پیامدهای عدم تصویب اف ای تی اف/ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟
اخبار اخبار جهان

پیامدهای عدم تصویب اف ای تی اف/ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: کارشناسان با اشاره به لزوم استفاده از استانداردهای جهانی در بانک های داخلی، معتقدند با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران و تحریم های پیش رو، عدم الحاق به این توافقنامه می تواند منجر به قرار گرفتن مجدد کشورمان در لیست سیاه و تبدیل مبادلات پولی و بانکی ایران با سایر کشورها شود. کشورهای سخت تر در حال حاضر دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه قرار دارند. کارشناسان راه ارتباط با بانک های بین المللی را استفاده از استانداردهای روز جهانی می دانند. به گفته آنها، با توجه به مسائل خاصی که در عرصه بین الملل داریم، حرکت به سمت استفاده از استانداردهای امروزی به ارتباط بانک های داخلی با بانک های بین المللی کمک می کند.

دولت 13 نفره علیرغم همه مخالفت های قبلی روند پیوستن به FATF را به صورت محرمانه آغاز کرده است و وزیر اقتصاد آن نیز برای خروج از لیست سیاه FATF به سازمان های بین المللی نامه می نویسد، اما این موضوع را علنی نمی کند.

سیزدهمین تلاش دولت برای پیوستن به FATF

در همین راستا در 27 دی ماه 1402 هجری شمسی خبری دریافت شد که وزیر اقتصاد و امور دارایی طی نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی خواستار حذف نام جمهوری اسلامی ایران از توصیه های HFT شده است. و سایر اسناد مربوط به این نهاد طبق قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد. هفتمین توصیه FATF به تحریم های هدفمند مربوط به اشاعه سلاح های کشتار جمعی مربوط می شود که کشورها را ملزم می کند اقدامات اعلام شده مانند مصادره وجوه و دارایی های افراد تعیین شده را بدون تأخیر مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اجرا کنند. کمتر از دو هفته پس از ارسال این نامه (اول بهمن) رسانه های حامی دولت اعلام کردند که FATF از دولت سیزدهم عقب نشینی کرده و از این موضوع ابراز خرسندی می کنند و معتقدند خروج اعلام شده نوعی درخواست بوده است. شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط دولت مردمی کارگروه ویژه مالی است که هدف آن حمایت از حقوق ملت ایران است.

همانطور که در خبر منتشر شده در دفتر وزارت اقتصاد و دارایی آمده است: «رئیس کارگروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: شبکه جهانی مبارزه با پولشویی اصلاحات و تغییراتی در استانداردهای خود در رابطه با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای همه کشورها اعلام کرد.

این خبر آغاز این اطلاعیه مهم بود که دولت سیزدهم را قادر ساخت از سد این نهاد مالی عبور کند. البته در آن مرحله علیرغم ارائه رسانه ای، کارشناسان نسبت به سوء تفاهم پیش آمده هشدار دادند و حتی بعداً توضیحاتی از سوی برخی رسانه های حامی مبنی بر درک نادرست از اصل ماجرا منتشر شد که اخبار کافی در اختیار نداشتند. طراحان آن در پی آن بودند تا بهره وری وسیله ای است که از قضا شامل خروجی های مورد نظر نمی شود.

اما پس از یک ماه و نیم بالاخره با جلسه این موسسه مالی اعلام شد که ایران در لیست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. در خبرها آمده است، این نهاد بین المللی در بیانیه خود پس از نشست پاریس اعلام کرد: ایران در ژانویه 2024 هیچ گونه تغییر اساسی در برنامه اقدام در گزارش خود ارائه نکرده و تا زمانی که ایران وضعیت را اصلاح نکرده باشد. مشکلات موجود در لیست سیاه باقی خواهند ماند.»

بر اساس این بیانیه می توان گفت که خبر تایید رئیس گروه تدابیر ویژه مالی در اوایل بهمن 1402 هجری شمسی با درخواست رسمی ایران مبنی بر رفع محدودیت های مالی طبق توصیه شماره 7، با توجه به روند قیمت دلار صحت کافی نداشته است. قدردانی به دلیل تشدید درگیری های بین المللی در منطقه، این دوره به عنوان یک پادزهر و پناهگاه موقت عمل کرد.

الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF) یکی از موضوعاتی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. بر اساس آخرین تصمیم هفته گذشته مجلس، بررسی این لایحه تا دو ماه آینده مسکوت خواهد ماند.

مخالفان می گویند پیوستن ایران به FATF راهی برای گسترش تحریم هاست، در حالی که حامیان معتقدند راهی جز اجرای استانداردهای جهانی برای برقراری روابط بانکی بین المللی وجود ندارد. آنها معتقدند FATF یک گروه مستقل و فنی و عاری از مسائل سیاسی است. به گفته حامیان، مقاومت در برابر اجرای توصیه های این کارگروه برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به معنای مقصر دانستن کشور و مقاومت در برابر شفافیت در اقتصاد کشور است.

چرا پیوستن به این توافق مهم است؟

FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو G7 با هدف مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاسیس شد. این کارگروه به دنبال شفاف سازی منابع و مصارف منابع مالی است و بر این اساس هر چهار ماه یکبار نتایج اطلاعاتی را که از کشورهای عضو دریافت می کند به سایر کشورها اطلاع می دهد تا این کشورها ریسک های سرمایه گذاری در صندوق ها را بررسی کنند. بازارهای مالی هدفمند و سرمایه گذارانی که «کشورهای مشکوک» هستند محتاط خواهند بود. بر این اساس، افراد و شرکت‌ها باید به دولت‌ها توضیح دهند که چگونه پول در می‌آورند، به این ترتیب، پول‌هایی که از راه‌های غیرقانونی مانند قاچاق، رشوه و تخلفات مالی به دست می‌آیند، برای ورود به بازارهای مالی با مشکل بیشتری مواجه می‌شوند و سلامت مالی و اقتصادی را تامین می‌کنند. سیستم امن تر خواهد بود.

این گزارش‌ها مستقیماً انجام نمی‌شود، بلکه از طریق گزارش‌هایی که توسط خود کشورهای عضو ارسال می‌شود، انجام می‌شود. بر اساس گزارش های رسمی کشورهای مختلف، کارشناسان FATF نظرات مشورتی خود را در مورد میزان ریسک سرمایه گذاری در آن کشورها اعلام می کنند که مورد استناد سرمایه گذاران بین المللی است.

عواقب عدم تصویب FATF/ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

پیامدهای عدم اجرای توصیه های FATF

اگرچه در سال های اخیر قوانین مبارزه با پولشویی تصویب و اجرا شد، اما این قوانین به گفته بسیاری از کارشناسان کافی نبوده و به درستی اجرا نشده است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که روزانه منابع هنگفتی بدون اطلاع از منبع و منشأ به حساب های بانکی مردم واریز می شود و کنترل هایی مشابه قانون «از کجا آورده اید» تنها بر بخش کوچکی از مراجع اعمال می شود و به تعداد بیشتری نیز تعمیم می یابد. افرادی که دارای موانع قانونی نامطلوب هستند.

این وضعیتی است که در همه جای دنیا نیاز به توضیح دارد. رعایت نکردن این استانداردها موانعی را برای ایجاد روابط بانکی و در نهایت سرمایه گذاری خارجی در کشورمان ایجاد کرده است. از سوی دیگر فرار مالیاتی یکی دیگر از معضلاتی است که به دلیل نبود ساختار سازمان یافته برای مقابله با مفاسد مالی شاهد آن هستیم. در این مورد، کارشناسان به اجرای قوانین و استانداردهای بین المللی توصیه می کنند.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *