اخبار اخبار اقتصادی

هوندا یا هیوندای؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و بر اساس گزارش پدال، هوندا و هیوندای به لطف تولید خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب جزو پرفروش ترین خودروسازان جهان هستند. اگرچه این دو شرکت از نظر نام و لوگو شبیه به هم هستند، اما اساساً متفاوت هستند. از این رو به بررسی برخی از مهم ترین تفاوت های هوندا و هیوندای می پردازیم.

1-فلسفه های طراحی متفاوت

در حالی که هوندا از طراحی ساده و محافظه‌کارانه‌ای استفاده می‌کند که سال‌ها در بین عموم محبوب بوده است، هیوندای مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت کره ای با طراحی های تهاجمی خود با خطوط تیز و زاویه دار استانداردها را شکسته است. هر طرح جدیدی که از هیوندای می‌بینیم، جسورانه‌تر از قبلی است، و این شرکت به نوعی در حال آزمایش است تا ببیند تا چه حد می‌تواند مرزهای طراحی را پیش ببرد تا زمانی که خریداران را خاموش کند. طبیعتا می توان سبک های طراحی متفاوتی را در بین خودروهای هیوندای مشاهده کرد. به عنوان مثال، مدل‌هایی مانند النترا و توسان از طرح‌های هندسی استفاده می‌کنند، در حالی که Ioniq 5 تعادلی بین طراحی یکپارچهسازی با سیستمعامل و آینده‌نگر برقرار می‌کند. از سوی دیگر، حتی جسورترین مدل هوندا، سیویک تایپ R، محافظه‌کارانه‌تر از نسل قبلی است.

2- فروش هوندا از فروش هیوندای بیشتر است

طبق آخرین آمار فروش این دو شرکت، هوندا کیلومترها از هیوندای جلوتر است. هیوندای طی 9 ماهه نخست سال جاری در بازار آمریکا توانست 610 هزار و 494 دستگاه خودرو به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد جزئی 2 درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر، هوندا با فروش 959371 دستگاه خودرو، رشد فروش چشمگیر 11.5 درصدی را در مدت مشابه شاهد بود. در جدول زیر مقایسه آمار فروش مدل های محبوب دو برند طی 9 ماهه نخست سال جاری در بازار آمریکا را مشاهده می کنید:

سدان کامپکت هوندا سیویک هیوندای النترا
فروش 188,422 101,618
کراس اوور جمع و جور هوندا CR-V هیوندای توسان
فروش 298,164 145,947
سدان سایز متوسط هوندا آکورد هیوندای سوناتا
فروش 124689 48,430
کراس اوور سه ردیفه هوندا خلبان هیوندای پالیسید
فروش 103,115 81792
برمی دارد هوندا ریج لاین هیوندای سانتا کروز
فروش 33,034 25,171

3- رهبری هیوندای در بخش برق

در بخش خودروهای الکتریکی، هوندا از هیوندای عقب است. البته این شرکت اخیرا با خودروی کراس اوور Prologue که بر روی پلت فرم جنرال موتورز ساخته شده است، وارد این بخش شده است، اما هنوز حضور پررنگی ندارد. از طرفی هیوندای خیلی زود با مدل های IONIQ وارد این بخش شد. Ioniq 5 پس از عرضه در سال 2021 برنده جایزه خودروی سال 2022 جهان شد و پس از آن مدل Ionic 6 با طراحی عجیب و فناوری های هوشمند در بازار ظاهر شد. به همین دلیل، در حالی که هوندا در فروش خودروهای معمولی پیشتاز است، هیوندای در فروش خودروهای الکتریکی برتری دارد. در 9 ماهه اول سال جاری، این شرکت در مجموع 39415 دستگاه از Ioniq 5 و Ioniq 6 را در ایالات متحده فروخت، در حالی که هوندا فقط Prologue را در این بخش دارد که تاکنون 14179 دستگاه فروخته است.

4- هوندا قدیمی ترین برند لوکس

هوندا یا هیوندای؟

چند دهه پیش، هوندا اولین خودروساز ژاپنی بود که یک برند لوکس به نام آکورا ایجاد کرد. سال ها بعد هیوندای از همین فرمول استفاده کرد و برند جنسیس را ایجاد کرد. در حالی که جنسیس با استایلی شبیه بنتلی و قیمت مقرون به صرفه خود به سرعت خریداران را جذب می کند، آکورا چندین دهه است که با مدل های لوکس بسیاری خود را ثابت کرده است. آکورا حتی قبل از لکسوس و اینفینیتی برای رقابت با برندهای لوکس آلمانی تاسیس شد.

5- گارانتی بیشتر هیوندای

هوندا یا هیوندای؟

هیوندای خیلی دیرتر از هوندا وارد بازار آمریکا شد و به همین دلیل کار سختی در پیش داشت. بنابراین هیوندای باید اعتماد خریداران را جلب می کرد و آنها را متقاعد می کرد که به جای خودروهای آمریکایی و ژاپنی، خودروهای کره ای جدید بخرند. برای این منظور هیوندای گارانتی 10 ساله خودروهای خود را در نظر گرفت که نشان از اطمینان کامل این شرکت به محصولات خود دارد. این بسیار خوب عمل کرد و هیوندای توانست جایگاه مهمی را برای خود در بازار رقابتی آمریکا و در میان برندهای قدیمی تر به دست آورد.

6- تاریخچه بیشتر هوندا

هوندا یا هیوندای؟

زمان زیادی طول می کشد تا بازار با این برند آشنا شود و هوندا در این زمینه برتری بسیار زیادی نسبت به هیوندای دارد زیرا این شرکت ژاپنی سال ها قبل از هیوندای وارد صنعت خودروسازی شده است. هوندا در سال 1946 توسط Soichiro Honda تاسیس شد و اولین خودروی خود را در سال 1970 در ایالات متحده به نام N600 عرضه کرد. پیش از آن هوندا حضور پررنگی در بازار موتورسیکلت های آمریکا داشت که به موفقیت خودروهایش کمک کرد. از سوی دیگر، در حالی که هیوندای در سال 1967 توسط جونگ جو یونگ تأسیس شد، حدود دو دهه طول کشید تا در سال 1986 با سدان اکسل دیفرانسیل جلو وارد بازار آمریکا شود. در آن زمان هوندا در حال آماده شدن برای عرضه نسل چهارم سیویک در آمریکا بود!

7- حضور هوندا در بازار سوپراسپرت

هوندا یا هیوندای؟

حضور در بخش سوپراسپرت برای یک برند اقتصادی کار آسانی نیست، اما هوندا جرات انجام این کار را با NSX داشت. این خودرو در سال 1989 با ظاهری جذاب و موتور قدرتمند V6 وارد بازار شد و مدعی رقابت با فراری شد. هوندا بعداً نسل دوم NSX را با موتور هیبریدی V6 تولید کرد، اما هیوندای هنوز جرات ورود به بخش سوپراسپرت ها را نداشته است.

8- موفقیت بیشتر برای بخش ورزشی هیوندای

هوندا یا هیوندای؟

با پایان تولید NSX، هوندا در بخش اسپورت از هیوندای عقب افتاد. البته سیویک تایپ R یکی از بهترین خودروهای اسپورت بازار است که هندلینگ و قدرت استثنایی را با عملکرد یک هاچ بک خانوادگی ترکیب می کند، اما این تنها خودروی اسپرت در طیف محصولات هوندا است، در حالی که هیوندای عملکرد جداگانه ای دارد. بخش به نام n. این بخش با بهره گیری از تخصص هیوندای موتور اسپورت، چندین خودروی اسپورت مانند Elantra N، Kona N و حتی Ionic 5 N الکتریکی را روانه بازار کرده است که همگی تجربه رانندگی جذابی را ارائه می دهند.

9- هوندا بیشترین رکورد تولید را در موتوراسپرت دارد

هوندا یا هیوندای؟

هوندا حضور پررنگی در بخش های مختلف موتوراسپورت دارد. این شرکت در مسابقات موتو جی پی، رالی و فرمول یک به موفقیت های بزرگی دست یافته است. در فرمول 1، تیم ردبول چندین قهرمانی را با موتورهای هوندا به دست آورده است و این شرکت ژاپنی سال هاست که موتورهای ماشین های مسابقه ای ایندی کار را تامین می کند، در حالی که فعالیت های هیوندای موتور اسپورت عمدتا به مسابقات رالی قهرمانی جهان محدود می شود.

10- ارزان ترین قیمت خودروهای هیوندای

این روزها با توجه به تورم و افزایش هزینه ها، قیمت به موضوع بسیار مهمی برای بسیاری از خریداران خودرو تبدیل شده است. اگرچه هوندا و هیوندای هر دو خودروهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند، اما یک برنده آشکار در این نبرد وجود دارد. در بخش کراس اوورهای کامپکت، قیمت پایه توسان حدود 1500 دلار ارزان تر از CR-V است. در رده سدان، النترا 2625 دلار ارزان تر است. در رده خودروهای با کارایی بالا، این تفاوت افزایش می یابد، زیرا Elantra N بیش از 10000 دلار ارزان تر از Civic Type R می شود. البته سیویک خودروی قدرتمندتری است، اما به لطف هیوندای می توانید لذت رانندگی با یک خودروی اسپرت جمع و جور را با هزینه ای بسیار کمتر تجربه کنید.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *