اخبار اخبار جهان

وال‌استریت‌ژورنال: نتانیاهو منزوی شده است

تبلیغات بنری

به گزارش رابو از ایسنا، رسانه های آمریکایی گزارش دادند که نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اوج تلاش یک ساله برای توقف جنگ غزه از طریق محکومیت، قطعنامه و قطعنامه خواهد بود. مسائل حقوقی در دادگاه های سازمان ملل، اما با وجود این، رژیم صهیونیستی هنوز سیاست خود را تغییر نداده است.

در این گزارش که وال استریت ژورنال منتشر کرد، با اشاره به اینکه انتظار می رود رهبران جهان بر جنگ رژیم صهیونیستی در حمله و لبنان تمرکز کنند، آمده است: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بارها درباره پایان جنگ صحبت کرده است. در غزه، اما او از انجام این کار خودداری کرد. جنگی که پس از عملیات حماس علیه سرزمین های اشغالی آغاز شد، «طوفان الاقصی» نام داشت. تلاش های آمریکا برای مذاکره برای توقف موقت جنگ در غزه که منجر به آزادی زندانیان حماس می شود، بی نتیجه مانده است. از سوی دیگر، جنگ گسترده بین اسرائیل و حزب الله لبنان روز به روز محتمل تر به نظر می رسد.

تلاش های دیپلماتیک برای توقف جنگ شکست خورد

شکست این تلاش‌ها و اقدامات نشان‌دهنده ظرفیت محدود سازمان ملل برای دولت‌ها برای رای آسان به حمایت از این قطعنامه‌ها بدون قطع ارتباطات دیپلماتیک یا ایجاد پیامدهای دیگر برای این رژیم است. سرسخت ترین منتقدان رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، کشورهای عربی مانند اردن هستند که گفته می شود در آوریل گذشته در عملیات وعده واقعی علیه سرزمین های اشغالی، حریم هوایی خود را برای رهگیری و سرنگونی موشک ها و پهپادهای ایرانی باز کردند. گفت‌وگو با عربستان سعودی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که شامل پایان جنگ نیز می‌شود، بیش از یک سال است که ادامه دارد.

ریچارد گوان، کارشناس اندیشکده گروه بحران بین المللی در بروکسل، می گوید: اگر به اشتباه سازمان ملل متحد را «جهان» بدانیم، اسرائیل تا حد زیادی منزوی شده است. مردم از حضور خود در سازمان ملل برای انتقاد از اسرائیل استفاده می کنند اما این واقعیت را پنهان می کنند که برای مجازات اسرائیل کاری انجام نمی دهند.

وال استریت ژورنال ادامه داد: نهادها و مقامات سازمان ملل اولین کسانی بودند که اسرائیل را به دلیل جنگ در غزه که منجر به کشته شدن بیش از 40 هزار فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی بودند، مورد انتقاد قرار دادند. این سازمان بین‌المللی یکی از پر سر و صداترین سازمان‌ها در مورد تشدید بحران انسانی در غزه بود و هشدار داد که کاهش کمک‌های بشردوستانه احتمالاً منجر به قحطی خواهد شد.

تأثیر این روند، همدردی و حمایت از آرمان فلسطین را در تالارهای سازمان ملل متحد و در برخی از پایتخت ها و دانشگاه های خارجی برانگیخته است. پرونده‌هایی که در دادگاه بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه باز شده است، همچنین نگرانی‌هایی را در مورد تعداد تلفات انسانی در غزه و سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ایجاد کرده است.

حمایت آمریکا تلاش های منتقدان تل آویو را بی اثر کرده است

در ادامه این گزارش آمده است که توانایی منتقدان اسرائیل برای استفاده از سازمان ملل متحد برای ایجاد تعادل در سیاست اسرائیل عمدتاً به دلیل حمایت مستمر از سوی ایالات متحده شکست خورده است.

دیانا بوتو، وکیل حقوق بشر فلسطینی که در پرونده های موجود در دیوان بین المللی دادگستری نیز کار کرده است، گفت که کشورها از اقدام علیه رژیم می ترسند زیرا می خواهند در کنار ایالات متحده باشند.

این وکیل مدافع حقوق بشر فلسطینی گفت: آنها معتقدند که آمریکا باید در این کار پیش قدم شود و از آنجایی که این کار باید با هدایت آمریکا انجام شود، هیچ اتفاقی نمی افتد.

ناصر القدوه وزیر خارجه سابق فلسطین درباره حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: در نهایت تا زمانی که جایگاه مهم ترین اعضای دائم شورای امنیت این گونه باشد، هیچ چیزی در شورای امنیت تغییر نخواهد کرد.

این مقاله می افزاید: منتقدان نحوه مدیریت جنگ توسط دولت بایدن می گویند که ایالات متحده باید از تمام ابزار دیپلماتیکی که در اختیار دارد برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای امضای توافق آتش بس و کمک به برقراری صلح در منطقه از جمله توقف ارسال تسلیحات استفاده کند و نه توسط از حق وتوی خود برای حمایت از شورای امنیت استفاده می کند.

بخشی از دلایلی که دولت بایدن از چنین اقداماتی خودداری کرده است، سیاسی است. با وجود افزایش تعداد عناصر حامی فلسطین در حزب دمکرات، اکثر آمریکایی ها همچنان از صهیونیست ها حمایت می کنند.

گرگوری کاز، استاد روابط بین الملل در دانشگاه تگزاس گفت: اعمال فشار مستقیم بر اسرائیل برای دولت آمریکا خطرناک است. انجام این کار به ویژه در سال انتخابات دشوار است.

مایکل کاپلو، افسر ارشد سیاستگذاری در اندیشکده شورای سیاست اسرائیل در نیویورک، گفت که ایالات متحده همچنین خواسته هایی دارد که فراتر از جنگ صهیونیست ها و فلسطینیان در منطقه غرب آسیا است. به گفته وی، آمریکا می خواهد شاهد تشکیل ائتلافی از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهای میانه رو عربی برای مقابله با ایران باشد تا فرصت بیشتری برای تمرکز بر رقبایی مانند روسیه و چین ایجاد کند.

وی همچنین گفت: اسرائیل تحت رهبری آمریکا در بلوک قرار خواهد گرفت. اگر شما جای آمریکا بودید، حتی اگر از برخی از کارهایی که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد به شدت ناراحت بودید، زمانی که می‌خواستید اسرائیل با آن چالش‌ها مقابله کند، تحریم تسلیحاتی را علیه اسرائیل اعمال نمی‌کردید.

مقابله با فشار رژیم صهیونیستی در سازمان ملل

نتانیاهو که قرار است روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، قرار است از این نهاد بین المللی به دلیل محکوم نکردن حمله 7 اکتبر حماس به اراضی اشغالی و در عین حال چندین قطعنامه برای انتقاد از این رفتار انتقاد کند. از این سیستم رژیم صهیونیستی با «یهود ستیز» دانستن سازمان ملل متحد با فشارهای فزاینده ای در این سازمان بین المللی مواجه است که مدعی است این رژیم را به شدت محکوم می کند و ناقضان حقوق بشر را تنها می گذارد.

دنی دانون سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با انتقاد از فشارهایی که بر این رژیم وارد می شود به دو جنگ بزرگ دیگر در جهان اشاره کرد و گفت: تمرکز بر این رژیم در غزه خواهد بود.” نه اوکراین، نه حتی سودان. بسیاری از رهبران می آیند و منبع مشکل را نادیده می گیرند که 7 اکتبر و حملات حزب الله است.

وال استریت ژورنال نتیجه گرفت: “موعظه ها و سخنان این هفته احتمالاً جنگ را در کوتاه مدت متوقف نخواهد کرد.”

بوتو، وکیل فلسطینی می گوید: «فکر می کنم شاهد سخنرانی های زیادی باشیم. فکر نمی‌کنم چیزی فراتر از آن ببینیم.»

310310

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *