لیلاز: «مجاهدان شنبه»، سهم و رانت می‌خواهند/ ترمیم دریافتی بازنشستگان و حجاب از اولویت های فوری دولت پزشکیان باشد / رمز موفقیت دیپلماسی او چیست؟
اخبار اخبار سیاسی

لیلاز: «مجاهدان شنبه»، سهم و رانت می‌خواهند/ ترمیم دریافتی بازنشستگان و حجاب از اولویت های فوری دولت پزشکیان باشد / رمز موفقیت دیپلماسی او چیست؟

تبلیغات بنری


جواد مرشدی: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد و نتیجه آن پیروزی کاندیدای اصلاح طلب بود، گویی افرادی که کمترین مشارکت را در دور اول داشتند با انگیزه بیشتری در دور دوم وارد میدان شدند و به آن رای دادند. به او. مسعود مزگان کشیش را فرستاد. ورود ماردین و آنهایی که رای خاکستری داشتند، با سه میلیون رای اختلاف برای پزشکان، نرخ مشارکت 49.8 درصد را به دست آورد و نشان داد که مردم همچنان به اصلاحات درون نظام اعتقاد دارند.

اکنون برای رئیس جمهور نهم، موضوع فراتر از شعار و وعده است و باید دید در عمل چه ابزاری و چگونه بحران های اقتصادی و سیاست خارجی را رفع خواهد کرد.

سعید لیلاز در گفت وگو با خبرگزاری رابو می گوید که آقای بازیکیان باید موضوع معیشت، حقوق و حجاب را فوری حل کند. رفع شکاف بین مردم، دولت و حاکمیت نیز یکی از اولویت های رئیس جمهور چهاردهم محسوب می شود.

اخبار مرتبط

این فعال سیاسی اصلاح طلب در حوزه سیاست خارجی نیز می گوید: من هیچ علاقه ای نمی بینم که آقای مزیکیان بدون اجازه و تایید رهبری کوچکترین قدمی در عرصه سیاست خارجی بردارد.

شرح این گفتگو را بخوانید:

مجاهدین روز شنبه در تمام انتخابات شرکت کردند

شما قبلاً در مورد کسانی که در انتخابات نقشی ندارند و بعد از انتخابات وارد دعوا می شوند، فرمودید: «شنبه مجاهدین» آیا این پدیده خطرناک برای دولت چهاردهم هم صدق می کند؟

این مفهوم را برای «مجاهدین شنبه» در اولین روزهای پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 1392 نوشتم و به نظر می رسد محتوای این عنوان حداقل در ایران ما چه در گذشته، چه در حال حاضر و چه در آینده وجود دارد. من می ایستم، مناسب می بینم که یک بار دیگر به مفهوم برنده محترم انتخابات ریاست جمهوری آقای دکتر اشاره کنم. اصطلاح «مجاهدین شنبه» را مرحوم احمد کسروی در کتاب بزرگ تاریخ مشروطه ایران نوشته است و در آن توضیح می دهد که انقلاب مشروطه در روز جمعه پیروز شد. درست مثل انتخابات ریاست جمهوری در ایران؛ بلافاصله بعد از جمعه، گروهی که مرحوم کسروی آن را «انقلابیون» می‌نامید، روز شنبه، یعنی فردای پیروزی انقلاب مشروطه، بدون کوچک‌ترین مداخله و تلاشی و بدون صرف هیچ تلاش و هزینه‌ای در جامعه بیرون آمدند. روند کودتا پیروزی انقلاب و بلافاصله کیسه های پر از فشنگ را به گردن انداختند و تفنگی از آن ها گرفتند و خود را در ردیف مجاهدین مانند مرحوم باقرخان و ستارخان، شهید ثقا اسلام و دیگران قرار دادند. قدیمی ها که عموماً تبریزی بودند، خود را از آنها مقدم می داشتند و می گفتند ما هم در پیروزی و نتایج انقلاب شریک بودیم. مرحوم کسروی این افراد را «مجاهدین سبت» می‌خواند و عجیب و شگفت‌انگیز است که در هر انتخابات ریاست‌جمهوری که از سال ۱۳۷۶ به یاد دارم، مفهوم «مجاهد سبت» کاملاً مطرح بود و هر بار که با بلاهایی مواجه می‌شدیم به ما می‌رسید. خطری جدی در کمین دولت است.

خطری که همه جنبش ها را تهدید می کند

آیا منظور شما از این بلاها همان مقام «مجاهد شعبان» است؟

به عبارت دقیق تر، کسانی که در پیروزی کاندیدای مورد نظر خود دخالتی نداشته اند یا در دوره قبل از این پیروزی هیچ گونه محدودیتی نداشته اند و پولی به او نپرداخته اند، روز شنبه فردای انتخابات حضور خواهند داشت. خود را صاحب حق می دانند و می گویند که ما باید در این پیروزی شرکت کنیم. یادم هست که مرحوم عزت الله سحابی به من گفت و بعدها در خاطراتش نوشت که وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، کسانی که بلافاصله بعد از کودتای 28 مرداد یا حتی قبل از کودتای 28 مرداد از ایران گریختند و بیش از 25 سال را در آسایش و شادی سپری کردند. در کشورهای آمریکایی و اروپایی وقتی به ایران آمدند با کسانی که 10 تا 15 سال زندانی بودند، از جمله خود مرحوم سحابی که 13 سال زندانی شده بود، گفتند که در زندان افراطی و ظالم بودند. و برای ما مناسب نبود که از آنها استفاده کنیم، در نتیجه همان آقایانی که سال ها در آمریکا و اروپا زندگی می کردند، مناصب زیادی داشتند. بنابراین، این خطر برای تمام جنبش های اجتماعی بزرگ که نیاز به تلاش، مراقبت، فداکاری و دقت دارند حتی پس از پیروزی نیز صدق می کند و اگر پیروز انتخابات جناب آقای دکتر مزیکیان در این مورد دقت نمی کنند، ممکن است به این دلیل باشد. فاجعه ای که ما از عواقب آن در طول دهه های گذشته رنج خواهیم برد، یعنی انقلابیون یا «مجاهدین شنبه» به صفوف هجوم خواهند آورد و آنچه نباید بیفتد.

«مجاهدین شنبه» سهم و اجاره می خواهند

آیا آنها هم سهمی دارند؟

بله، چون با هدف بهره مندی از منافع و منابع آمده اند و نه تنها می خواهند سهام بگیرند، بلکه در جستجوی رانت نیز این کار را انجام می دهند، ممکن است به اصل حرکت لطمه بزنند و ممکن است به مردم آسیب برسانند. اصل نهضت بزرگ که استاد دارد به طرف مردم ایران لطمه می زند. لطفا فراموش نکنید که آقای مزیکیان نه تنها نماینده گروهی است که به ایشان رای داده اند، بلکه نماینده بیش از 50 درصد گروهی هستند که در انتخابات شرکت نکردند و خشم و نارضایتی خود را از کشور و نظام و البته این بار بسیار خوشحالم که غیبت آنها مورد توجه و شاهد بود. امیدوارم آقای پزشکیان به سرعت این مشکل را حل کند. ثانیاً این 13 میلیون نفری که به رقیب آقای مدشکیان رای دادند، آقای مدشکیان رئیس جمهور آنها و رئیس جمهور کل کشور است. او رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران است نه رئیس جمهور بخشی از این جمهوری. بنابراین باید اطمینان حاصل کنند که افراد مستحق جز کسانی که سلامت مالی، فکری و رفتاری آنها ثابت و ثابت شده است، جز کسانی که تاوان تحول مردم ایران و جنبش تغییر در جمهوری اسلامی را پرداختند. مقام ندهید وگرنه با همان مشکلاتی که در گذشته با آن مواجه بودیم مواجه خواهیم شد.

اقتصاد و معیشت باید مهمترین اولویت پزشکان باشد

با توجه به شرایط بحرانی کنونی، اولویت های دولت باید شامل چه موضوعاتی باشد؟

آقای مدزیکیان باید فوراً دو یا سه کار را انجام دهد. مشکل اصلی ملت ایران در حال حاضر اقتصاد و معیشت مردم است و آقای مزیگیان از اختیارات قانونی، اختیارات اجرایی و منابع کافی برخوردار است تا میانگین پرداختی به 20 میلیون بازنشسته و کارمند ایرانی را به دست آورد. چه خصوصی و چه دولتی و از پایان مهرماه بلافاصله بررسی و اصلاح شود البته این افزایش ربطی به افزایش سالانه اسفند ندارد. ما باید فوراً به این مهار و شکاف بین ملت ایران و دولت پایان دهیم. گام دومی که باید سریعا برداشته شود در حوزه معیشت سه میلیون خانوار کشاورزی ایرانی است. علاوه بر این، قیمت خرید تضمینی مواد کشاورزی مانند گندم، جو یا هر کالای دیگری که دولت تعیین می کند، اولویت دوم آقای مدیشیان باید تسویه فوری بدهی های دولت به کشاورزان زحمتکش ایرانی باشد که بسیار کوشا بوده اند. ، بسیار موفق همچنین برای تسویه نشدن بدهی ها، به آنها سود بر اساس نرخ سود بانکی پرداخت شود و ثالثاً تغییرات قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی برای سال آینده معادل تغییرات تورم اعمال شود. بحث گندم، جو و مواد غذایی، مسائلی نیست که فقط در اقتصاد به آن پرداخته شود.

سه تا چهار هزار میلیارد تومان پول هدر رفت

اما آیا دولت اکنون ظرفیت و منابع لازم برای پرداخت این هزینه ها را دارد؟

من به شما قول می دهم که کارشناسان در جزئیات کمک کنند، همه اینها کاملاً فکر شده است و منابع آن وجود دارد و قابل مشاهده است. در حال حاضر روزانه حدود 3000 میلیارد تومان فقط صرف یارانه می کنیم، یعنی روزانه بین 3 تا 4000 میلیارد تومان از طریق سه محصول انرژی در ایران (گاز، بنزین و گازوئیل) هدر می رود. این را می توان اصلاح کرد. سومین گامی که دولت باید بلافاصله در تعامل با مقام معظم رهبری بردارد، نظام اساسی دادن به لایحه قانون عفاف و حجاب است. لایحه عفاف و حجاب که حتی دولت رئیس جمهور فقید نیز علاقه ای به پذیرش آن نداشت و هیچکس حاضر به پذیرش مسئولیت آن نیست، اکنون بهترین زمان برای پس گرفتن این لایحه با تعامل با مقام معظم رهبری و انجام اقدامات لازم است. ترتیبات برای آن مسئله. به شما اطمینان می دهم که بدون پلیس، بدون ضرب و شتم و دعوا، وضعیت حیا و حجاب در پایتخت های اکثر کشورهای اسلامی بسیار بهتر از تهران است و به همین دلیل همه این کارهایی که به بهانه ترویج حجاب انجام دادیم. و حیا، همه اینها منجر به نقض قصد شد. حجاب بهتر نشد، بلکه اوضاع را بدتر کرد و شکاف بین مردم و حکومت را بیشتر کرد. فراموش نکنید که سردار یدالله جوادی نماینده محترم سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو سه هفته پیش مصاحبه مهمی انجام داد و ازدحام زیاد نبود و گفت که ما اصلا از نتیجه و مشارکت راضی نیستیم. از سه انتخابات قبلی راه افزایش مشارکت چیست؟ دیدن و شناخت این انبوه مردم نجیب، نجیب و پرتلاش، چه در عرصه مطالبات اقتصادی و چه در عرصه مطالبات فرهنگی و اجتماعی، ولی نعمت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران است.

راز موفقیت پزشکان در سیاست خارجی

به نظر شما در حوزه سیاست خارجی اگر آقای مدشکیان در خصوص احیای برجام به توافقاتی دست پیدا کند، دولت اجازه می دهد این موضوع محقق شود یا خیر؟

من اصلا به نفع آقای مدیچیان نیستم که بدون اذن و تایید مقام معظم رهبری کوچکترین قدمی را در عرصه سیاست خارجی بردارد و این رمز موفقیت ایشان در سیاست خارجی است. دوران شعارهای انتخاباتی به پایان رسیده است. ما باید منافع ملی و ژئوپلیتیک ایران را در نظر بگیریم. موضوع برنامه جامع اقدام مشترک پیچیده تر از آن چیزی است که در مناظره ها و رقابت های انتخاباتی مطرح شد و باید با نظر کارشناسان امنیتی، نظامی، اقتصادی و سیاسی و در تعامل 100 درصدی با مقام معظم رهبری بررسی شود. در عرصه پیچیده دیپلماتیک نمی توان حرکت مستقل و یک جانبه انجام داد.

آیا این گشایش های اقتصادی که می گویید نیاز به بازگشایی برجام یا هر رابطه سیاست خارجی دیگری دارد یا خیر؟

من به شما می گویم؛ بیش از 90 درصد مشکلات اقتصادی ایران در داخل ایران است، ریشه آن داخلی است و ربطی به برجام ندارد. فقط می خواهم ثابت کنم که درست می گویم، در 9 ماهه اول سال 1402 به اندازه کل سال 97 و 98 نفت فروختیم و درآمد نفتی داشتیم.

لیلاز:

ما نباید به آمریکا باج بدهیم

منتقدان ادعا می کنند که بیشتر این نفت با تخفیف زیاد و در دریا فروخته می شد.

نه، من در مورد دلار صحبت می کنم. اکنون سطح تجارت خارجی ایران به قبل از دوره دوم تحریم ها یعنی حدود سال 1395 بازگشته است. ما امسال حدود 200 میلیارد دلار تجارت خارجی داریم که تقریباً معادل سال 2016 است. حالا من در مورد ریال و سکه صحبت می کنم نه بشکه. . بنابراین اکنون در ایران مشکل حادی در حوزه برجام یا FATF وجود ندارد، همه اینها را باید کنار گذاشت. اگر راست می گویم، این ایالات متحده آمریکا است که ایران را تحریم کرده است و ایران خودش را تحریم نکرده است، پس می توانیم بگوییم برویم درستش کنیم. مگر اینکه نویسندگان این بیانیه معتقد باشند که ما به سراغ آمریکایی ها می رویم و باج می دهیم. نه، من مخالف باج دادن جمهوری اسلامی هستم. ایالات متحده آمریکا باید رژیم سیاسی مستقل حاکم بر ایران را بپذیرد، با روابط محترمانه با آن رژیم موافقت کند و به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد. آمریکا از توافق هسته ای خارج شد چرا بر بازگشت ما به توافق هسته ای اصرار دارید؟

جنگ اوکراین باعث شد آمریکا عاشق شهید رئیسی شود

اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود چه؟

هیچ اتفاقی نمی افتد و هیچ تغییر جدی رخ نمی دهد. من به شما می گویم که این محبتی که آمریکایی ها به آقای رئیسی داشتند نه به خاطر کار خیریه یا دموکرات بودنشان، بلکه به خاطر جنگ اوکراین بود. بنابراین، تا زمانی که جهان خارج از دولت تک قطبی است، ایران به راحتی می تواند در شکاف های خود زندگی کند و من به هیچ وجه نمی بینم که ایالات متحده آمریکا معادل کل جهان باشد. چنین برداشتی اشتباه بزرگی است. ما در حال حاضر هیچ کالا و خدماتی در دنیا نداریم که ایرانی ها بخواهند وارد کنند و نتوانند وارد کنند.

بهبود فضای روانی موقت دلار با پزشک ارشد

سر کار می آیی؟ آیا تاثیر مثبتی بر قیمت دلار خواهد داشت یا خیر؟

من معتقدم فضای روانی قطعا بازار را بهبود می بخشد، اما مراقب باشید، جو روانی موقتی است، مدت کوتاهی دارد و بی تاثیر است. بنابراین نباید انتظار داشت که روی کار آمدن آقای مزیکیان منجر به کاهش قابل توجه قیمت دلار و سپس ماندن در آن وضعیت شود. قیمت دلار نیز مانند سایر کالاها و خدمات تابع نظام عرضه و تقاضا است. اگر عرضه دلار افزایش یابد و تقاضا برای آن کاهش یابد، یعنی رشد نقدینگی، قیمت دلار تثبیت می شود، در غیر این صورت قیمت دلار متناسب با نرخ تورم افزایش می یابد و باید افزایش یابد، در غیر این صورت دولت قیام خواهد کرد. صادرات به دلیل صرفه اقتصادی کاهش می یابد و واردات افزایش می یابد و همان اتفاقی می افتد که در سال 1402 هجری قمری کاهش یافت.

212

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *