به گزارش وبسایت رابو، مهم ترین ویژگی بودجه 1404 یکپارچگی بین تمامی بخش های بودجه است. در سال های گذشته برخی از تبصره ها و جداول بودجه حذف شد، از جمله تبصره مربوط به هدفمندی حمایت ها از بودجه عمومی که در لایحه پیشنهادی قانون حل شد و اکنون طرح یکپارچه قانون به مجلس نمایندگان ارائه شده است. پارلمان
اما به نظر تعدادی از کارشناسان این تحول کافی نیست. ، همچنان رویکرد دولت ریاست جمهوری است.
بیشتر بخوانید:
محمدتقی فیاضی، کارشناس کلان اقتصادی در گفت و گو با رابو، چشم انداز بودجه پیشنهادی 1404 را نگران کننده توصیف کرد و گفت: این بودجه که می توان آن را اولین آزمون دولت چهاردهم نامید، در واقع چیزی جز یک بودجه نیست. ادامه بودجه در سال 2018. دولت قبل. یعنی به طور خاص اگر به صحبت های آقای دکتر مزیکیان تکیه کنیم، ایشان تاکید کردند که هزینه های ما با درآمدمان برابر باشد. اما بودجه ارسالی به مجلس منجر به کسری بودجه بزرگ خواهد شد، حتی بیشتر از کسری بودجه 1403.
این منتقد اقتصادی با اشاره به اینکه لایحه بودجه امسال یک لایحه بودجه یکپارچه است، گفت: اما از نظر محتوایی تغییر عمده ای بین لایحه پیشنهادی 1404 و بودجه 1403 وجود ندارد. به عبارت دیگر تهیه کنندگان این لایحه بودجه، تدوین کنندگان بودجه 1403 سازمان برنامه و بودجه هستند. این مهم است، لایحه پیشنهادی به سبک بودجه امسال نوشته شده بود، گویی هیچ تغییر مهمی در ساختار اجرایی کشور رخ نداده است.
این نکته در یک ماه گذشته بارها توسط کارشناسان دیگر مطرح شده است. در واقع برخی از منتقدان دولت دکتر معتقدند که دولت او از دولت رئیس جمهور جلوتر است. در عین حال دولتمردان از این همکاری «فراحزبی» تحت عنوان «ائتلاف ملی» حمایت می کنند.
وی با اشاره به بخش مالیات در بودجه سال 1404 هجری قمری، هشدار داد: «درآمدهای مالیاتی 40 درصد افزایش یافته است، اما به نظر نمیرسد این منابع از بذر بخشهای بزرگ یا غیررسمی مشمول مالیات تأمین شود». با وجود تورم فعلی، این افزایش منابع مالیاتی با فشار بیشتر بر مردم و بر قدرت خرید جامعه محقق خواهد شد که خود به خود تاثیری مضاعف بر روند کاهش قدرت خرید خواهد داشت.
الفیاضی در خصوص کاهش وابستگی به نفت خاطرنشان کرد: البته این وابستگی به کاغذ 44 درصد است اما اگر بیشتر فکر کنیم می بینیم که این وابستگی بیش از 50 درصد است. مثلاً فروش شرکت ها یا املاک دولتی نیز ماهیت نفتی دارد. زیرا دولت این منابع را از طریق درآمدهای مالیاتی تامین نکرده است و در واقع این نفت فروخته شده در سال های گذشته است که دولت قصد دارد در مواقع نیاز آن را خرج کند.
رشد اقتصادی 2 درصد و تورم 45 درصد
این کارشناس اقتصاد کلان با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق و مستمری کارکنان گفت: حقیقت این است که در پنج سال گذشته جامعه در معرض فشار فزاینده ای بوده است، به ویژه اینکه علیرغم تورم که از مرز 45 درصد گذشت، دستمزد کارگران افزایش یافته است طبقه کارگر و حقوق کارمندان حدود 20 درصد افزایش یافته است معافیت دو برابر شده است، نباید فکر کنیم که اثر این اقدام بیش از دو یا سه درصد باشد «متاسفانه با توجه به نحوه برخورد با حقوق بگیران به نظر نمیرسد نسبت به دولت سیزدهم تغییر چندانی کرده باشد.»
کارشناس بودجه اقتصادی با اشاره به حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه که تورم 30 درصدی را برای سال 1404 پیش بینی کرده بود، گفت: با لایحه قانونی مذکور بعید است که افزایش تورم و ضعف مضاعف وجود داشته باشد. در قدرت خرید هر گونه افزایش تورم منجر به کاهش سریع قدرت خرید اکثریت جامعه می شود.
پورمحمدی رئیس سازمان برنامه روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری فارس مدعی شد که بر اساس مدل ارائه شده، در صورت اجرای بودجه 1404 به همین ترتیب، رشد اقتصادی 4.4 درصدی پیش بینی می شود. در چارچوب پیش بینی نرخ تورم در لایحه قانون بودجه سال 1404 باید گفت که با توجه به تورم، ادامه وضعیت فعلی حدود 33 درصد است، اما اگر بودجه سال 1404 به نحوی اجرا شود. که تدوین شد، رشد تورم ادامه خواهد داشت. کاهش حدود 3 درصدی.
الفیاضی در خصوص جنبه هدفمندسازی حمایت ها گفت: آنچه مشخص است این است که اسماً همه چیز مانند بودجه 1403 است، هرچند در واقعیت تورم ارزش واقعی و واقعی آن را کاهش داده است.
وی ادامه داد: در بودجه عمرانی که معادل 10 درصد منابع عمومی دولت است، بعید میدانم تمام منابع بالای 500 هزار میلیارد تومان تامین شود. در عمل بعید است بیش از 300 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود. در زمینه فروش اوراق مجازی که نوعی سلف فروشی نیز محسوب می شود، رویه دولت سیزدهم ادامه یافت.
الفیاضی در تحلیل خود از کسری بودجه در لایحه پیشنهادی تاکید کرد: تنها در یک بند 25 درصد حمایت معادل 200 هزار میلیارد تومان محقق نمی شود. در حوزه فروش نفت نیز با مشارکت صندوق توسعه ملی و تقویت قرارگاه پدافندی در مجموع 2648 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده بود که به نظر می رسد بیش از نیمی از آن محقق نشود. در حوزه حقوق گمرکی نیز انتظار دارم که مانند امسال حدود 60 هزار میلیارد تومان عملا امکان پذیر باشد. البته در این بخش همه چیز به واردات خودرو بستگی دارد و در صورت عدم امکان واردات خودرو، این بخش امکان عدم دستیابی به 150 هزار میلیارد تومان را دارد.
الفیاضی با اشاره به اینکه در زمینه تقویت قرارگاه دفاعی و پروژه های خصوصی چون خود نفت می فروشد عدم تحقق آن باید کسری بودجه را کاهش دهد، ادامه داد: به این ترتیب کسری روی کاغذ به یک میلیون و 600 هزار میلیارد می رسد. تومان.» در عین حال اگر زیرساختهای دفاعی و پروژههای خصوصی را کنار بگذاریم، دولت هزینهها را مدیریت میکند و به طور بالقوه ۲۶۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی صرفهجویی میکند، زیرا آنها باید خودشان نفت خود را بفروشند.
وی افزود: بر اساس این توصیف تا 10 درصد در هزینه ها صرفه جویی می شود و در خوش بینانه ترین حالت رقم کسری بودجه سال آینده بین 900 تا 1000 میلیارد تومان خواهد بود نمی توان کاری برای کاهش انجام داد و همانطور که شاهد بودیم سال ها با استفاده از منابع بانکی تامین مالی شده است.
الفیاضی در خصوص اقدامات احتمالی دولت هشدار داد: اگر دولت چهاردهم در مقابله با کسری بودجه مانند دولت گذشته رفتار کند، باید منتظر ماند تا بخشی از منابع تخصیص داده نشود و به سال آینده منتقل شود. اگر هزینههایی که باید برای پرستاران، همسانسازی حقوق بازنشستگان یا حتی تقویت پایگاههای دفاعی به سالهای آینده موکول شود، تبدیل به «کسری بودجه مزمن» میشود. در ادبیات اقتصادی، کسری بودجه مزمن موتوری است که انواع موجهای تورمی را هدایت میکند.
این کارشناس اقتصادی با احتمال عدم تخصیص بخشی از منابع، کسری بودجه 500 هزار میلیارد تومانی را که از محل منابع شبکه بانکی بهره برداری می شود، قطعی دانست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت شاخص های کلان در رابطه با این بودجه پیشنهادی، گفت: باید فرضی بود که اقتصادی که از تورم دو رقمی رنج می برد، هرگز به رشد اقتصادی 8 درصدی نمی رسد. بنابراین، اکنون باید هدف گذاری برنامه هفتم را فراموش کنیم. حداقل برای اینکه کیفیت حکمرانی در کشور ما دستخوش تغییر اساسی نشود. بر اساس این لایحه رشد اقتصادی در سال آینده 2 تا 3 درصد خواهد بود. با وجود اینکه رئیس سازمان برنامه تورم سال آینده را 30 درصد پیش بینی کرده بود، اما انتظار دارم تورم سال آینده حدود 45 درصد باشد.
وی با تشریح برآوردهای تورم 45 درصدی برای سال 1404، گفت: نوع بودجه کشور تفاوت چندانی با دولت قبل ندارد و همچنان از کسری بودجه زیاد رنج خواهیم برد. که قبلاً افزایش یافته بود، وارد سطح عمومی قیمت ها می شود، علاوه بر این، به نظر می رسد دولت به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی است که به نظر من تأثیر روانی مهمی خواهد داشت. مبنای کاهش یا حفظ نرخ تورم فعلی از بین رفته است.
رحیم زری، سخنگوی کمیسیون تلفیق در این خصوص گفت: همچنین در خصوص شاخص های اقتصادی از جمله تورم، کسری تجاری، صادرات سال آینده، محدودیت واردات و همچنین نرخ ارز که پیش بینی می شد 15 میلیارد افزایش یابد، بحث شد. دلار ارز ترجیحی برای تامین کالا مورد نیاز است.
223229