اخبار اخبار تکنولوژی

۱۸۰ میلیارد تومان جایزه برای حل این مسئله

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، امروزه زباله های فضایی زیادی از ربات های از کار افتاده گرفته تا ظروف خالی سوخت و دستگاه های تحقیقاتی بلااستفاده در سطح ماه وجود دارد. ناسا او برای حل مشکل قدیمی روی ماه 3 میلیون دلار (حدود 180 میلیارد تومان) جایزه تعیین کرد.

تخمین زده می شود که حدود 230 تن زباله ناشی از فعالیت های فضانوردان در ماه باقی مانده است. در میان این نوع زباله‌ها، 96 کیسه مدفوع انسان از ماموریت‌های قبلی بر روی ماه در اواسط قرن بیستم باقی مانده است.

به گزارش یورونیوز، در آن زمان، زمانی که فضانوردان آپولو نیاز به اجابت مزاج داشتند، کیسه ای را می بستند و سپس مدفوع خود را داخل آن می ریختند. اما فضانوردان این کیسه ها را با باقی مانده های دیگر روی سطح ماه گذاشتند تا فضای بیشتری را در فضاپیما آزاد کنند و نمونه های بیشتری از سنگ ها و خاک ماه را بازگردانند.

یکی از این کیسه های زباله را می توان در اولین عکسی که نیل آرمسترانگ از ماه گرفت، مشاهده کرد. در حالی که کاوشگرها و فضاپیماها معمولاً زباله زیادی تولید نمی کنند، انسان ها به دلیل ماشین آلات بیولوژیکی خود منبع ثابتی برای تولید زباله هستند.

البته این ضایعات تنها به مدفوع و ادرار محدود نمی شود، بلکه شامل مقدار زیادی مواد زائد دیگر نیز می شود که در حین کارهای طولانی انباشته می شوند.

جدا از ضایعات انسانی و ضایعات مواد غذایی، بقایای غیر آلی مانند تجهیزات علمی، لباس و بسته بندی مواد غذایی نیز می توانند به مشکل تبدیل شوند زیرا سازمان فضایی تلاش می کند برای مدت طولانی تری روی ماه بماند.

اگر انسان برای مدت طولانی در ماه بماند این مشکل بیشتر خواهد شد و به همین دلیل است که ناسا اکنون در قالب مسابقه ای برای حل این مشکل درخواست کمک کرده است.

اگرچه این سازمان گفته است که در وهله اول تلاش می‌کند تا این زباله‌ها را کاهش دهد، اما این کافی نیست و به همین دلیل ناسا از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه‌ای استقبال می‌کند که بتوان از آنها برای بازیافت زباله و تبدیل آن به محصولات مفید استفاده کرد.

امی کامینسکی، مدیر برنامه چالش‌های ناسا، گفت: «دستیابی به مأموریت‌ها به شیوه‌ای پایدار برای ناسا یک ملاحظات مهم است زیرا ما به اکتشاف و تحقیقات فراتر از زمین و فراتر از آن ادامه می‌دهیم.» با این چالش، ما به دنبال رویکردهای عمومی نوآورانه برای مدیریت زباله‌ها هستیم ماه، و هدف ما این است که درس های آموخته شده را در برنامه ها به کار ببریم.”

به گفته مسئولان ناسا، این مسابقه در دو بخش مجزا برگزار خواهد شد. بخش اول بر طراحی و توسعه قطعات و سیستم های سخت افزاری برای بازیافت یک یا چند زباله جامد در ماه تمرکز دارد.

بخش دیگر بر طراحی یک نسخه مجازی از یک سیستم کامل برای بازیافت زباله های جامد در ماه و تبدیل آن به محصولات دیگر تمرکز دارد.

تیم های تحقیقاتی می توانند در هر یک یا هر دو چالش با هم رقابت کنند و پول جایزه بین دو پروژه تقسیم می شود.

5858

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *