اخبار اخبار تکنولوژی

مقایسه عملکرد انسان و هوش مصنوعی در نبرد هوایی با F-۱۶

تبلیغات بنری


به گزارش – و به نقل از پیدال، درس معروفی در نبردهای هوایی وجود دارد. یک خلبان باید با ذهنش پرواز کند نه با عضلاتش! اگر از این قانون طلایی پیروی کند، عمر طولانی خواهد داشت. اتکای بیش از حد به عضلات شانس خلبان را برای رسیدن به سن بازنشستگی و لذت بردن از بقیه عمرش کاهش می دهد. در طول سال ها، فیلم هایی مانند تاپ گان توانسته اند جذابیت های نبرد هوایی را به تصویر بکشند و توانایی های جسمی و ذهنی خلبان ها را به نمایش بگذارند. اما اگر نبرد آتی بین خلبانان واقعی نباشد چه؟ این دقیقا همان سناریویی است که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده اجرا شده است که مایل است نتایج آن را مطالعه کند. در واقع این موسسه اخیراً یک نبرد هوایی بین دو F-16 ترتیب داد، با این تفاوت که خلبان واقعی باید با هوش مصنوعی روبرو می شد. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع ایالات متحده اخیراً اعلام کرد که یک آزمایش شبیه ساز X-62A با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی در مقابل یک جنگنده F-16 با یک خلبان واقعی قرار گرفته است.

X-62 یک نسخه اصلاح شده از جنگنده دو سرنشینه F016 است که با همکاری لاکهید مارتین توسعه یافته است. در سال 2022، این جنگنده آزمایشی به سیستم هوش مصنوعی مجهز شد و اولین آزمایشات پروازی خود را در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا انجام داد. در آزمایش نبرد هوایی F-16 با X-62A، جنگنده مجهز به هوش مصنوعی ابتدا مانورهای دفاعی را آغاز کرد، اما با پیشرفت آزمایش، جنگنده به حالت تهاجمی تغییر کرد تا سناریوهای جنگ هوایی واقعی را با سرعت بیش از 1900 مایل در ساعت کنترل کند. شبیه سازی کیلومتر در ساعت در طول آزمایشات، هواپیمای مجهز به هوش مصنوعی به فاصله 610 متری یک F-16 که توسط یک خلبان واقعی پرواز می کرد، نزدیک شد. این آزمون بخشی از برنامه های تهاجمی نزدیک بود. نکته مهم این است که هوش مصنوعی تمامی این مانورها را بدون نیاز به دخالت انسانی انجام داده است. پایگاه نیروی هوایی ادواردز در بیانیه‌ای گفت: «X-62A مانورهای ایمن انجام می‌دهد و توانایی غیرفعال کردن هوش مصنوعی را دارد.» آزمایشات جنگی با جنگنده واقعی.»

این اولین بار است که از یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی مستقل در صنعت هوانوردی استفاده می‌شود و کارشناسان دفاعی تقریباً مطمئن به نظر می‌رسند که X-62A یک وسیله نقلیه تهاجمی قابل دوام در نبردهای هوایی آینده خواهد بود. سرهنگ دوم جیمز والپیانی، فرمانده مدرسه آزمایش پرواز، گفت: “ما با نشان دادن اینکه چقدر ایمن و مسئولیت پذیر است به کارگیری X-62A، بازی را تغییر داده ایم.”

اما به نظر می رسد که مبارزه با سگ هدف کلی این آزمایش نبود، بلکه صرفاً به عنوان مشکلی مطرح شد که نیاز به راه حلی قابل تأیید دارد. بیل گری، خلبان آزمایشی ارشد دانشکده پرواز، گفت که این تمرین بیشتر شبیه سکویی برای شروع آزمایش سیستم های هوش مصنوعی خودران در هوا است. یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین سیستم‌های جنگ هوایی مدرن و سایر کاربردهای وسایل نقلیه خودران این است که آنها به یادگیری ماشینی متکی هستند و هیچ اثری از کد برنامه‌ریزی شده با دستورالعمل‌های عملیاتی وجود ندارد. دارپا ویدیویی منتشر کرد که می‌گوید سیستم‌های مدرن نبرد هوایی، یادگیری ماشینی را در هوا به واقعیت تبدیل کرده‌اند.

مقایسه عملکرد هوش مصنوعی انسان و هوش مصنوعی در نبرد هوایی F-16

نبردهای هوایی و به ویژه نبردهای هوایی بسیار خطرناک هستند و به همین دلیل، بزرگترین وظیفه تیم درگیر این است که نشان دهد آیا یادگیری ماشینی می تواند در چنین سناریوهای خطرناکی موثر باشد یا خیر. در آزمایشات معروف به آلفا داگ فایت که در سال 2020 آغاز شد، هوش مصنوعی توسعه یافته توسط هرون توانست خلبان باتجربه F-16 را در یک نبرد هوایی شبیه سازی شده شکست دهد. اما باید گفت که تلفیق تمامی مهارت ها با پروتکل های رزمی و ایمنی مناسب کار آسانی نخواهد بود. پیشرفت پروژه X-62A در این دوره زمانی قابل توجه بوده است. تنها در چند سال، این هواپیما از آزمایش شبیه ساز به پروازهای موفق و نبردهای هوایی علیه خلبانان واقعی رسید. گفته می شود که X-62A می تواند برای نمایش مشخصات پروازی انواع مختلف هواپیما برنامه ریزی شود. اعتماد به توانایی های هوش مصنوعی و X-62A بدون شک نه تنها تیم های توسعه، بلکه مقامات دفاعی ایالات متحده را نیز مطمئن خواهد کرد.

مقایسه عملکرد هوش مصنوعی انسان و هوش مصنوعی در نبرد هوایی F-16

فرانک کندال یکی از رهبران نیروی هوایی آمریکا در دیدار با اعضای مجلس سنا در این کشور به پرواز با یکی از هواپیماهای خودران F-16 و مشاهده کارایی آن اشاره کرد. او می گوید که با خلبان در کابین خلبان بوده و تنها شاهد استفاده از فناوری خودران بوده است. کندال اشاره می کند که نیازی به دخالت در سفر این جنگنده نبوده و همه کارها را خودش انجام داده است. البته پروژه X-62A چیزی فراتر از آزمایش توانایی های رزمی هوش مصنوعی است و ارتش آمریکا قصد دارد ناوگان کاملی از این هواپیماها را برای پشتیبانی از خلبانان انسانی تولید کند. هزینه ساخت چنین هواپیماهایی کمتر خواهد بود و هدف نهایی کاهش هزینه آنها به یک چهارم هزینه F-35 است.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *