اخبار اخبار جهان

تحلیل مجید تفرشی از پدیده انتخابات پارلمانی بریتانیا/ اقدام ضدایرانی در برنامه حزب کارگر؟

تبلیغات بنری


ابوالفضل خدی: حزب کارگر به رهبری کیر استارمر با کسب اکثریت قاطع آرا در مجلس عوام در این کشور به پست نخست وزیری دست یافت و سنگین ترین شکست سیاسی را به حزب محافظه کار به رهبری ریشی سوناک وارد کرد و به 14 سال کنترل محافظه کاران پایان داد. کشور. مجری بریتانیا این حزب پس از رای گیری در 474 شعبه رای گیری، 331 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام را به دست آورد. اندکی پس از تایید پیروزی، استارمر به هواداران گفت: “بار از روی کشور برداشته شده است” و “تغییر اکنون شروع می شود.” یکی از نکات قابل توجه در انتخابات دیروز کاهش حدود 7 درصدی واجدان شرایط نسبت به انتخابات سال 1398 بود. آمارها نشان می دهد که نرخ مشارکت همچنان بالاتر از بسیاری از کشورها است.

ماجد التفرشی محقق و کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با رابو در ارزیابی خود از پیروزی حزب کارگر گفت: در دوره های گذشته انتظارات در مورد شکست حزب کارگر بود، اما نه حزب کارگر و نه حزب محافظه کار انتظار چنین نتیجه ای را نداشتند که حزب محافظه کار چنین شکست سختی را متحمل شود. شکستی بی نظیر حتی در 120 سال اخیر و حتی برخی معتقدند که بدترین شکست دو قرن اخیر به حساب می آید. اما حقیقت این است که از آغاز قرن بیستم، درصد کرسی های پارلمان برای حزب محافظه کار هرگز کمتر نبوده است.

التفرشی درباره دلایل شکست حزب محافظه کار گفت: چالش ها و مشکلات انگلیس با شکست حزب محافظه کار تمام نمی شود و دولت جدید نیز با آن مواجه خواهد شد. حزب کارگر تاکنون 411 کرسی در پارلمان به دست آورده است، تقریباً چهار برابر 119 کرسی در اختیار محافظه کاران، شکافی که به حزب حاکم قدرت مطلق می دهد که قبلاً با حزب دوم ندیده بود.

پس از یک دوره افول و ائتلاف ناموفق با محافظه کاران برای تشکیل دولت، حزب لیبرال دموکرات نیز در این انتخابات خوش درخشید و تعداد نمایندگان خود را از 8 نفر به 71 نفر رساند که پیروزی فوق العاده ای برای این حزب محسوب می شود.

حزب راستگرای نایجل فاراژ اصلاحات بریتانیا که برای مقابله با حزب حاکم تشکیل شده بود، در این انتخابات شکست خورد و نتوانست آرای قابل توجهی به دست آورد. این در حالی بود که فاراژ معتقد بود حزبش می تواند جایگزین محافظه کاران شود و از قدرت خلع شود. این حزب 4 کرسی به دست آورد در حالی که پیش از انتخابات تصور می شد تعداد نمایندگان آن در مجلس دو یا حتی سه برابر شود. این نشان می دهد که مردم انگلیس برخلاف سایر گرایش ها در کشورهای اروپایی به راست افراطی نه گفتند. علاوه بر این، احزاب محلی نیز در این انتخابات ناموفق به نظر می رسیدند.

نقش آرای تاکتیکی در افزایش کرسی ها برای احزاب دیگر مانند حزب سبز که به نظر می رسد در 4 کرسی است نیز باید در نظر گرفته شود نتایج جالبی در مناطق دیگر مانند ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند نیز دیده شده است. در ولز، ایرلند شمالی، ساختار قدرت تغییری نکرد، اما در اسکاتلند به دلیل رسوایی های مالی حزب ملی، حزب شکست سنگینی را متحمل شد و نتوانست موقعیت خود را حفظ کند و تعداد نمایندگان آن با مشکل مواجه شد. کاهش شدید، کاهش از 47 به 9. در عوض، حزب کارگر اسکاتلند که سال ها در موقعیت ضعیفی قرار داشت، موفق ظاهر شد.

التفرشی تاکید کرد: سه موضوع در انگلیس یعنی اقتصاد، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تحولات منطقه از مهمترین موضوعات است. از زمان ظهور اپیدمی ویروس کرونا و مدیریت لیز تراس و ریشی سوناک، وعده‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی داده شده است که گاهی اوقات اغراق‌آمیز می‌شد، اما در عمل، طبق آمار، اقتصاد، تجارت و صنعت بریتانیا همچنان در شرایط کنونی قرار دارند. نزول کرده و در میان رده های کشورهای توسعه یافته از بدترین آنها محسوب می شوند. این مسائل همچنان بر دولت جدید باقی مانده است، به ویژه که مسائل منطقه ای و خارجی نیز بر آن تأثیر سیاسی و راه حل های موجود دارد. مشخص نیست دولت جدید به رهبری حزب کارگر چگونه با مسائلی مانند جنگ اوکراین و غزه و همچنین موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مقابله خواهد کرد. تا آنجا که می دانیم، حزب کارگر در این سه موضوع به شدت با حزب محافظه کار مخالفت نمی کند. اگر قرار باشد دولت جدید مانند دولت قبلی با تکیه بر مالیات و ثروتمندان برای حل مشکلات اقتصادی رفتار کند، به نظر نمی رسد درمان معجزه آسایی برای حل چالش ها داشته باشد. در هر صورت، رد وضعیت موجود، حزب کارگر را به پیروزی خیره کننده ای رساند.

این محقق موضوع نوسازی ناوگان هسته ای انگلیس را از دیگر موضوعات مهم در انتخابات اخیر برشمرد و گفت: این تمدید با توجه به این وضعیت بد اقتصادی که بدون هیاهو در حال انجام است، صدها میلیارد پوند استرلینگ برای بریتانیا هزینه داشته است. به نظر می رسد که کارگر نیز علاقه مند به درگیر شدن در این مسائل برای کنترل هزینه های نظامی هسته ای است. مخالفان کیر استارمر معتقدند که سیاست‌های او بسیار شبیه به سیاست‌های تونی بلر و نئومحافظه‌کاران آمریکایی است. اما به نظر می رسد در صورت تشکیل دولت چنین اقدامی امکان پذیر نیست. شرایط فعلی به گونه ای نیست که استارمر بتواند دوران ناامیدکننده تونی بلر و گوردون براون را تکرار کند. با این حال، استارمر باید برای حل مشکلات اقتصادی و همدلی با مردم تغییراتی در سیاست ایجاد کند.

یکی از اشتباهات استارمر اخراج فیضه شاهین، یکی از اعضای حزب کارگر بریتانیا، به دلیل حمایت او از آرمان فلسطین و مخالفتش با اسرائیل بود. این موضوع آرای حزب کارگر را شکست و آن را به قیمت یک کرسی از دست داد.

در برخی مناطق، نامزدهای مستقل نیز موفق به کسب رای شدند که در نوع خود مهم است. این پدیده در چند ماه گذشته با پیروزی جورج گالووی آغاز شد که به نوبه خود پدیده ای مهم در تقابل با سیاست های حزبی کلاسیک تلقی می شود. در این راستا افرادی که تمایلی به رای دادن نداشتند و سیاست های حزب حاکم را نمی پسندیدند به این مستقل ها رای دادند.

انتخاب جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر از دیگر نقاط اوج این انتخابات بود. پس از خروج او از حزب، تحسین اعضای جدید حزب را برانگیخت و لابی های اسراییلی، عربی و نومحافظه کاران سخت بر علیه او کار کردند تا جایی که برای جلوگیری از نامزدی او ممنوعیتی برای او وضع شد. او در این انتخابات، این بار به عنوان نماینده مستقل، کرسی خود را در شمال لندن حفظ کرد. پیروزی او نشان داد که شخصیت و محبوبیت او فقط به رهبری حزب کارگر محدود نمی شود و مردم به او اعتماد دارند.

التفرشی در پایان به رویکرد حزب کارگر در قبال ایران و احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی پرداخت. رویکرد انگلیس به ایران را باید در چارچوب مسائل ملی و فراجناحی ارزیابی کرد. تقریباً از زمان روی کار آمدن جیمز کلورلی به عنوان وزیر امور خارجه و همچنین در جریان تغییرات کابینه و جایگزینی وی با دیوید کامرون در دولت ریشی سوناک، هر سه علاقه مند بودند که سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهند. اما در تحقیقات انجام شده توسط اندیشکده ها و موسسات تحقیقاتی، در نهایت به این نتیجه رسیدند که اگرچه این اقدام برای برخی روندها در بریتانیا مفید است، اما در نهایت به ضرر انگلیس می شود.

در اینجا باید توجه داشت که موضوع کانادا با موضوع انگلیس تفاوت دارد زیرا کانادا با ایران روابط سیاسی و دیپلماتیک ندارد اما انگلیس دارد و اگر چنین اقدام خطرناکی انجام شود ایران روابط خود را با انگلیس قطع خواهد کرد و چنین وضعیتی باعث خواهد شد. در نهایت به نفع انگلیس خواهد بود و نخواهد داشت.

ناگفته نماند که موضوع قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه های تروریستی توسط آمریکا و کانادا اقدامی نمادین است و تاثیر مستقیم و ملموسی نخواهد داشت. هدف از این اقدام تحقیر ایران و نفرت از آن است. در همین حال، کلورلی و سوناک که در ابتدا با این کار موافقت کردند، در واقع با هم اختلاف پیدا کردند.

حزب کارگر نیز پیش از این نسبت به چنین اقدام ضد ایرانی ابراز علاقه کرده بود، اما معتقدم چنین اقدامی به راحتی انجام نخواهد شد زیرا نظر مدیران میانی وزارت خارجه، وزارت دفاع یا سازمان های امنیتی انگلیس تغییر کرده است. تغییری نکرده است و آنها بیشتر به منافع استراتژیک خود نگاه می کنند. با وجود لفاظی های کایر استارمر، به نظر می رسد که چنین اقدامی حداقل در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد و مستلزم بحث های زیادی در داخل بریتانیا است.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *