اخبار اخبار عمومی

یافته‌های ترسناک از اعماق حفره آبی بزرگ /عکس

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، حفره آبی بزرگ یک حفره دریایی بزرگ در دریای کارائیب در حدود 70 کیلومتری ساحل بلیز است. با قطر 318 متر و عمق 124 متر یکی از بزرگترین فاضلاب های دریایی است.

حفره های آبی مانند این بقایای عصر یخبندان کواترنری هستند، زمانی که سطح آب دریاها بیش از 100 متر پایین تر از امروز بود.

حفره آبی بزرگ بخشی از سیستم صخره های سدی بلیز است، یک سایت میراث جهانی یونسکو که توسط چارلز داروین به عنوان برجسته ترین صخره مرجانی در هند غربی توصیف شده است.

این خانه تعداد زیادی از گونه های مرجانی منحصر به فرد است. این منطقه به جاذبه ای برای گردشگران، غواصان و کاوشگران تبدیل شده است.

با فرود به داخل حفره، می توان بقایای استالاکتیت ها را مشاهده کرد که از ویژگی های زمین شناسی هستند که قدمت آن به زمانی که غار در معرض هوای آزاد قرار گرفته است، بازمی گردد. با این حال، گفته می شود که حیات وحش زیادی در داخل حفره آبی بزرگ وجود ندارد.

تصویری از سیستم صخره‌های مرجانی در بلیز که حفره آبی بزرگ را نشان می‌دهد، همانطور که از ایستگاه فضایی بین‌المللی در 5 مارس 2020 دیده می‌شود.

انتهای این سوراخ آبی بزرگ فاقد اکسیژن است. سطح اکسیژن محلول در زیر لایه سولفید هیدروژن واقع در عمق 90 متری سوراخ به صفر می رسد و در واقع یک مانع نامرئی در سوراخ ایجاد می کند. در نتیجه این شرایط غیرقابل سکونت، کف دریا مملو از “قبرستان” موجودات زنده دریای مرده است که ممکن است خفه شده باشند.

یکی از مشهورترین اکتشافات حفره آبی بزرگ در سال 2018 توسط میلیاردر بریتانیایی ریچارد برانسون، کاشف و اقیانوس شناس فابین کوستو و کاشف نشنال جئوگرافیک اریکا برگمن انجام شد.

برانسون در وبلاگ خود درباره این سفر نوشت: «در عمق 91 متری، می‌توانید تغییر سنگی را ببینید که زمانی خشکی بوده و به دریا تبدیل شده است.

برانسون نوشت: «این یکی از واضح‌ترین یادآوری خطرات تغییرات آب و هوایی بود که تا به حال دیده‌ام.

او همچنین خاطرنشان کرد که این تیم شواهدی از بلای دیگر دنیای مدرن را دیدند: “آلودگی پلاستیک”.

وی افزود: متاسفانه شاهد بطری های پلاستیکی در ته چاله بودیم که آفت واقعی اقیانوس ها است.

مشخص نیست چند نفر در حفره آبی بزرگ جان خود را از دست دادند، اما برگمن قبلاً گفته بود که سه نفر در حین کاوش در آن ناپدید شدند. اعتقاد بر این است که آنها دو جسد را در سفر سال 2018 با برانسون دیده اند. متأسفانه، اسکلت ها هنوز هم تا به امروز وجود دارند.

برگمن در مصاحبه ای با Business Insider در سال 2020 گفت: “آنجا بسیار تاریک و ساکت است، فقط آنها را به حال خود رها کنید.”

منبع: If Science

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *