اخبار اخبار جهان

کابوس تازه آمریکا: زیردریایی‌های ۳۴۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلاری

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، زیردریایی کلاس کلمبیا ممکن است با 16 ماه تاخیر تحویل شود و به جای سال 2027 به سال 2028 برسد.

اما مشکل کجاست؟

این تاخیر به دلیل مشکلات پیمانکاران است. صنایع هانتینگتون اینگالز در تحویل بخش جلویی تاخیر داشت و نورثروپ گرومن برای توسعه توربوژنراتورها تلاش کرد.

تأخیرها می تواند نیروی دریایی را مجبور کند که عمر زیردریایی های کلاس اوهایو را افزایش دهد و نگرانی قانونگذاران را افزایش دهد. با هزینه تخمینی چرخه عمر 348 میلیارد دلار، این برنامه در صورت عدم مدیریت موثر به یکی از پرهزینه ترین برنامه های پنتاگون تبدیل خواهد شد.

زیردریایی کلمبیا از کاغذ تا واقعیت

زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک هسته‌ای کلاس کلمبیا آینده نیروی دریایی ایالات متحده، که قرار است جایگزین زیردریایی‌های قدیمی کلاس اوهایو شوند، در نهایت به یکی از اجزای اصلی سه‌گانه هسته‌ای این کشور تبدیل خواهند شد.

هر یک از زیردریایی های در حال توسعه به شانزده لوله SLM مجهز خواهند شد، در مقایسه با بیست و چهار لوله SLM در زیردریایی های کلاس اوهایو. هدف این تغییر کاهش هزینه های ساخت، بهره برداری و نگهداری است.

علاوه بر این، زیردریایی های موشک بالستیک جدید از محفظه موشکی مشترک (CMC) توسعه یافته توسط ایالات متحده و بریتانیا استفاده خواهند کرد که بر روی زیردریایی های جدید کلاس Dreadnought نیروی دریایی سلطنتی نیز نصب خواهد شد. این موشک برای پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای Trident II D5 (ICBM) طراحی شده است.

بر روی کاغذ، کلاس کلمبیا چیزی است که نیروی دریایی ایالات متحده برای انجام ماموریت بازدارندگی هسته ای خود به آن نیاز دارد، اما در واقعیت، وضعیت وخیم است.

مشکل این است که تحویل زیردریایی های کلاس کلمبیا در حال حاضر 16 ماه به تعویق افتاده است.

تأخیرهایی که بر زیردریایی های کلاس کلمبیا تأثیر می گذارد بسیار جدی است زیرا می تواند نیروی دریایی ایالات متحده را مجبور کند که زیردریایی های کلاس اوهایو را بیش از حد انتظار در خدمت نگه دارد. برنامه اولیه این بود که اولین سری از زیردریایی های کلاس اوهایو از سال 2027 بازنشسته شوند، با یک زیردریایی اضافی هر سال تا سال 2040. به گفته مقامات نیروی دریایی، عمر حداقل پنج زیردریایی کلاس اوهایو می تواند تمدید شود.

این ممکن است برای قانونگذاران در کاپیتول هیل کافی نباشد. بر اساس گزارش بلومبرگ، جنرال داینامیکس و صنایع هانتینگتون اینگالز (HII) که مسئولیت طراحی و ساخت زیردریایی های کلاس 12 کلمبیا را بر عهده دارد، برنامه ای به ارزش تقریبی 130 میلیارد دلار پیشنهاد کرده اند.

در طول ساخت، هر به اصطلاح “سوپر ماژول” به سیستم ها و اتصالات قبل از مونتاژ نهایی توسط جنرال دینامیک مجهز شده است. در حالت ایده آل، این امر تولید را سرعت می بخشد.

با این حال، هانتینگتون اینگالز در ژوئن 2026 با 13 ماه تاخیر تحویل خواهد شد. HII در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با یک زنجیره جوشکاری پیچیده با چالش‌هایی مواجه شده است که نیاز به تغییراتی در طراحی «بزرگ‌ترین زیردریایی ساخته شده توسط ایالات متحده» دارد. او ادامه داد که طرح اصلاح شده “با موفقیت اجرا شده و اکنون در زیردریایی های بعدی ادغام شده است.”

علاوه بر این، انتظار می‌رود که Northrop Grumman در اوایل سال 2025 توربوژنراتورهای خود را تحویل دهد که این امر بر این برنامه تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. هر زیردریایی دارای دو ژنراتور است که نیروی محرکه و برق را تامین می کند.

آیا در نهایت ارزشش را دارد؟

در حالی که زیردریایی ها ممکن است دیر وارد خدمت شوند، در نهایت ارزش آن را دارند. اگر واقعا تحویل داده شوند. فصل کلمبیا در مسیر تبدیل شدن به یکی از گران ترین برنامه های پنتاگون است.

قیمت کل چرخه زندگی برای کل دسته 348 میلیارد دلار برآورد شده است.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *