اخبار اخبار ورزشی

قاره‌ی جدید در لیگ برتر ایران!

تبلیغات بنری


ایمان گدرزی; پیتسو موسیمانه دیروز به طور رسمی مدیریت باشگاه آبی بوشان تهران را برعهده گرفت. با این حساب پیتسو اولین مربی ای می شود که از قاره آفریقا به ایران آمده و هدایت یک تیم ایرانی را بر عهده می گیرد. در تاریخ فوتبال ایران افراد زیادی از ملیت های مختلف هدایت تیم ملی و باشگاه های ایران را برعهده داشته اند اما اکنون برای اولین بار یک آفریقای جنوبی در ایران فعالیت می کند.

مربیان خارجی که در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران را بر عهده داشته اند همگی از قاره های اروپا و آمریکای جنوبی بوده اند. تعداد مربیان اروپایی بیشتر از مربیان آمریکای جنوبی و در بین 65 مربی ای است که در فوتبال ایران کار کرده اند. 60 مربی از اروپا و 5 مربی از آمریکای جنوبی مربیگری فوتبال ایران را بر عهده داشته اند. با حضور پیستو مسیمانه، قاره آفریقا به فهرست قاره های مربیان فوتبال ایران اضافه شد. تاکنون مربیانی از 22 کشور مختلف در فوتبال ایران حضور داشته اند و کرواسی با 13 مربی بیشترین نماینده را در فوتبال ایران دارد. مربیانی مانند برانکو ایوانکوویچ، زلاتکو کرانکار و ملادن ورانچیچ از کرواسی قهرمان لیگ برتر شده اند و سابقه خوبی دارند. پس از کرواسی، پرتغال با 10 مربی از جمله تونی اولیویرا، خوزه مورائس و ریکاردو سا پینتو بیشترین مربی را دارد. قبل از آن فوتبال ایران سابقه یک بازیکن آفریقای جنوبی را داشت و آیاندا پاتوسی در استقلال بازی می کرد و اکنون موسیمان اولین مربی آفریقای جنوبی در ایران شده است.

مرد خارجی پیتسو شماره 9!

استقلالی ها در طول تاریخ خود مربیان خارجی زیادی داشته اند و شماره 9 به پیتسو مسیمانه خواهد رسید. به همین دلیل، بد نیست با هشت بازیکن خارجی سابق آبی ها بیشتر آشنا شوید.

1- Zdravko Rajkovرایکوف در سال 1969 به عنوان اولین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال (تاج سابق) وارد ایران شد. رایکوف در باشگاه استقلال عناوین زیادی کسب کرد و برای اولین بار این باشگاه را به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رساند. او همچنین با استقلال دو قهرمانی لیگ تهران و دو قهرمانی لیگ برتر ایران را به دست آورد. رایکوف پس از موفقیت در استقلال مدت کوتاهی در تیم ملی ایران و باشگاه سپاهان فعالیت کرد و سپس به عنوان مدیر فنی و سپس سرمربی تیم ملی الجزایر منصوب شد. آخرین باشگاه رایکوف کوردوبا در اسپانیا بود. رایکوف در سال 1983 بازنشسته شد و در 30 ژوئیه 2006 در سن 78 سالگی در مکزیکو سیتی مکزیک درگذشت.

2- یانوش گیرماتی: جیارماتی در سال 1955 به مدت دو سال هدایت تیم ملی آلمان شرقی را برعهده داشت و پس از آن در تیم های زئول مجارستان، دینامو برلین آلمان، کوملوی و اولین باشگاهش بوداپست کار کرد تا اینکه در سال 1969 مدت کوتاهی مربی تاج ایران در استقلال بود. این آخرین فعالیت مربیگری جیارماتی بود.

یانوش گیرماتی

3- یوگنی اسکوموروخوف: سیکوموروخوف در سال 1372 به مربیگری باشگاه استقلال منصوب شد و تنها موفقیت او با استقلال حضور در فینال جام حذفی در فصل 1377-1378 بود که در فینال در دقایق پایانی با نتیجه 2 بر یک مغلوب پرسپولیس شد. او دو بار در استقلال حضور داشت و در این بین مدتی در باشگاه روسیه تورپدو ولادیمیر مشغول به کار شد. در سال 1376 مرحله دوم حضور این مربی روسی در استقلال شکل گرفت. لیائونینگ چین و بازگشت به اژدر ولادیمیر جدیدترین ماجراهای این سرمربی در فوتبال بود. او در سن 57 سالگی در سال 2002 در روسیه درگذشت.

یوگنی سیخومورخوف

4- رولاند کخکخ آلمانی چهارمین مربی آبی هاست. او در 26 مسابقه هدایت باشگاه استقلال را برعهده داشت که 12 پیروزی، 6 تساوی و 8 شکست به دست آورد. او با شکست در هفته بیستم مقابل برق شیراز و ناکام ماندن از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از هدایت استقلال برکنار شد.

قاره ای جدید در لیگ برتر ایران!

قاره ای جدید در لیگ برتر ایران!

257251

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *