اخبار اخبار جهان

نطق هویدا در مجلس پس از «پیاده‌شدن نیروهای مسلح ایران در جزایر سه‌گانه»

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینسحرگاه روز سه شنبه 18 دی 1350 پس از خروج انگلیس از خلیج عربی و 80 سال پس از جدایی جزایر سه گانه از ایران، نیروهای مسلح ایران در این جزایر پیاده شدند. این خبر را عمرو عباس هویدا نخست وزیر وقت پیش از ظهر همان روز به نمایندگان مردم اعلام کرد.

نمایندگان از اولین جمله گزارش هویدا مبنی بر فرود نیروهای مسلح ایران در جزایر و برافراشتن پرچم ایران تا پایان، سه بار با تشویق و فریادهای شادی سخنان او را قطع کردند. در پایان قرائت گزارش شورا احساساتی شد.

متن گزارش هویدا به شرح زیر است:

به نمایندگان محترم و شهروندان عزیز یادآور می شوم صبح امروز ساعت 6:15 نیروهای مسلح شاهنشاهی در جزایر تنب بزرگ و کوچک پیاده شدند و در مناطق مورد نظر جزیره ابوموسی مستقر شدند و ساعت 6:50 ایرانیان پرچم بر فراز کوه حلوا، بلندترین قله جزیره ابوموسی برافراشته شد.

به این ترتیب پس از گذشت حدود 80 سال که سیاست استعماری در نتیجه سیاست خردمندانه اعلیحضرت همایون شاه آریامهر و پس از مدتی طولانی و با وجود حقوق تاریخی، ایران را از اعمال حاکمیت بر این جزایر باز داشت. با مذاکرات مستمر با دولت انگلیس، این جزایر بار دیگر تحت کنترل ایران درآمد

پس از حل مسئله بحرین که در نتیجه سیاست صحیح و منطقی ایران به دست آمد، در کنار حل این مسئله جزیره ای از راه های مسالمت آمیز، بار دیگر اصالت سیاست خارجی ایران به اثبات رسید. در همین زمان با پاک کردن آخرین بقایای استعمار از خلیج فارس، راه را برای همکاری هموار کرد و با برادرانش در آن سوی خلیج فارس بازگشت و این دلیلی برای خوشحالی اوست. به حسن همجواری که یکی از اصول مسلم سیاست مستقل ملی ایران است احترام می گذارد و عدم توسل به زور برای حل این مسئله دلیل آشکار آن است. ما قادر خواهیم بود با وحدت و بدون توجه به هر نوع منافعی، چه در جهت منافع ملی ایران و چه در جهت امنیت منطقه ای و صلح بین المللی، همکاری مثبت و سازنده ای با مردمان تمامی مناطق مجاور خلیج فارس برقرار کنیم. در حال و آینده.

نطق هویدا در مجلس هنوز

حکومت مسلمانان در ایران

نکته مهمی که به همین مناسبت اعلام می کنم این است که حکومت شاهنشاهی ایران از حاکمیت مسلم خود بر کل جزیره ابوموسی دست برنداشته و نخواهد کرد و لذا حضور عوامل محلی در بخشی از جزیره ابوموسی نباید باشد. به هر نحوی ممنوع عنوان تفسیر شده و مغایر یا مغایر با این سیاست اعلام شده تلقی می شود.

مورد دیگر این است که دولت شاهنشاهی ایران برای اثبات حسن نیت خود در حل مسالمت آمیز این موضوع، قرارداد نفتی را که قبلاً بین شارجه و یک شرکت نفتی منعقد شده بود در چارچوب مقررات اخیر اوپک اجرا کرد تا از طرف اوپک قابل قبول باشد. دیدگاه و توافق ایران در مورد نفت، درآمد آن برای توسعه برادری در شارجه به طور عادلانه تقسیم می شود و علاوه بر آن، کمک های مالی و فنی برای توسعه برنامه های اجتماعی و عمرانی در شارجه خواهد داشت. شارجه علاوه بر این، قابل ذکر است که برخی از برنامه های اجتماعی در گذشته در تعدادی از شیخ نشین ها اجرا می شد. اما در آینده از کمک به برادران آن سوی خلیج فارس که نیازمند کمک هستند دریغ نخواهیم کرد.

با این اطمینان که با نابودی بقایای استعمار در خلیج فارس، تخلیه نیروهای خارجی، استقلال امارات و از همه مهمتر بیداری اجتماعی برادران دینی ما در آن سوی خلیج فارس، آنجا همه دلایلی برای حفظ صلح و ثبات در این منطقه از جهان و به نفع همه ساکنان ساحلی آن خواهد بود، مشروط بر اینکه دولت شاهنشاهی ایران با پیروی از نیات مقدس رهبر فرزانه خود از دستیابی به اعتماد متقابل و همکاری همه جانبه دریغ نکند. با کشورها و دولت های این منطقه. (الاعلام 9 مارس 50)

نطق هویدا در مجلس هنوز

259

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *