از کپل و مخمل و چاق و لاغر تا زی زی گولو و غورباقه سبز و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند
اخبار اخبار فرهنگی

از کپل و مخمل و چاق و لاغر تا زی زی گولو و غورباقه سبز و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، تماشای فیلم و نمایش عروسکی یک نوع رایج برای کودکان است. به همین دلیل است که عروسک های زیادی در دنیای تلویزیون و سینما برای کودکان ساخته می شود که برخی از آنها بسیار محبوب می شوند و برای سال ها در خاطره ها باقی می مانند.

به گزارش همشهری آنلاین – این شخصیت های عروسکی از دهه 60 در ایران ظاهر شدند و متولدین این دهه به راحتی عروسک هایی را که در برنامه های تلویزیونی با آنها آشنا شده بودند به یاد می آورند و پس از نوشتن تکالیف با آنها خوش و بش می کردند. در دهه‌های بعد، شخصیت‌های عروسکی متولد شدند که بیشتر برای بزرگسالان جذابیت داشتند تا کودکان.

چاق و لاغر

دو شخصیت عروسکی چاق و لاغر، کارآگاهانی بودند که برای شخصی به نام بیگ باس کار می کردند. این دو عروسک با ظاهر ترسناک و رفتار احمقانه خود نماینده آمریکا و صدام در فضای دهه اول پس از انقلاب بودند. این گروه سریال های متعددی داشت و سری اول در قالب نمایش عروسکی در سال 65 به سرپرستی مسعود رسام و ساسان امیرپور ساخته شد. طراح و سازنده این عروسک ها کامبیز صمیمی موخم بود. عروسک گردان و راوی این دو عروسک در سری اول، حسن زارعی و حسن پورشیرازی هستند.

از کاپیل و مخمل و چاق و لاغر تا زی زی گولو و گرباغ سبز و هادی و هادی/ بزرگ شدیم و عروسک ماندیم

مدرسه موش ها

مدرسه موش‌ها فهرستی از بهترین و محبوب‌ترین برنامه‌های کودکان را داشت. از مرضیه برومند که کارگردان بود تا ایرج طهماسب، حمید جبلی و فاطمه معتمدیه که عروسک گردان و صداپیشه بودند. مدرسه موش ها داستان موش های بامزه ای بود که داستان هایی در کلاس اتفاق می افتاد. کیبل نارنجی، گوش های بلند و دم باریک از محبوب ترین این عروسک ها بودند.

خانه مادربزرگ

مرضیه برومند در سال 1966 یک مجموعه محبوب دیگر برای کودکان تولید کرد که شامل عروسک های جدید بود. خانه مادربزرگ داستان مادربزرگی بود که حیوانات زیادی در خانه اش نگهداری می کرد. یک مرغ، یک خروس، چند مرغ، یک گربه دوست داشتنی به نام Velvet و یک سگ هندی به نام Happu Kumar عروسک هایی بودند که در این مجموعه با مادربزرگ زندگی کردند و ماجراهای سرگرم کننده ای را رقم زدند. عروسک گردانان و صداپیشگان این گروه راضیه برومند، بهرام شاه محمدلو، رضا بابک، هنگامه مفید، مریم سعادت و فاطمه معتمدیه هستند.

از کاپیل و مخمل و چاق و لاغر تا زی زی گولو و گرباغ سبز و هادی و هادی/ بزرگ شدیم و عروسک ماندیم

ساکت و ساکت

هادی و هادی که در دهه 60 پخش شد، ماجراهای خواهر و برادری به نام هادی و هادی و پدر و مادرشان بود. هادی سرحال بود و همیشه شیطنت هایش را به مادرش گزارش می داد. عروسک های این مجموعه به سبک بونراکو طراحی و متحرک شده اند. رضا فیاضی نویسنده این سریال در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره عنوان معروف این سریال گفت و شعر آن را به آثار خسرو سینایی کارگردان معرفی کرد.

از کاپیل و مخمل و چاق و لاغر تا زی زی گولو و گرباغ سبز و هادی و هادی/ بزرگ شدیم و عروسک ماندیم

مثل گولو

اثر دیگری از مرضیه برومند در اوایل دهه 70 و برای کودکان و نوجوانان در دهه 60 پخش شد. Tales of Tabe Ta که با نام عجیب شخصیت اصلی خود، Zee Zee Golo Asi Pasi Drakota Ta Be Ta شناخته می شد، داستان یک بیگانه بامزه بود که روزی در خانه ای پیدا شد که زوج جوانی در آن زندگی می کردند و به دنبال آن بودند. به آنها. پدر و مادر بودن . او رنگ عوض می کرد و هر بار ماجراهای جدیدی داشت. نقش این زوج جوان را لی رشیدی و امیرحسین صدیق و مریم سعادت، رضا فیاضی، مانی نوری، رضا بابک و محمود بصیری در این داستان بازی کردند. این سریال در سال 1352 از تلویزیون پخش شد.

گربه آواز می خواند

گربه آوازخوان یک فیلم عروسکی کمدی به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی محصول سال 1369 و اکران در مرداد 1370 است برادر به او می گوید که والدین واقعی آنها بالاخره به سراغ آنها خواهند آمد. اولین فیلم پگاه آهنگرانی است.

کلاه قرمزی و پسر عمویش

کلاه قرمزی و پسرخاله برای سه دهه محبوب ترین عروسک های تلویزیون و سینما بوده اند. گنج پیدا شده توسط ایرج طهماسب و حمید جبلی نزدیک به سی سال است که برای آنها در تلویزیون کار کرده و سه فیلم با آنها ساخته است. در اوایل دهه 1970 عروسک کلاه قرمزی عروسک زشتی بود که نامفهوم و سریع صحبت می کرد و مدام به صورت مجری آب دهان می انداخت. اما این عروسک زشت به سرعت تبدیل به محبوب ترین شخصیت تلویزیون شد و عروسک های دیگری نیز در کنار او خلق شدند. او نیز مانند کوزین، مانند بسیاری از عروسک های دیگر محبوب شد. محبوبیت سریال «کلاه قرمزی» به حدی رسیده که به یکی از برنامه های ثابت شب عید تبدیل شده است و قبل از عید مدام گمانه زنی هایی درباره ساخت و پخش این سریال در عید وجود داشت و بینندگان آن که اکنون رسما متوقف شده اند. بچه ها منتظر این بوده اند.

قورباغه سبز

قورباغه سبز در سال 64 از تلویزیون پخش شد.علیرضا توپچیان بازیگر و مجری این برنامه بود که در حین بازی عروسک قورباغه را نیز متحرک ساخت و این اقدام برای بچه ها بسیار جذاب بود.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *