بزرگ‌ترین شاخ‌های جهان بر سر عجیب‌ترین پستانداران/ گزارش تصویری
اخبار اخبار تکنولوژی

بزرگ‌ترین شاخ‌های جهان بر سر عجیب‌ترین پستانداران/ گزارش تصویری

تبلیغات بنری


تینا مزدکی: شاخ یکی از عجیب ترین اعضای بدن برخی از پستانداران است. بسیاری از حیوانات از جمله گاو، بز، گاومیش، آنتلوپ، کرگدن و گوزن شاخ دارند و به دلایل مختلف از محافظت در برابر شکارچیان گرفته تا مبارزه با همنوعان خود از آنها استفاده می کنند.

اگر حمله و دفاع را در نظر نگیریم، حیوانات ممکن است از شاخ برای حفاری و یافتن غذا در خاک استفاده کنند یا پوست درختان را جدا کنند. شاخ ها همچنین در نمایشگرهای جفت گیری به آنها قدرت می دهند. علاوه بر این، رگ های خونی داخل شاخ به حفظ دمای بدن حیوان کمک می کند. در بیشتر گونه ها فقط نرها شاخ دارند اما در برخی گونه ها ماده ها نیز شاخ دارند. شاخ ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند، از کوچک و مستقیم گرفته تا بلند و کج. جالب است بدانید 10 گونه از پستانداران بلندترین شاخ را در بین حیوانات دارند.

10: گاو Ankole Watusi

گاو Ankole Watusi یک نژاد نسبتاً جدید از گاوهای بومی است و از نوادگان گاو Sangha از آفریقا است. نام آن ترکیبی از دو اصطلاح است. در اوگاندا، آنها را Ankole می نامند، در حالی که در بوروندی توتسی ها آنها را Watusi می نامند. این نژاد مدرن در دهه 1960 با جفت گیری گاو سانگا با یک نژاد اهلی کانادایی به وجود آمد. از آنجایی که این گاو یک نژاد جدید است، کمیاب است و تا سال 2016 تنها 1500 مورد از آنها وجود داشت.

در این گونه، نرها معمولاً بین 500 کیلوگرم تا 730 کیلوگرم وزن دارند و ماده ها بسیار کوچکتر هستند. بارزترین ویژگی آن شاخ های بزرگ آن است. این حیوان بیشترین رکورد شاخ را در بین دام های اهلی دارد و هر شاخ این حیوان 95 سانتی متر طول دارد.

9: بز کوهی آلپ

بز کوهی آلپاین گونه ای وحشی از بز کوهی است. اگرچه آنها در قرن نوزدهم تقریباً منقرض شدند، این بزها در سراسر آلپ زندگی می کردند. اگرچه آنها اجتماعی هستند، اما بر اساس سن و جنسیت به گروه هایی تقسیم می شوند. به طور معمول، طول نرها 88 سانتی متر تا 1 متر و وزن آنها بین 67 تا 130 کیلوگرم است. رنگ آن خاکستری مایل به قهوه ای است. پشم به ظاهر ضخیم آنها به آنها اجازه می دهد در ارتفاعات بالا با دمای پایین زندگی کنند.

هم نرها و هم ماده های این گونه دارای شاخ هایی هستند که به عقب خمیده و دارای لبه های متعدد هستند. با این حال، شاخ‌های نر بسیار بزرگ‌تر می‌شوند و در طولانی‌ترین حالتشان به 1 متر می‌رسد. در میان حیواناتی که بزرگ‌ترین شاخ‌ها را در جهان دارند، بز کوهی آلپ نر یکی از حیواناتی است که ممکن است از شاخ‌های خود برای دوئل کردن بر سر جفت‌های خود استفاده کند.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

8: Addax

آداکس که به نام وایت باک نیز شناخته می شود، بخشی از خانواده بزهای شاخ مارپیچی است. اگرچه بومی جنوب صحرای آفریقا است، اما جمعیت آن به دلیل شکار بی رویه کم است. در نتیجه، این گونه در معرض انقراض است و اکثر افراد باقی مانده آن اکنون در باغ وحش ها یا مناطق حفاظت شده زندگی می کنند. به طور کلی قد نرها بین 104 تا 114 سانتی متر و وزن آنها بین 100 تا 125 کیلوگرم است و البته وزن ماده ها کمتر است.

خز آن در زمستان قهوه ای و خاکستری است و در تابستان سفید یا بور می شود. اگرچه این حیوان در آستانه انقراض است، اما همچنان در فهرست حیوانات دارای بزرگترین شاخ های جهان قرار دارد. نر و ماده هر دو شاخ دارند و شاخ آنها معمولاً یک یا دو چرخش دارد. طول شاخ ماده معمولاً بین 55 تا 78 سانتی متر است و طول شاخ نر به 109 سانتی متر می رسد.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

7: اوریکس تیز شاخ آفریقایی (Scimitar Oryx)

نوزه شاخ آفریقایی یکی از چهار گونه ای است که در سراسر آفریقا یافت می شود. اوریکس شاخدار آفریقایی که به نام اویکس شاخدار نیز شناخته می شود، از سال 2000 در طبیعت منقرض شده است. با این حال، تعداد کمی از آنها هنوز در مناطق حفاظت شده تحت نظارت دقیق و همچنین در باغ وحش های سراسر جهان زندگی می کنند. بر خلاف سایر زنبورها، هورنت آفریقایی روی صورت و پاهای خود نشانه های تیره ای ندارد و دارای شاخ های منحنی است.

هورنبلیل آفریقایی پوششی عمدتاً سفید یا بژ دارد که به خنک نگه داشتن آن در آفتاب داغ بیابان کمک می کند. بلندترین آنها به ارتفاع یک متر می رسد، اگرچه نرها کمی بزرگتر از ماده ها هستند. هر دو ماده و نر دارای شاخ هایی هستند که می تواند تا 119 سانتی متر رشد کند. در حالی که آنها به عنوان حیوانات شاخ صاف طبقه بندی می شوند، شاخ های منحنی قابل توجهی دارند.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

6: الک

الک که با نام واپیتی نیز شناخته می شود، دومین عضو بزرگ خانواده آهوها است. آنها در سراسر جنگل های آمریکای شمالی و همچنین بخش هایی از آسیای مرکزی و شرقی زندگی می کنند. نام «واپیتی» تقریباً به معنای «دم سفید» است. این نام به خز آنها اشاره دارد که از گردن به پایین سفید یا بژ است. در همین حال، گردن آنها را یک یال ضخیم و پشمالو از موهای قهوه ای تیره پوشانده است و صورت آنها معمولاً یک رنگ است.

طول گوزن نر به 121 سانتی متر و وزن آن به 590 کیلوگرم می رسد. در این گونه فقط گوزن نر شاخ دارد و شاخ آن ها به میزان دو سانتی متر در روز رشد می کند. در حالت بلندتر، طول هر شاخ به 121 سانتی متر و وزن آن حدود 20 کیلوگرم می رسد. در طول فصل جفت گیری، نرها از شاخ های خود برای کشتی گرفتن با گوزن های دیگر برای فرصت جفت گیری استفاده می کنند.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

5: بزکوهی

بزکوه یا گوزن شمالی حیواناتی با بزرگترین شاخ در جهان هستند. آنها در سراسر آمریکای شمالی، شمال اروپا و سیبری زندگی می کنند و جزو گونه های در معرض خطر هستند. بیشتر کاریبوها به صورت گله ای زندگی می کنند، برخی مهاجرت می کنند و برخی دیگر در طول سال ساکن می شوند.

خز آنها معمولاً به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است و یال ضخیمی در اطراف گردن آنها رشد می کند. زیرگونه‌های کاریبو از نظر اندازه متفاوت هستند و کاریبوهای جنگلی شمالی معمولاً بزرگ‌ترین آنها هستند. نر و ماده هر دو شاخ رشد می کنند، اگرچه اندازه شاخ بسته به زیرگونه متفاوت است. در طول رشد، مخمل ضخیم غلاف ها را می پوشاند و پس از توقف رشد می افتد. در میان همه گونه های گوزن، کاریبو به نسبت بدنش بزرگترین شاخ ها را دارد. شاخ های آن می تواند تا 134 سانتی متر رشد کند.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

4: مارکور

مارکور گونه ای از بزهای وحشی بومی آسیای مرکزی است. در فارسی کلمه مارکور از افسانه های کشتن و خوردن مار آمده و به «مارکش» نیز ترجمه شده است. آنها در جنگل ها و جنگل های کوهستانی زندگی می کنند و رژیم غذایی آنها بسته به فصل بین گیاهان و میوه های درختی متفاوت است. در حالی که مار خواران نر در خارج از فصل جفت گیری به تنهایی زندگی می کنند، ماده ها و نوجوانان در گله های کوچک زندگی می کنند.

خز آن قهوه ای روشن یا سیاه به نظر می رسد و طول آن در طول سال متفاوت است. میانگین قد آنها بین 66 تا 114 سانتی متر و وزن آنها بین 31 تا 110 کیلوگرم است. اگرچه هر دو نر و ماده شاخ دارند، شاخ نرها بسیار بزرگتر است. شاخ ها در سر متصل می شوند و به سمت بالا و بیرون رانده می شوند. طول شاخ نرها تا 160 سانتی متر می رسد، اگرچه شاخ ماده ها بسیار کوچکتر است.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

3: کودوی بزرگ

کودو بزرگ یکی دیگر از اعضای گروه آنتلوپ شاخدار است. این حیوان یکی از دو نوع کودو و دیگری کودو کوچک است. آنها در سراسر شرق و جنوب آفریقا گسترده هستند، اگرچه برخی از جمعیت ها توسط از دست دادن زیستگاه و شکار غیرقانونی تهدید می شوند.

کودو بزرگ دارای بدنی باریک و پاهای بلند است. خز آن خاکستری مایل به قهوه ای یا قهوه ای مایل به قرمز با 4 تا 12 خط سفید در امتداد نیم تنه است. طول نرها به 160 سانتی متر می رسد و وزن آنها بین 190 تا 314 کیلوگرم است. اما نرها علاوه بر شاخ های بلند که دو تا سه صفحه است، ریش هم می گذارند. هنگامی که در امتداد منحنی اندازه گیری می شود، شاخ آنها می تواند از 119 تا 187 سانتی متر متغیر باشد.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

2: خزه

گوزن‌ها بزرگ‌ترین گونه گوزن و یکی از حیواناتی هستند که بزرگ‌ترین شاخ‌های جهان را دارند. گوزن‌ها در آمریکای شمالی و همچنین بخش‌هایی از لهستان، قزاقستان و روسیه زندگی می‌کنند که به آنها گوزن می‌گویند. برخلاف اکثر گوزن ها، گوزن ها به تنهایی زندگی می کنند و فقط در طول فصل تولید مثل برای جفت گیری گرد هم می آیند.

طول حیوانات بالغ این گونه بین 140 تا 2 متر و طول 10 سانتی متر و وزن آنها بین 200 تا 700 کیلوگرم است. فقط گوزن های نر دارای شاخ هایی مانند شاخه های درخت هستند. شاخ ها از مرکز سر منشعب می شوند و قبل از اینکه به سمت بالا خم شوند به سمت خارج می شتابند. شاخ گاو نر بالغ ممکن است تا 210 سانتی متر طول و هر کدام 18 کیلوگرم وزن داشته باشد. در طول فصل تولید مثل، نرها ممکن است از شاخ های خود برای دست و پنجه نرم کردن با یکدیگر استفاده کنند تا فرصتی برای جفت گیری پیدا کنند.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

1: گاومیش آبی آسیایی

بوفالو آبی آسیایی طولانی ترین شاخ را دارد. این دام های اهلی که به نام گاومیش آبی نیز شناخته می شوند، از نظر تاریخی از هند و آسیای جنوب شرقی می آیند. امروزه یکی از فراوان ترین گونه های گاومیش است که بیش از 130 میلیون نفر جمعیت دارد. در حال حاضر دو نوع وجود دارد: گاومیش رودخانه ای که لاغرتر و بلندتر است و گاومیش مردابی که بزرگتر است.

رنگ پوست آنها بسته به سن و نوع فرعی آنها می تواند از سیاه تا آبی و خاکستری متفاوت باشد. قد آنها بین 119 تا 160 سانتی متر و وزن آنها بین 300 تا 1088 کیلوگرم است. شاخ گاومیش آسیایی به سمت بیرون رشد می کند، به صورت نیم دایره ای خمیده است و طول آن به 150 سانتی متر می رسد. با این حال، رکورد جهانی طولانی ترین شاخ به گاو نر در سال 1955 باز می گردد که اندازه شاخ هایش 3 متر است.

بزرگترین شاخ های جهان درباره عجیب ترین پستانداران / گزارش تصویری

منبع: حیوانات A تا Z.

54323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *