اخبار اخبار عمومی

تناقص در آمار مهاجران؛ از ۵ تا ۸ میلیون نفر، بالاخره چند میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند؟

تبلیغات بنری


به گزارش روزنامه الخبرآنلاین. سابقه حضور اتباع افغانستانی در ایران به یکی دو سال گذشته باز نمی گردد و عده ای نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، اما وجود مرزهای مشترک و البته زبان مشترک، ایران را مقصدی مناسب برای آنها کرده است و بخش زیادی از مهاجران افغانستانی به ایران پناه برده اند.

موج دوم مهاجرت آنها به ایران به زمانی برمی گردد که جنبش طالبان دوباره قدرت گرفت در آن روزها تعداد زیادی از افغان ها تصمیم گرفتند برای فرار از دست طالبان و جنگی دیگر به ایران بروند، موجی که تا به امروز ادامه دارد. به عنوان مثال، نادر یاراحمدی، رئیس مرکز امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، چند روز پیش گفت: «موج ورود اتباع افغانستان به ایران ادامه دارد. در شش ماه اول.» تا سال 2024، بیش از یک میلیون نفر از این شهروندان در کشور ما زندگی خواهند کرد.

آخرین سرشماری رسمی مهاجران در ایران

حضور تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی در ایران در یکی دو سال گذشته به چالشی تبدیل شده است، چالشی که رنگ تفاهم ندارد، برخی معتقدند باید از این گروه جنگ زده و آواره به ویژه زنان و کودکان حمایت کرد برای ادامه حضور خود در ایران برخی دیگر معتقدند که وجود این تعداد مهاجر افغان در کشور ضروری نیست، هرچند آمار دقیق و مشخصی از تعداد این مهاجران در ایران وجود ندارد.

شاید بیشتر آمار رسمی از مهاجران در ایران به سال 1394 برمی گردد و سرشماری آن سال در آخرین سرشماری رسمی انجام شده در سال 1395، حضور بیش از 1.5 میلیون افغانی در ایران را ثبت کرده است، آماری که باز هم افزایش یافت. در ادامه، نماینده یونیسف در ایران به رابو گفت: «دو تا سه میلیون پناهنده افغان در ایران بودند، اما سال گذشته که بحران در افغانستان (نیروی طالبان) رخ داد، بین 500 هزار نفر بودند. 500 تا 300 هزار پناهجوی افغان در ایران. 1.5 میلیون پناهنده جدید وارد ایران شده اند.

یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران؛ روزانه 10 هزار افغان وارد کشور می شوند / ظرف دو روز شغل و جای خواب پیدا می کنند

هیچ آماری یکسان نیست

صحبت‌های نماینده یونیسف در تهران نشان می‌دهد که تا دو سال گذشته حدود 4.5 تا 5 میلیون افغان در ایران زندگی می‌کردند، احمد وحیدی، وزیر اسبق کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «برآوردها. تعداد مهاجران افغان در ایران بیش از 5 میلیون نفر است.

سال هاست که نبود آمار دقیق از تعداد افغان ها در ایران ادامه دارد و شرایط به گونه ای است که هرگاه مسئولی آمار می دهد، سردرگمی در آنها پدیدار می شود. ابوالازل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و مجلس اواخر ماه گذشته گفت: «تعداد اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در ایران بین ۶ تا ۷ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود».

امیر سعید ایرانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز گفت: در حال حاضر بیش از 6 میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می کنند و هزینه آن سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است.

از سوی دیگر، محمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت در حاشیه هفتاد و یکمین نشست کمیته منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که در دوحه برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده است که بیشتر آنها افغانی هستند که نیازمند کمک های بشردوستانه هستند و حدود 80 درصد آنها فاقد مدارک اقامت قانونی هستند.

البته آمارهای دیگری نیز ارائه شد، به عنوان مثال، حشمت الله فلاح پیشه، رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی شورای اسلامی، پیشتر به رابو گفت: فکر می‌کنم هشت میلیون افغان در ایران وجود دارد.

به نظر می رسد با توجه به حضور تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز در کشور، آمار دقیقی از حضور اتباع افغان در ایران وجود ندارد، اما با وجود این، پلیس می خواهد بخش زیادی از اتباع غیرمجاز را از کشور اخراج کند. . سردار احمد رضا رادان گفت: نزدیک به 2 میلیون شهروند غیرمجاز تا پایان سال از کشور خارج می شوند.

233233

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *