اخبار اخبار تکنولوژی

آشنایی با بهترین جنگنده اروپا که بهترین جنگنده آمریکا را شکست داد

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین: در حالی که جنگنده F-22 Raptor از نظر توانایی های رادارگریز و قدرت بی رقیب باقی مانده است، اما یک نبرد هوایی در سال 2012 نشان داد که یوروفایتر می تواند در نبردهای نزدیک به رقابت بپردازد. این تمرین سوالات مهمی را در مورد نبرد هوایی مطرح کرد و نشان داد که حتی بهترین جنگنده های جهان نیز می توانند در سناریوهای خاصی با چالش هایی روبرو شوند.

علیرغم شهرت F-22 Raptor به عنوان توانمندترین جنگنده هوایی جهان، این هواپیمای رادارگریز در طول سال ها تعدادی از نبردهای هوایی آموزشی را به جنگنده های قدیمی تر و کم توان تر مانند F-16 و حتی EA-18G Growler واگذار کرده است. یوروفایتر آلمانی نیز به اعتبار قوی رپتور لطمه زد. شاید این ضررها فقط تمرین بود و مهم نبود، اما عده ای آن را جدی گرفتند.

داستان چی بود؟

بر اساس این گزارش comمانورهای هوایی پرچم سرخ یک دوره آموزشی پیشرفته نبرد هوایی است که در آن انواع مختلف هواپیما از چندین کشور در برابر تهدیدهای واقع بینانه و در مقیاس بزرگ قرار می گیرند که برای شبیه سازی یک نبرد واقعی با دشمن در شرایط برابر طراحی شده اند. در سال 2012، آلمان 150 خلبان و هشت تایفون یوروفایتر را از اسکادران هوایی تاکتیکی 74 لوفت وافه (JG 74) به پایگاه هوایی Eielson در آلاسکا فرستاد تا در ماموریت های مختلف در طول دو هفته شرکت کنند.

به گفته خلبانان آلمانی تایفون، زمانی که F-22 با مخازن سوخت خارجی پرواز می کرد، تایفون ها اغلب از رپتور بهتر عمل می کردند. اگرچه این هواپیماها تقریباً در همان زمان طراحی شده اند تا در قابلیت های مشابهی خدمت کنند، اما تفاوت قابل توجهی در نحوه انجام مأموریت های خود دارند.

اگرچه بسیاری از جزئیات تمرین هنوز نامشخص است، چیزهای خاصی وجود دارد که باید در مورد آن بدانید. به گفته خلبانان، حداقل برخی از این تمرینات شامل نبرد تن به تن بود. بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهند که رپتور مخازن سوخت خارجی حمل می‌کرد که توانایی‌های رادارگریز و هوازی آن را محدود می‌کرد. این نکته بسیار مهم است، زیرا عملاً بزرگترین قدرت رپتور را از بین می برد.

آشنایی با بهترین جنگنده اروپا

F-22 Raptor همیشه در نظر گرفته شده بود که نیروی هوایی را متحول کند و به شدت به فناوری رادارگریز آمریکایی پیشگام برای مخفی‌ترین جنگنده روی زمین متکی بود. اما این فقط پنهان کاری نیست که Raptor را به یک پلتفرم توانا تبدیل می کند. درجه ادغام بالای سنسورها و سیستم های اویونیک پیشرفته به این جنگنده امکان می دهد تا آگاهی موقعیتی بسیار بالایی داشته باشد. به عبارت دیگر، رایانه های F-22 به خلبان این امکان را می دهد که توجه بیشتری به جنگ داشته باشد و کمتر به کار با هواپیما بپردازد.

از سوی دیگر، Eurofighter Typhoon از مواد کامپوزیت پیشرفته ساخته شده و تنها 15 درصد از عرشه پرواز از فلز ساخته شده است. مانند بسیاری از جنگنده های دیگر، تایفون از قابلیت های جنگ الکترونیک برای پنهان کردن خروجی رادار خود استفاده می کند. تایفون برای تعمیر و نگهداری آسان طراحی شده است و با 15 ماژول قابل تعویض برای کاهش زمان تعمیر ساخته شده است.

تایفون از زمانی که وارد خدمت شد، به یک پلتفرم چند منظوره بسیار توانمند تبدیل شد و ریشه های برتری هوایی خود را پشت سر گذاشت و به یکی از جامع ترین جنگنده های امروزی تبدیل شد.

322

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *