اخبار اخبار تکنولوژی

مقایسه نیسان آبی با وانت جدید فوتون واندر؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و به نقل از گجت نیوز، یکی از خودروهای پرطرفدار بازار کشورمان که توسط شرکت زامیاد تولید می شود، وانت نیسان است که به تازگی نسخه جدیدی از آن با نام نیسان اکستند به بازار عرضه شده است. این خودروی پرفروش ده ها سال است که میهمان جاده های ایران بوده و با اینکه نزدیک به نیم قرن از عرضه آن به بازار می گذرد، همچنان خریداران و مشتریان خاص خود را دارد.

تداوم وانت نیسان در بازار ایران یک دلیل مهم و اساسی دارد و آن عدم وجود جایگزین مناسب برای این خودرو است. زامیاد چندین دهه است که پیشتاز بازار وانت بوده است و تنها دلیل آن خودروی بهتر و باکیفیت تر است. در کشورهای دنیا این کامیون ها جای خود را به کامیون ها داده اند و امروزه وانت بارها نیز همین کار را انجام می دهند اما از آنجایی که قیمت آنها بالاست برای مشتریان به صرفه نیست.

مقایسه نیسان آبی با وانت فوتون واندر جدید

نکته مهم دیگری که مشتریان نیسان زامیاد به آن توجه می کنند، فراوانی قطعات یدکی، سادگی و هزینه های نگهداری بسیار مقرون به صرفه و کم است. علاوه بر این، این کامیون قابلیت آفرود خوبی دارد و همه این عوامل باعث می شود با وجود مشکلات فراوان همچنان طرفداران زیادی داشته باشد.

طبیعتا زامیاد همواره تلاش کرده است تا جایگزین مناسبی برای این خودرو ارائه دهد اما متاسفانه تمامی تلاش های این شرکت با شکست مواجه شده است. زامیاد در اقدامی جدید از پیکاپ جدیدی به نام Foton Wonder رونمایی کرده که از چین می آید. واندر پیکاپی است که در بسیاری از نمایشگاه های محلی دیده ایم و احتمالا به زودی وارد بازار می شود.

نیسان وانت یا فوتون شگفت انگیز جدید؟

سبک طراحی وانت فوتون واندر نسبت به سایر وانت ها متمایز و منحصر به فرد است، زیرا ارتفاع آن نسبت به وانت معمولی بیشتر است. این نوع خودروها در چین بسیار محبوب هستند و در انواع مختلف دماغه کوتاه طراحی و تولید می شوند. لازم به ذکر است که موتور در این نوع خودروها در زیر صندلی ها قرار می گیرد و وزن محفظه بار روی چرخ های عقب است.

در اتاق بار اثری از شراره گلگیر وجود ندارد و قسمت بار کاملا صاف و مسطح است و به همین دلیل زامیاد آن را مینی پیست کاربردی می نامد. البته این اولین تلاش خودروسازان ایرانی برای رونمایی از کامیون های کوچک در ایران نیست و پیش از آن شاهد رونمایی از محصولاتی مانند وانت کارو از گروه بهمن، وانت خاکی از شرکت مرتاب خودرو و درکا وان از زامیاد بودیم. . اما هیچ یک از این مدل ها نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند و به همین دلیل خیلی زود با نیسان وانت قدیمی صحنه رقابت را ترک کردند.

علاقه مشتریان ایرانی به کامیون نیسان قدیمی در بازار داخلی ستودنی است! شرکت زامیاد به عنوان سازنده این خودرو چندین بار با ارائه مدل های ارتقا یافته این خودرو مانند شوکا و بهادرا سعی در تنوع بخشیدن و تنوع بخشی به طیف محصولات خود داشته است اما همچنان شاهد همان منظره آشنا از کامیون های آبی رنگ در سراسر ایران هستیم.

مقایسه نیسان آبی با وانت فوتون نیو واندر - نمای جلو

شاید باورتان نشود اما رنگ آبی این خودرو به یکی از ویژگی های ظاهری و جزئی جدانشدنی از آن تبدیل شده است و تصور این خودرو در رنگ دیگری دشوار است. اما زمانی که زامیاد مقاومت و حساسیت مشتریان را نسبت به این خودروی قدیمی دید، تصمیم گرفت با ایجاد پیشرفت های چشمگیر در امکانات رفاهی، ایمنی و فنی، کابین بزرگتر و صندلی های راحت تری را برای مشتریان فراهم کند.

وانت Zamiad Extend مدتی پیش معرفی شد و هنوز آماده عرضه نیست. زامیاد قصد دارد وانت واندر را در مدل های تک کابین و دو کابین به بازار عرضه کند در حالی که وانت نیسان فقط نسخه تک کابین دارد. البته کارون وانت نسخه دو کابین این خودرو با بدنه جدید است که با استقبال مردم مواجه نشد.

کابین داخلی

این نیسان وانت قطعا فضای داخلی بی کیفیت و نامناسبی دارد و دلیل آن هم مشخص است: این وسیله نقلیه قدیمی و فرسوده است! داشبورد قطعه ای از پلاستیک فشرده مشکی است که در جلوی راننده قرار گرفته و قلب و روده خودرو در زیر آن دیده می شود. Futon Wonder، محصول جدید زامیاد، ساده و اقتصادی طراحی شده است، اما ظاهری مدرن تر و باکیفیت دارد.

مقایسه نیسان آبی با فوتون واندروان جدید - کابین

داشبورد این مینی ون ساده اما کیفیت بهتری نسبت به وانت نیسان دارد و به رنگ خاکستری پوشانده شده است. روی داشبورد شاهد چهار دریچه تهویه مطبوع و یک دکمه فلاشر هستیم. البته یکی از مزیت های واندر نسبت به نیسان آبی صفحه نمایش لمسی است که می توان آن را به عنوان آپشن اضافه سفارش داد.

فرمان دو پره طراحی جالبی دارد و دکمه های کنترلی و صفحه نمایش دیجیتال 7 اینچی LCD از دیگر اجزای قابل توجه کابین هستند. صندلی ها راحت نیستند، اما اگر در مورد صندلی های آبی نیسان صحبت می کردیم، کیفیت بسیار بهتری داشتند.

مقایسه نیسان آبی با فوتون واندروان جدید - کابین

امکانات رفاهی

نمی توان گفت که محصول جدید زامیاد در زمینه امکانات رفاهی عملکرد خوبی دارد، اما در مقایسه با نیسان آبی رنگ که امکانات رفاهی آن به فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و ایموبلایزر محدود می شود، در شرایط نسبتاً بهتری قرار خواهد گرفت. از جمله این گزینه های راحتی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیسه های هوا
  • چراغ روز
  • سنسور نور
  • سیستم تهویه
  • صفحه نمایش دیجیتال 7 اینچی با دکمه های کنترل روی فرمان
  • آینه های جانبی گرم شونده
  • صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، بلوتوث و پورت USB
  • دوربین عقب و …

نیروهای فنی

نیسان وانت آبی رنگی که زامیاد پنج دهه است در بازار داخلی عرضه می کند، مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری است که در شرایط ایده آل می تواند حداکثر قدرت 94 اسب بخار و 187 نیوتن متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار دهد. جاده البته نباید فراموش کرد که زامیاد نسخه ارتقا یافته با موتور M24 را معرفی کرد که از نظر استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است.

زیر کاپوت فوتون واندر یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که به لطف بهره وری از فناوری های پیشرفته می تواند حداکثر قدرت 112 اسب بخار و گشتاور 147 نیوتن متر را تولید کند. در خودروهای باری، گشتاور عامل مهم و حیاتی برای خودرو است و نیسان آبی با تولید 40 نیوتن متر گشتاور از فوتون واندر پیشی می گیرد.

ظرفیت حمل بار

پس از تولید گشتاور بیشتر و برتری در توانمندی های فنی، باید به یکی دیگر از قابلیت های مهم نیسان آبی اشاره کرد. زامیاد اعلام کرده است که مشتریان می توانند تا 2025 کیلوگرم بار با این وسیله نقلیه حمل کنند، اما اگر نگاهی به کامیون های این شرکت در واقعیت بیندازید، خواهید دید که مشتریان بسیار بیشتر از این ظرفیت حمل می کنند.

مقایسه نیسان آبی با Foton New Wonder Van - نمای جانبی

نیسان آبی زامیاد محبوب که توانایی حمل بار بیش از 2 تن را دارد، نسبت به واندر فوتون با ظرفیت مجاز 1350 کیلوگرم وضعیت بهتری دارد. البته ظرفیت حمل مینی ون جدید زامیاد نسبت به رقبایی مانند مزدا و آریسان بیشتر است اما توان رقابت با نیسان وانت را ندارد.

نقطه قوت واندر در مقایسه با نیسان آبی این است که اتاق جادارتر است. در واقع اتاق بار نیسان وانت 2300 میلی متر طول دارد در حالی که اتاق بار فوتون واندر حدود 2850 میلی متر طول دارد. همچنین گفتیم واندر دارای یک محفظه بار صاف و مسطح است و برآمدگی گلگیرها دیگر قابل مشاهده نیستند. مزیت دیگر فوتون در مقایسه با نیسان زامیاد درب های جانبی است که بارگیری و تخلیه را آسان می کند.

مقایسه نیسان آبی با وانت فوتون واندر جدید؛ پیرمرد ژاپنی یا تازه وارد چینی؟

با توجه به مقایسه فوتون واندر و نیسان آبی، به طور قطع می توان گفت که این پیکاپ چینی جایگزین مناسبی برای پیرمرد ژاپنی در بازار کشورمان نیست. واندر باید برای مصارف شهری و کار سبک استفاده شود و وظیفه حمل بارهای سنگین و سخت همچنان به کامیون نیسان سپرده شود.

هنوز قیمت دقیق خودروی واندر در بازار ایران اعلام نشده است اما زمزمه هایی مبنی بر 900 میلیون تومانی نسخه دو کابین به گوش می رسد. این در حالی است که قیمت نیسان آبی در بازار داخلی بین 560 تا 626 میلیون تومان است. با توجه به گرانی مینی ون جدید زامیاد به نظر می رسد شانسی برای برنده شدن در این رقابت نداشته باشد. در زیر می توانید برنامه بررسی کلی وانت زامیاد قدیم و جدید را مشاهده کنید.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *