اخبار اخبار اقتصادی

وضعیت عجیب در بازار طلا و سکه/ بذرافشان: هزینه ضرب سکه ۱۵۰ هزار تومان است؛ حباب ۱۳.۵ میلیون تومانی سکه برای چیست؟

تبلیغات بنری


مریم فخری: افزایش بی سابقه قیمت طلا و سکه همچنان ادامه دارد. این افزایش از نوسانات قیمت در بازار جهانی طلا آغاز شد و همزمان با رکود در بازار جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار ایران روند صعودی پیدا کرد. سکه تاکنون از کانال 55 میلیون تومان و هر گرم طلای 18 عیار از کانال 4 میلیون و 300 هزار تومان عبور کرده است. چراکه دلار در بازار آزاد در کریدور چهارم کانال از مرز 60 هزار تومان گذشت.

اما با توجه به این فضا، فعالان بازار طلا و ارز معتقدند مردم در برابر گرمای قیمتی در بازار سرد رفتار کرده اند و حتی رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز از کاهش 20 درصدی تقاضا در بازار می گوید. . در این میان توصیه تحلیلگران اقتصادی این است که در زمان تنش قیمتی از ورود به بازار خودداری کنند. آنها معتقدند در شرایط فعلی ریسک خرید زیاد است و هر لحظه احتمال سقوط قیمت ها وجود دارد.

به گفته فعالان حاضر در بازار طلا و ارز، قیمت‌ها در این بازار عملاً کاهش یافته و ریسک‌های خرید افزایش چشمگیری داشته است. زیرا معلوم نیست این نرخ ها تا چه حد درست یا نادرست است. بر این اساس، آنچه در روزهای اخیر در بازار طلا و سکه به ثبت رسیده، این نگرانی را افزایش داده است که در صورت خرید گران، احتمال زجر بیشتر می شود. زیرا رشد شدید در این راه مستلزم خطرات زیاد و سقوط زیاد است.

در پشت صحنه افزایش عجیب قیمت طلا و سکه اعلام شد

در همین رابطه نادر بذرافشان رئیس فدراسیون طلا و جواهر در گفت و گو با – در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه گفت: طلا در بازارهای جهانی طی دو سال گذشته شاهد رشد تدریجی بود. هفته ها و در نتیجه بازارهای داخلی نیز با افزایش قیمت اونس طلا، نوسانات بازار ارز و تنش های سیاسی و اقتصادی افزایش یافت که منجر به افزایش تدریجی قیمت در دو هفته گذشته شد. از طلا و سکه هم اکنون میزان افزایش افزایش یافته است.

وی با اشاره به حباب 13 میلیون و 500 هزار تومانی می افزاید: این درست است. حباب ارز به این عدد رسیده است. این حباب غیر متعارف است. حباب ارزی اصلا توجیهی ندارد. چرا سکه ای که ضرب آن 150 هزار تومان است باید به 13 میلیون و 500 هزار تومان برسد؟

رئیس فدراسیون طلا و جواهر می گوید: این حباب توجیه اقتصادی ندارد. چرا این حباب باید اینقدر بالا بیاید و شاهد افزایش آن باشیم؟

آیا حباب سکه 14 میلیون تومانی می ترکد؟

بذرافشان در پاسخ به سوال رابو: آیا احتمال ترکیدن این حباب وجود دارد؟ وی می گوید: حباب ارز از طریق بانک مرکزی باید از طریق عرضه سکه در بازار مدیریت شود. در صورت ورود بانک مرکزی بر بازار ارز داخلی تاثیر گذاشته و در نتیجه حباب کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حراج ارز تاثیری بر بازار نداشته است؟ وی می افزاید: قیمت های اعلام شده در حراج ارز تفاوت چندانی با بازار داخلی ندارد و به صورت حراجی است. قیمت پایه تعیین می کنند و این قیمت ها به قیمت های بازار داخلی می رسد. قیمت ها ثابت نیست

رئیس فدراسیون طلا و جواهر خاطرنشان می کند: اگر بتوانند ثبات قیمت را اعلام کنند و عرضه را افزایش دهند، قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت، اما اگر همین طور و به صورت حراجی باشد، در کاهش نقش دارد. حباب و حتی کاهش قیمت.

سکه چگونه در بازار عرضه می شود؟

بذراوشان در خصوص میزان ارز عرضه شده در بازار می گوید: معمولا مرکز مبادلات طلا و ارز هر چند هفته یک بار هم شمش و هم سکه عرضه می کند اما همانطور که گفتم قیمت پنج ارزی که ارائه می دهند خوب است اما قیمت ها بالاست. همانطور که در بازار داخلی وجود دارد و نتوانستند نقش کاهش قیمت و کاهش حباب را ایفا کنند.

آیا امکان تعدیل قیمت طلا و سکه وجود دارد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به سوال الخبرآنلاین که آیا امکان اصلاح قیمت طلا و ارز وجود دارد؟ می گوید: باید ببینیم اوضاع چطور می شود. بر اساس تحلیل ها، آیا قیمت طلا تا پایان سال در بازارهای جهانی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟ از سوی دیگر بازار ارزهای داخلی و اخبار سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه موضوعاتی هستند که باعث افزایش یا کاهش قیمت طلا خواهند شد.

بذرافشان می گوید: در بازارهای جهانی از ابتدای سال جاری پیش بینی می شود با تحلیل های سطح جهانی قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به 3000 دلار برسد. قیمت هر اونس طلا به دو هزار و 30 دلار رسید و اکنون به دو هزار و 729 دلار رسیده است.

او می گوید حالا افزایش قیمت مربوط به یکی دو هفته گذشته بود. در صورت ثبت همین قیمت ها در ماه بعد، احتمال کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت ها وجود دارد. اما همچنان می توانیم به افزایش تدریجی قیمت طلا دست یابیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می کند: باید ببینیم این قیمت های جدید که در روزهای گذشته رخ داد تا یک ماه ثابت می ماند یا خیر؟ معمولا بعد از یک ماه ثبات، احتمال کاهش قیمت کم است. به طور کلی نمی توان چندان به این مشکل پاسخ داد.

خرید و فروش طلا 20 درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت خرید و فروش در بازار طلا با وجود افزایش قیمت ها توضیح می دهد: در حال حاضر التهابی در خرید و فروش در بازار وجود ندارد و بازار روال عادی خود را طی می کند، اما به دلیل اینکه قیمت ها با آنچه انتظار می رفت فاصله زیادی دارد و مردم چندان وارد نشدند و گرانی ها تاثیری بر افزایش تقاضا نداشت.

بذراوشان خاطرنشان می کند: از ابتدای سال تاکنون بازار طلا در ماه های مختلف شاهد رکود و کاهش تقاضا بوده است. بازار الان چنین شرایطی دارد.

وی درباره کاهش تقاضا از ابتدای سال تاکنون می گوید: از ابتدای امسال تاکنون حدود 20 درصد شاهد کاهش تقاضا برای معاملات بوده ایم.

223225

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *