رقبای ایران در راه جام جهانی؛ از نبرد انتقامی با قطر تا سفر به شرق آسیا
اخبار اخبار ورزشی

رقبای ایران در راه جام جهانی؛ از نبرد انتقامی با قطر تا سفر به شرق آسیا

تبلیغات بنری


سفر پر ستاره: روز گذشته (پنجشنبه) مراسم قرعه کشی مرحله سوم و پایانی رقابت های انتخابی جام جهانی 2026 در آسیا برگزار شد و تیم های آسیایی حریفان خود را شناختند. تیم ملی ایران که در دور قبل به عنوان بهترین تیم گروه E صعود کرده بود، این بار در گروه A مسابقات قرار گرفته است.

قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی پنج رقیب ایران برای راهیابی به جام جهانی 2026 قطر هستند و با توجه به ادامه صعود دو تیم از هر گروه، به نظر می رسد شاگردان امیر قلعه نویی به مصاف این تیم نخواهند رفت. تیم های کره جنوبی، عراق، اردن، عمان و فلسطین در گروه دوم این مسابقات قرار دارند و در گروه سوم که سخت ترین قرعه کشی را دارد، قرار دارد ژاپن، استرالیا، عربستان سعودی، بحرین، چین و اندونزی.

قطر

قوی ترین رقیب تیم ملی در سومین دوره مقدماتی جام جهانی، قطر قهرمان دو دوره جام ملت های آسیا است که در رده بندی فیفا در رده سی و پنجم قرار دارد. ایران و قطر در سال‌های اخیر رویارویی‌های زیادی با هم داشته‌اند که آخرین آن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بود که با برتری ۳ بر ۲ العنانیین به پایان رسید. این در حالی است که ایران در طول تاریخ معمولا کار سختی مقابل قطر نداشته و آمار بسیار خوبی در نبردهای تن به تن دارد. تیم های ملی ایران و قطر تاکنون 23 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که ایران 15 برد و قطر 4 برد و 4 دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده است. علی دایی و سردار آزمون با 4 گل بهترین گلزنان ایران مقابل قطر هستند و علیرضا نیکبخت وحیدی و علیرضا جهانبخش با 3 گل در رتبه های بعدی قرار دارند.

قطر در مرحله قبل با هدایت تن تن مارکس با تیم های کویت، هند و افغانستان در گروه A همگروه بود و با 16 امتیاز پیشتاز این مرحله شد.

ازبکستان

حریف دوم تیم ملی در این مرحله حریفی آشنا برای فوتبالیست هاست. ازبکستان که در دور قبل با ایران همگروه بود، باید دوباره به مصاف ایران برود. ایران و ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 و 2018 هم گروه بودند و این سومین بار در 4 دوره اخیر است که در یک گروه قرار می گیرند. ایران 14 بار به مصاف ازبکستان رفت که 10 پیروزی، 3 تساوی و 1 شکست به دست آورد. تنها باخت تیم ملی مقابل ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 بود و 2 تقابل از 3 تقابل تاریخ دو تیم در بازی رفت و برگشت مرحله قبل بود. علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون با زدن 3 گل به ازبکستان بهترین گلزنان ایران هستند و مهدی ترابی و سیدجلال حسینی نیز دو گل برای این تیم به ثمر رساندند.

ازبکستان در رده بندی فیفا در رده 62 قرار دارد و در دور قبل در گروه پنج در کنار ایران، هنگ کنگ و ترکمنستان قرار داشت و با 14 امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده دوم قرار گرفت. هدایت تیم ملی ازبکستان برعهده سرشک کاتانتز اسلوونیایی است که در سال های اخیر بارها به مصاف ایران رفته و سابقه قهرمانی زیادی دارد.

حریفان ایران در راه جام جهانی؛  از نبرد انتقام جویانه با قطر تا سفر به شرق آسیا

امارات

تیم ملی امارات در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 در گروه سوم ایران قرار دارد اماراتی ها در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا و قطر 2022 با ایران همگروه بودند و یکی از رقبای مکرر ایران در سال های اخیر محسوب می شوند. امارات در رنکینگ فیفا در رده 69 قرار دارد و با هدایت پائولو بنتو وارد این مسابقات خواهد شد. ایران و امارات تاکنون 16 بار با هم بازی کرده اند که تیم ملی ایران 13 برد، دو تساوی و یک شکست به دست آورده است. مهدی طارمی با 4 گل و کریم باقری با 3 گل گلزنان ایران مقابل امارات هستند.

امارات در دور قبل در گروه بحرین، یمن و نپال قرار گرفت و با 16 امتیاز به این مرحله رسید.

حریفان ایران در راه جام جهانی؛  از نبرد انتقام جویانه با قطر تا سفر به شرق آسیا

قرقیزستان

چهارمین رقیب این تیم قرقیزستان است که برخلاف سه تیم قبلی تجربه کمتری مقابل ایران دارد. ایران و قرقیزستان تاکنون تنها 4 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که هر چهار دیدار با پیروزی تیم ایران به پایان رسیده است. مهدی طارمی و کریم باقری با 4 و 3 گل مقابل قرقیزستان بهترین گلزنان ایران هستند. آخرین تقابل دو تیم سال گذشته در مسابقات قهرمانی CAF بود که ایران با نتیجه 4 بر یک پیروز شد. ایران در زمان کی روش نیز یک بازی دوستانه با قرقیزستان انجام داد که با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد. دو بازی قبلی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 بود که ایران با امتیازهای 7-0 و 3-1 حریف خود را شکست داد.

تیم ملی قرقیزستان در رده بندی فیفا تیم سادویکوم محسوب می شود و با هدایت استفان تارکویچ اسلواکی با 11 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه چهار پس از عمان وارد این مرحله می شود.

حریفان ایران در راه جام جهانی؛  از نبرد انتقام جویانه با قطر تا سفر به شرق آسیا

کره شمالی

یکی از شگفتی های مقدماتی جام جهانی 2026 حضور تیم ملی کره شمالی در مرحله سوم بود. کره شمالی مدت هاست از گروه قدرت های آسیایی دور بوده اما با توجه به افزایش سهم آسیا توانسته به این مرحله برسد. ایران و کره شمالی در سال های اخیر دیدارهای زیادی را مقابل یکدیگر برگزار کرده اند و در مجموع طی 19 دیدار، 13 برد و 6 تساوی نصیب ایرانی ها شد و کره شمالی هرگز پیروز نشد. علی دایی با زدن 3 گل بهترین گلزن تقابل های دو تیم محسوب می شود. با توجه به شرایط کره شمالی و افت شدید فوتبال این کشور، این تیم در سال های اخیر مقابل ایران قرار نگرفته است و آخرین دیدار دو تیم 13 سال پیش در جام ملت های 2011 بود که با قهرمانی ایران به پایان رسید. . 1-0. این دو تیم در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 و 2010 در یک گروه، ایران در سال 2006 و کره شمالی در سال 2010 همگروه بودند.

تیم ملی کره شمالی در رنکینگ فیفا در رده صدم قرار دارد و در دور قبل توانسته بود با 9 امتیاز پس از ژاپن و بالاتر از سوریه و میانمار از گروه دو صعود کند.

حریفان ایران در راه جام جهانی؛  از نبرد انتقام جویانه با قطر تا سفر به شرق آسیا

258 258

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *