اخبار اخبار فرهنگی

غیبتی که به نفع سینما نیست؛ چرا بزرگان سینمای دفاع مقدس دیگر فیلم نمی‌سازند؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، سینمای دفاع مقدس در ایران با نام های بزرگ پیوند خورده است. نام هایی که در سال های نه چندان دور ماندگارترین سازندگان کسب و کار در این حوزه بودند. اما مدتی است که این نام ها پشت دوربین نبودند. برخی کاملا از سینما فاصله گرفته اند و بیرون از عرصه می نشینند و جز در مراسم بزرگداشت و کارگاه های انتقال تجربیات در جایی حاضر نمی شوند و برخی مسیر فیلمسازی را طوری تغییر داده اند که دیگر رنگ جنگ و دفاع مقدس در سینما وجود ندارد. آثار آنها.

به گزارش ایرنا، بیش از گروه دوم را می توان در نظر گرفت اما گروه اول در این گزارش قرار دارد. فیلمسازانی که زمانی بنیانگذار سینمای دفاع مقدس بودند به کلی از تولید این گونه آثار دست کشیده اند.

خالق «کشتی آنجلیکا» در 15 سالگی

دلایل زیادی وجود دارد که خالق جاده آبی ابریشم آخرین اثر خود را 15 سال پیش تولید کرده و هنوز فیلمی نساخته است و بخشی از آنها را می توان به موفقیت آخرین اثر او یعنی همان جاده آبی ابریشم مربوط کرد. طبق شنیده ها، این فیلم معادل اجاره دو کشتی فروخته شد و با وجود عظمت و گرانی، موفقیت آثار قبلی محمد بزرگ نیا را به مدت 15 سال دریغ نکرد سینما مخصوصاً نوع دفاع مقدسی که در این سال ها انجام داد، نمایندگانی از آثارش مصاحبه کردند و هر کدام از لزوم دعوت مجدد از این کارگردان برای تولید اثر به این شکل صحبت کردند.

به جز این، پوگرونیا چندین اثر مهم دیگر نیز در مجموعه خود دارد که همگی به نوعی با دفاع مقدس مرتبط بوده و در همان سال ها تولید شده اند. کشتی گلپر، جنگ تانکرها و طوفان همگی از فیلم‌های مهم دریایی سینمای ایران هستند و هرکدام پس از اکران از اقبال خوبی برخوردار شدند. پوگرونیا در این سه اثر دوربین خود را بر روی کارکنان شرکت نفت و مشکلات آنها در دوران 8 ساله دفاع مقدس متمرکز کرد و آثاری جاودانه تولید کرد.

با این حال او در این لیست قرار دارد و ۱۵ سال است که سینمای ایران به ویژه ژانر دفاع مقدس از دید او پنهان مانده است. در این سال ها نمایندگانی از آثار او مصاحبه کردند و هر کدام از لزوم دعوت مجدد از این کارگردان برای تولید اثر به این شکل صحبت کردند.

جمشید جهانزاده در یکی از گفتگوهای خود با محمد غبارلو گفته بود: به نظر من محمد بوظهرنیا از کارگردانانی است که باید دوباره دعوت به کار شود و بودجه مناسبی برای فیلمسازی در نظر گرفته شود. چون سینما را خوب می شناسد و دقیقاً می داند از کجا باید کلوزآپ یا لانگ شات بگیرد.

20 سال سکوت درویش پس از «دوئل»

اگرچه احمد رضا درویش اعلام کرده است که پس از زنده شدنش و در صورت اکران نشدن، دیگر فیلمی نخواهد ساخت، اما به نظر می‌رسد کسی آن را جدی نمی‌گیرد. شاید هیچکس تصور نمی کرد وضعیت این روزهای سینمای ایران به ویژه سینمای دفاع مقدس به حضور او در دوران سکوت درویش، نبود دوئل و آثار قابل قبول در سینمای مستقل دفاع مقدس نیاز داشته باشد، هرچند مسیر تغییر کرده است. به روی نسل جدیدی باز شد، اما این نباید بهانه ای باشد برای بزرگان این ژانر برای دوری از آن.

درویش قبل از قیامت خالق یکی از برجسته ترین آثار سینمای دفاع مقدس است. دوئل فیلمی پرهزینه بود، اما با آنچه تا آن زمان در سینمای جنگ دیده بودیم، متفاوت بود. داستانی که نه تنها روند جنگ، بلکه پیامدهای آن را نیز به تصویر می کشد. او قبل از دوئل که 20 سال پس از اکران آن اکران شد، درویش، کیمیا و سورزم خورشید را در کارنامه خود داشت که او را به یک غول مهم در سینمای جنگ تبدیل کرد.

اکنون در دوران سکوت درویش، در سینمای دفاع مقدس شاهد کمبود دوئل ها و آثاری از این دست هستیم که در سینمای مستقل قابل قبول باشد و بتواند نظر مردم و منتقدان را در گیشه و جشنواره ها جلب کند. سکوتی که راه را برای نسل جدید باز کرد اما نباید بهانه ای برای دوری بزرگان و صاحب نظران این نوع سینما باشد.

«خداحافظ رفیق» و غیبت 21 ساله بهزادپور از سینما

پیش از آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، خبری از اکران قسمت چهارم سریال خدازه رفیق منتشر شد. فیلمی که سه قسمت قبلی آن از تلویزیون پخش شد و جای خود را در بین مخاطبان آثار سینمایی دفاع مقدس باز کرد. در آن زمان واکنش بهزاد بهزادپور به این خبر ابراز بی اطلاعی بود اما بعداً این نسخه در فضای مجازی منتشر شد. بدون اینکه سازندگان یعنی بهزادپور و تهیه کننده قصد انتشار آن را داشته باشند.

«خداحافظ رفیق» در سه قسمت به دوران پس از جنگ می پردازد و داستانی حول محور زندگی جانبازان شیمیایی جنگ را روایت می کند. پس از این سه قسمت و تا به امروز که 21 سال از اکران سه قسمت این فیلم می گذرد، بهزادپور فیلم دیگری نساخته است، هرچند بعدها فیلمی به کارگردانی یدالله صمدی نوشت، اما فیلم دیگری را کارگردانی نکرده است. .

ابراهیم حاتمی کیا چند سال پیش در برنامه هفت حضور پیدا کرد و در این باره گفت: در خواز رفیق سید بهزادپور سینما یک شکست کامل بود اما بهترین فیلم پخش شده از تلویزیون بود. دلم برای بهزاد می سوزد که دیگر فیلم نمی سازد و ساکت می نشیند. چرا این مدیران منزوی هستند؟

سینما دفاع مقدس و حاتمیکیا که 6 سال است فیلم حضرت موسی را تولید می کند.

حالا که نام حاتمی کیا به میان آمده بد نیست اشاره کنیم که او هم یکی دیگر از فیلمسازان این فهرست است. اگرچه او مانند درویش و بهزادپور منزوی نشد، اما با یک نگاه به کارنامه اش، در می یابید که عملاً از سینمای دفاع مقدس فاصله گرفته است، اگر در این زمینه بوده، چرا در ساخت فیلم شرکت کرده است. حضرت موسی» چند سال؟

حاتمی کیا به وقت شام به سینما مقاومت گریخت و سعی کرد به اعتراضات و مطالبات آژانس شیشه ای بازگردد، اما موفق نشد. با این حال وی 6 سال است که در ساخت سریال حضرت موسی (ع) حضور دارد که این موضوع باعث شده است تا منتقدان و فعالان سینمایی نسبت به طولانی شدن این پروژه انتقاد کنند و دوری حاتمی کیا از فیلم های دیگر را به دلیل این کار لعنتی برای او قلمداد کنند. و سینما.

کارگردانی که با سابقه پذیرفته شده خود در سینمای دفاع مقدس می تواند خالق آثار ماندگاری در این زمینه باشد، چند سالی است که درگیر ساخت سریالی است که با استقبال مردم مواجه شده و شبهاتی را در مورد پروژه حاتمیکیا و حضرت موسی ایجاد کرده است. .

غیبت به نفع سینما نیست. چرا شیوخ سینمای دفاع مقدس دیگر فیلم نمی سازند؟

در این فهرست علاوه بر کارگردانانی که نامشان ذکر می شود، می توان به شهرام اسدی نیز اشاره کرد. خالق شب واقعه 16 ساله بدون ساخت فیلم و سینمای دفاع مقدس بدون بهره مندی از حضور او.

دری علی الشحاتمی 10 سال پس از ترکش های صلح از سینمای دفاع مقدس و حسن برزایده 11 سال پس از مزارشریف، کارگردانی یک نمایش سینمایی را می توان به این فهرست اضافه کرد و تاسف خورد چرا سینمای دفاع مقدس که در لحظه نجات سینما، ایران بود و پای بسیاری از توده های سینما را باز کرد و امروز از حضور شیوخ خود بی بهره اند.

5757

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *