اخبار اخبار فرهنگی

علی خسروی: جهان نقاشی‌هایم را از مینیاتور وام گرفته‌ام

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، علی خسروی درباره کار این گروه توضیح داد: بیشتر نقاشی های این گروه را سال گذشته کشیدم اما بقیه آثار این گروه از دوران کرونا خلق شدند. تمامی نقاشی های این گروه از چهره های زن است و عنوان این گروه «میربانوف خنیاگر» داده شده است.

به گزارش روابط عمومی گالری سهراب؛ وی افزود: همه این زنان خنیاگر نوازنده هستند و سازهای ایرانی می نوازند. آثار این گروه فاقد آناتومی دقیق انسان است و گشاد شدن اندام ها ما را به یاد حضور زنان می اندازد. جدا از ساز ایرانی، انار یکی از عناصر تکراری این مجموعه است.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: فرم کار من در طراحی ساختمانش شبیه مینیاتور است، شبیه معماری است. من از ابتدا می دانم که می خواهم چه چیزی بکشم و اجزای کار چیست. مثل نقاشی انتزاعی در لحظه نیست با این احساس که کار غیرمنتظره ای انجام شده است. از همان ابتدا می دانستم که قرار است چگونه تمام شود.

وی افزود: در حین کار رنگ ها را تغییر می دهم و گاهی اوقات ترکیب بندی ها را تغییر می دهم و کل کادر را می شناسم و در حین اجرا تغییراتی اعمال می کنم که نوعی خلاقیت آنی به کار اضافه می کند.

خسروی ادامه داد: به نوعی دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفتم. حتی شکل بدن زنانی که از او عکس گرفته است در دنیای واقعی وجود ندارد: بدن های بلند و صاف که با تعادل حرکت می کنند.

هدایت: تابلو حرم خسروی است

رضا هدایت گفت: علی خسروی از هنرمندانی است که خود را متعهد به نقاشی کرده است. نقاشی برای او پناهگاهی است که از نقاشی لذت می برد و آثاری خلق می کند که این حس و انرژی را به دیگران منتقل می کند.

وی افزود: خسروی هنگام طراحی از هر چیزی که برای هنرمند محدودیت ایجاد می کند رها می شود. در حالی که هنرمندان زیادی بازار را زیر نظر ندارند، او با بی دقتی نقاشی می کند.

به گفته هدایت، شعر، آزادی و رهایی از ویژگی های آثار علی خسروی است. حس تعلیق در نقاشی های او وجود دارد. شخصیت‌هایی که خسروی ترسیم می‌کند از آزادی برخوردارند.

وی افزود: ریتم و موسیقی در آثار علی خسروی موج می زند و این ریتم موسیقایی انرژی خاصی به فضا می بخشد. من به عنوان یک نقاش از کار خسروی لذت می برم و در زمانه ما حضور هنرمندانی مانند علی خسروی می تواند انرژی خاصی به فضاهای هنری ما تزریق کند.

مشهدی زاده: فرم های خسروی در اوج رهایی

عباس مشهدی زاده درباره نمایشگاه باغ الاناری گفت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه های خوبی است که این روزها دیده ام و بی شک به دلیل سرزندگی آثار علی خسروی، عموم مردم از تماشای آن لذت خواهند برد.

وی افزود: علی خسروی اهل هنر است و دیدگاه دارد و این در آثارش نمود دارد. او دستی قوی در طراحی دارد و این قدرت در عین حال به او نوعی رهایی می بخشد. اشکالی که او می کشد در اوج رهایی هستند.

این هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز ادامه داد: خسروی به شیوه خاصی در طراحی دست یافته است و اگرچه در طراحی و گرافیک دنیای دیگری می آفریند، اما پیوند عمیقی بین آثارش وجود دارد و بخشی از آن مدیون شاعرانگی آثارش است.

مشهدی زاده در پایان گفت: به نظرم مضامینی که خسروی برای خلق آثارش انتخاب می کند بسیار هوشمندانه است و این جای تبریک است. امیدوارم سال آینده شاهد نمایشگاه های بیشتری از این هنرمند مهربان و عمیق باشیم و بر زیبایی های دنیا افزوده شود.

علی خسروی: من دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفته ام

سقراط: ترکیبی از عشق و تنهایی

امیر سکراتی نقاش و پژوهشگر هنرهای تجسمی گفت: علی خسروی علاوه بر کارهای گرافیکی و تصویرسازی، نقاش بزرگی نیز هست و بسیاری از پوسترهای سینمایی را که در دهه 60 و 70 خلق کرده است، نقاشی کرده است. تصاویر زیادی که او روی جلد مجلات می کشید مهارت او در طراحی را نیز نشان می دهد.

وی افزود: خسروی در نقاشی هایش آمیخته عشق و تنهایی را نشان می دهد. او در نقاشی های قبلی خود فردی را در پرتگاهی تنها به تصویر کشیده بود. اما مرد او در این فضای خیالی سرگردان نیست، بلکه صبور و آرام به نظر می رسد. مانند تابلوی “باغ انار” که زن با طبیعت زیبا، ساکت و تماشاگر تداعی می شود.

این منتقد هنری افزود: نام‌های ساده‌ای که خسروی برای اکثر آثارش انتخاب می‌کند به بیننده کمک می‌کند تا از محتوای اسرارآمیز اثر مطلع شود. انسان در نقاشی‌های خسروی چهره ندارد و حتی شخصیت‌ها نیز در خوانش اثر نقشی ندارند، اما ابهام مکان، فقدان مکان و جاودانگی روایت در خوانش اثر نقش مهمی دارد.

موسیقی به قول سقراط یار و همراه خسروی است. چه در گروه عکس نوازندگان کتاب «نقش فراموش نشدنی…» و چه در گروه نقاشی زنان خنیاگر، این علاقه و اشتیاق مشهود است. حتی در پوسترهای موسیقی نیز این اشتیاق و علاقه به موسیقی مشهود است.

گروه زنان خنیاگر یکی از مهم ترین مجموعه های نقاشی علی خسروی است. او بر خلاف تصاویری که با خطوط و گشایش در نقاشی هایش خلق می کند، معمولا چهره انسان ها را نقاشی نمی کند.

وی افزود: خسروی در سریال خنیاجران که زنان بی چهره را به تصویر می کشید. شاید این تاکید بر رنج مضاعفی باشد که در موسیقی بر زنان وارد شد و با وجود عشقی که به موسیقی داشتند، چهره و صدایشان به ما نمی رسید. این زنان بی چهره در نقاشی های خسروی به مادرانی شباهت دارند که صبورانه فرزندان خود را از طریق لالایی (موسیقی) حمل می کردند.

علی خسروی: من دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفته ام

به گفته سقراطی، حرکت، احساس و سیالیت در نقاشی های او دیده می شود. این ویژگی را می توان در طراحی های شخصی او مشاهده کرد. اشتیاق به خطوط، رها شدن خط و سیال بودن آن در طرح های او به اندازه انفجار انرژی رنگ در نقاشی های او مشهود است، نوعی غزل و رهاسازی که توجه را در مجموعه آثار او جلب می کند.

مهرنوش علی مددی پژوهشگر هنرهای تجسمی با تاکید بر اینکه علی خسروی در نقاشی های خود همواره بر نقش زن تاکید داشته و زنان در آثار او یا فردی هستند یا گروهی هستند، گفت: آخرین نقاشی های علی خسروی همان هایی است که از او به یاد داریم. نوازندگان در حال نواختن آلات موسیقی ظاهر می شوند.

وی افزود: شاید این تایید برای زنده ماندن بسیاری از نوازندگان زن باشد که نامشان حذف شده یا در کتب و متون تاریخی ذکر نشده است. این بار این زنان در باغ انار دور هم جمع شدند و خود انار داستان نمادین کاملا متفاوت و مشابهی از جمله برکت، فراوانی، عشق و یا یادآوری بهشت ​​بهشت ​​دارد. نقاشی های علی خسروی همواره سعی کرده است از بیانی عاشقانه پیروی کند تا بتواند به فضای تخیلی این بیان متوسل شود و آنچه را که نمی توان گفت به صورت واقع گرایانه و واقع گرایانه برجسته کند.

این منتقد هنری ادامه داد: به همین دلیل حتی در این مجموعه می بینیم که برخی از آثار او کیفیتی سورئال دارد و ما را به یاد آثار مارک شاگال می اندازد. به شکل چهره هایی معلق و سیال بین زمین و آسمان.

وی افزود: دوستی و همراهی انسان و طبیعت از ویژگی هایی است که به هر حال جنبه های صلح آمیز را در آثار علی خسروی نشان می دهد. شاید ترسی که باعث شد انسان و آدم از بهشت ​​رانده شوند، این بار در بهشت ​​وجود داشته باشد و مایه خوشحالی باشد و برخلاف این روایت قدیمی، نقش فزاینده ای به ما بدهد.

علی مددی ادامه داد: به نظر می‌رسد رنگ‌ها در آثار خسروی نوعی جلوه درخشان دارند و زنان سازنده جایگاه فعال خود را به ما یادآوری می‌کنند. نقاشی‌ها اگرچه در بستری داستانی بازنمایی می‌شوند، اما پیامی سرشار از دوستی و عشق را به مخاطب یادآوری می‌کنند و این پیام با حضور و نقش نوازندگان زن در سیمای علی خسروی عمیق‌تر می‌شود و یقینا هماهنگی قوی دارد. با آنچه امروزه به عنوان نقش زنان در جامعه می بینیم.

نمایشگاه باغ انار تا 19 آبان در گالری سهراب شماره 142 حدفاصل خیابان کی تا رامسر دایر است.

علی خسروی: من دنیای نقاشی هایم را از مینیاتور وام گرفته ام

24457

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *