربی مطرح می شود ارسال موشک های دوربرد ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این آن را تکذیب کرده بود. رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مبادلات نظامی ایران و روسیه گفت: شاید قبلاً به دلیل اینکه تحریم نبوده چیزی ارائه کرده اند، اما از زمانی که آمده ایم چیزی به روسیه ارائه نکرده ایم. وی افزود: روابط ما با روسیه و چین خوب است و همچنان قوی هستیم، اینطور نیست، اگر با دنیا صلح کنیم دوستان خود را فراموش می کنیم. این جلسات می تواند این مصوبات و نظراتی را که شهید رئیسی داشته مؤثرتر کند. من مطمئن هستم که اگر ما با برجام و منطقه تعامل داشته باشیم، تحریم‌های سخت تاثیرگذار نخواهد بود. ما نمی‌خواهیم روابط خود را با آنها قطع کنیم، اما نمی‌خواهیم کسی ما را مجبور کند و تسلیم نمی‌شویم.»

بازگشت محترمانه اتباع خارجی به کشورهای خود

موضوع دیگری که باعث نگرانی افکار عمومی شده است، تعداد زیاد اتباع خارجی غیرمجاز در ایران است. رئیس جمهور در خصوص این موضوع گفت: ایران با تمام احترام اتباع غیرقانونی را به کشورهایشان باز می گرداند. آقای مزکیان توضیح داد که تا کنون سه جلسه در شورای امنیت ملی در مورد اتباع افغانی برگزار کرده ایم که برخی از آنها پاسپورت دارند اما برخی به صورت غیرقانونی در کشور هستند و تلاش می کنیم که آنها را متقاعد کنیم که به کشورشان بازگردند.

پایبندی به استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی دائماً نگرانی خود را از تولید اورانیوم 60 درصدی ایران اعلام می کند که میزان تولید این اورانیوم غنی شده در دولت شما تا چه حد خواهد بود؟ وی گفت: ما بارها گفته‌ایم که نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و به چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک متعهد هستیم همچنان به دنبال اجرای تعهدات خود هستیم، گفتند ما در چارچوب سازمان انرژی اتمی کار می کنیم.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *