مردم به کدام سیاست خارجی رأی خواهند داد؟ تعامل‌گرا یا تنش‌زا؟
اخبار اخبار جهان

مردم به کدام سیاست خارجی رأی خواهند داد؟ تعامل‌گرا یا تنش‌زا؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: کمتر از چند روز دیگر مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری 1403 برگزار می شود و یکی از آنها رهبر کاخ جمهوری خواهد بود.

حقیقت این است که سیاست خارجی ایران در حیطه اختیارات رهبران است و روسای جمهور باید سیاست خارجی تبیین شده توسط رهبری را دنبال کنند، اما تجربه دولت های تحمیلی پس از جنگ این واقعیت را برجسته کرده است که دستگاه دیپلماسی و رئیس جمهور دارای توانمندی های بالایی هستند. . قدرت نفوذ در سیاست خارجی زیرا در نهایت مذاکره و پیگیری امور دیپلماتیک توسط دولت انجام می شود. بنابراین انتخاب پزشک یا جلیلی دو راه را به مردم می دهد تا بین سیاست خارجی واکنشی یا سیاست خارجی تنش آفرین یکی را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی نظرات دو نامزد رقیب در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پرداختیم.

مسعود بازقیان: نماینده سیاست خارجی تعاملی و بدون تنش

مسعود مازیکیان معتقد است با بهبود روابط با کشورهای جهان و عادی سازی روابط بین الملل می توان تحریم ها را رفع کرد و سرمایه گذاری، توسعه گردشگری و توسعه تجارت را ممکن کرد. وی معتقد است با سیاست خارجی تعاملی و سخاوتمندانه می توان هزینه های مردم را کاهش داد و اجازه نداد گروهی با شعارهایی که دهان پر می کند جیب مردم را خالی کنند. وی می گوید: باید با استفاده از نیروهای متخصص و مجرب تحریم ها را حل کنیم.

مسعود مازیکیان در رابطه با حل مسئله تحریم ها معتقد است: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی کشورمان و همچنین ارتباط خود با دنیا را حل کنیم و بتوانیم پیشرفت کنیم، باید تحریم های سخت را از طرق مختلف حل کنیم. ” روش‌های موجود.» او معتقد است تحریم‌ها سالانه میلیاردها دلار ضرر به ایران وارد می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر در زمینه گاز و نفت در دنیا حرف اول را می‌زنیم. ما در زمستان گاز نداریم و در تابستان برق را قطع می کنیم سهم آنها در میادین مشترک است، اما ما اصلاً نظر مشابهی نداریم و از این طرف می گوییم که شرکت های خاصی می خواستند شما با ما این و آن کار کنید.»

پزشکان برجام را کلید حل تحریم ها و دیگر چالش های سیاست خارجی ایران می دانند و معتقدند برجام باید احیا شود: «باید برجام را منحل می کردیم و اگر این موضوع را حل نمی کردیم، صحبت می کردیم درباره مسائل دیگر فقط… گفتار است». وی معتقد است که روابط ما با همسایگان بدون برنامه جامع اقدام مشترک قابل حفظ و توسعه نیست.

مسعود مزیگیان در خصوص رفع موانع بیرونی تولید می بیند که ایران FATF را می پذیرد و نام ایران را از بین سه کشور در لیست سیاه FATF پاک می کند. ما بالا می خریم و ما ارزان می فروشیم، ما با چین قرارداد داریم که بیایند و کاری انجام دهند، اما چرا آنها هیچ کاری نمی کنند ما، و این کاملاً واضح است.» او اضافه می‌کند که شما با ما کار خواهید کرد، ما باید استانداردهای بین‌المللی را اصلاح کنیم؛ «ما به توافق‌نامه‌های بریکس و شانگهای پیوسته‌ایم، اما چرا نمی‌توان توافق‌های ما را با سایر توافق‌ها مقایسه کرد؟»

در خصوص نحوه جذب سرمایه خارجی، پزشکان معتقدند سیاست خارجی باید ابزاری برای جذب سرمایه خارجی از طریق تعامل و عادی سازی روابط بین المللی با همه کشورها و ایجاد فرصت برای توقف موج مهاجرت و ایجاد شور و نشاط در دل جوانان باشد. وی می گوید: باید بفهمیم چه کسانی از سفارت انگلیس بالا رفتند و سفارت عربستان را به آتش کشیدند و چرا به گفته پزشکان جلوی این کار گرفته نشد، به جای ایجاد تنش در حوزه سیاست خارجی، باید برادری را با کشورهای همسایه تقویت کنیم مادیان، «بهبود فضای سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار» را مشروط به حل و فصل تحریم‌ها می‌داند. عادی سازی روابط با همه کشورها و آرام کردن تشدید در زمینه سرمایه گذاری داخلی می گوید: آیا نخبگان از کشور می روند؟ ? ما به خاطر رفتار حاکم و امر و نهی‌ای که داریم، معتقدیم که منطقی داریم و برای همه چیز برنامه داریم و دیگران این‌طور نیستند و نمی‌فهمند، پس باید برایشان برنامه بنویسیم.»

سعید جلیلی: نماینده سیاست خارجی تهاجمی و متشنج

اما سعید جلیلی، کاندیدای جبهه تثبیت انقلاب اسلامی معتقد است که تحریم ها باید خنثی شود و پشیمان شد. وی می‌گوید: ما کمیته‌ای برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل داده‌ایم و باید از طریق اقتصادی دشمن را از تحریم‌ها پشیمان کنیم و برای آن برنامه عملی داریم و می‌گوییم با سازوکارهای جدی می‌توان تحریم‌ها را برداشت کسی که تحریم را اعمال کرده پشیمان خواهد شد.»

سعید جلیلی نمی‌پذیرد که تحریم‌ها چالش است و معتقد است به جای تلاش برای حل مشکل با دو یا سه کشور جهان (آمریکا و اتحادیه اروپا)، باید به دنبال کشورهای دیگر باشیم. اما جلیلی بدون اشاره به هیچ کشوری در دنیا که بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند و قبل از حل مسئله تحریم‌های آمریکا با ایران روابط تجاری منصفانه برقرار کند، می‌گوید: «مشکل اول تمرکز روی دو یا سه کشور است که توانایی سرمایه‌گذاری را دارند. در ایران.” بزرگترین تفاوت.” و آنها برای شما فرصت ایجاد نمی کنند، بلکه تهدید هستند. ما باید همه کشورها را ببینیم. بسیاری از کشورها هستند که می توانیم با آنها همکاری کنیم، اما شما باید اولویت های خود را در اقتصاد مشخص کنید و بدانید هدف شما چیست. اقتصاد.”

این در شرایطی است که سعید جلیلی، کاندیدای جریانی که طرفدارانش برجام را در مجلس و در کمیته برجام به آتش کشیدند، بیشترین مخالفت را با آن ابراز کردند. به برنامه جامع اقدام مشترک. سعید جلیلی مخالفت خود را با برنامه جامع اقدام مشترک پنهان نمی کند و معتقد است که برنامه جامع اقدام مشترک چالش های ما را افزایش داد و به نتیجه ای نرسید. او از خود پرسید که در برنامه جامع اقدام مشترک چه گذشت؟ او می‌گوید: «دلار 3000 تومان شد؟ رشد اقتصادی ما صفر و منفی بود و میانگین هفت دهم درصد بود، آنهایی که می گفتند باید چرخ های کارخانه بچرخد، افتخار می کردند که کپ به اخلاق رسیده است و می گفتند به امنیت رسیده ایم، اما دیدند. امنیت حاصل نشده بود و با همین رفتار آمدند و سلیمانی را به شهادت رساندند.

مردم به چه سیاست خارجی رای خواهند داد؟  واکنشی یا تنش؟

مخالفت جلیلی با اجرای برجام به این نکته اشاره نمی کند که طی دو سال اجرای برجام، نرخ رشد اقتصادی وی رکورد بی سابقه 12 تا 14 درصدی را ثبت کرد و رشد سرمایه گذاری خارجی نیز برای اولین بار رکورد زد. . پس از یک دوره انقلاب، ایران توانست مستقیماً از ایرباس هواپیما بخرد و نرخ تورم به پایین ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسید.

جلیلی معتقد به رفع موانع تولید است چرا که پیش از این در جلسه شورای عالی امنیت ملی از حذف گروه ویژه اقدام مالی جلوگیری کرد. سعید جلیلی معتقد است که FATF مشکل سیاست خارجی ایران نیست. او در توضیح این موضوع به «اطلاعات غلط یا اطلاعات نادرست» متوسل می شود. او می‌گوید: «سخنگوی دولت بعد می‌گوید تحریم‌ها و FATF مانع خرید واکسن می‌شود، میلیون‌ها نفر از این موضوع ضرر می‌کنند، آیا FATF منحل شده است؟ پس چرا ما توانستیم واکسن را بخریم؟ تشخیص اشتباه، شما هم نسخه اشتباه می دهید، می افزاید: ایران 32 مورد از 41 مورد گروه ویژه اقدام مالی را اجرا می کند، پس چرا مشکل ایران حل نشده است؟

اما جلیلی در مورد چگونگی جذب سرمایه خارجی به کشورهای همسایه، کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا می پردازد و معتقد است که ایران می تواند گندم را از هند وارد کند، آن را تبدیل به آرد کرده و به عراق صادر کند یا 11 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم. ارزش سبزیجات در هر سال نقشه راه او تبدیل سفارتخانه ها به سکوهای صادراتی است.

باید دید مردم روز جمعه چگونه به حل مسائل سیاست خارجی ایران رأی خواهند داد. استرس یا تعامل با دنیا؟

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *