میرمحمدصادقی: اعلام تاریخ ۱۴ شهریور برای اخذ رأی اعتماد، مبنای قانونی ندارد / کدخدایی: قانون اساسی درباره زمان استقرار دولت جدید سکوت کرده
اخبار اخبار سیاسی

میرمحمدصادقی: اعلام تاریخ ۱۴ شهریور برای اخذ رأی اعتماد، مبنای قانونی ندارد / کدخدایی: قانون اساسی درباره زمان استقرار دولت جدید سکوت کرده

تبلیغات بنری


فرشته سایم؛ «هیات مدیره و مجلس تصمیم می گیرند!» این پاسخ مشترک سخنگوی سابق شورای نگهبان و نماینده سابق قوانین شورای اسلامی به سوالی درباره مدت قانونی تشکیل دولت در مجلس است.

با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر برگزاری مراسم رای اعتماد در روز چهاردهم شهریور ماه، سوالی که مطرح می شود این است که آیا با توجه به وضعیت فوق العاده ناشی از غیبت رئیس جمهور، این تاریخ مطابق با قانون یا قانون در این مورد سکوت کرده است؟ عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان و حسین میرمحمد صادقی معاون سابق قوانین شورای اسلامی در پاسخ به این سوال.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری الخبر آنلاین با عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان و حسین میرمحمد صدیقی معاون سابق قوانین شورای اسلامی می خوانیم:

****

عباسعلی کودخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان در گفت و گو با خبرگزاری رابو، در پاسخ به این سوال که طبق اصل 131 قانون اساسی، پس از فوت رئیس جمهور فعلی، رئیس جمهور بعدی باید ظرف 50 روز انتخاب شود، اما در مورد زمان تشکیل دولت جدید صحبتی نشده و تشکیل آن آغاز شده است. وی گفت: نه، قانون اساسی در این مورد سکوت کرده و صرفا تاکید کرده است که انتخابات ظرف 50 روز برگزار می شود و طبیعی است که بقیه مراحل به ترتیب انجام شود.

مجلس باید مراسم تحلیف برگزار کند

وی در پاسخ به اینکه زمان تشکیل دولت بر عهده کیست؟ وی افزود: مجلس نمایندگان باید مراسم تحلیف برگزار کند سپس اجرا شود و سپس اعضای هیات وزیران رای اعتماد بگیرند.

کدخدایی در خصوص خبر رای اعتماد در 14 شهریور توضیح داد: برای همه سمت ها تا زمان استقرار مقام جدید، مسئولان قبلی موظف به ادامه کار هستند اما پس از تحلیف و اجرا، تمام سمت ها تکمیل می شود. کار رئیس جمهور تمام شده است و می تواند کار را آغاز کند که با تشکیل دولت آغاز می شود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که در این مدت که رئیس جمهور جدید تحلیف نشده است، اعضای کابینه سابق می توانند تصمیماتی اتخاذ کنند یا برکنار و ترکیباتی را انجام دهند که برای دولت آینده بار مالی داشته باشد به همین ترتیب، مثلاً رئیس می‌تواند تا زمانی که رئیس جدید دانشگاه بیاید، دانشگاه باید نامه‌هایی را امضا کند، مگر اینکه قانون جایی گفته باشد که او نباید امضا کند. البته در هر دولتی به این موارد توجه می شود و در چنین حالتی عموماً در مسائل مهم تصمیم گیری نمی شود و می گویند باید دولت جدید بیاید. اینها شرایط عرفی است و هرگز موضوعی قانونی نبوده است.

میر محمد صدیقی: ریاست مجلس هنوز با تاریخ تحلیف موافقت نکرده است

آنطور که میرمحمد صدیقی معاون سابق قوانین شورای اسلامی در گفت و گو با – درباره زمان تشکیل دولت جدید در صورت فوت رئیس جمهور و تعیین جانشین برای ریاست جمهوری گفت: وی: ماده ۲۰۲ قانون آیین‌نامه داخلی شورا، رئیس‌جمهور را موظف می‌کند حداقل پس از دو هفته و پس از دو هفته بیش از تحلیف، وزیران را معرفی کند و پس از آن موضوع رای اعتماد در مجلس مطرح می‌شود. نمایندگان. . همچنین قبل از تحلیف به گونه ای اجرا می شود که حکم رئیس جمهور توسط رهبری اجرا شود. تاریخ هایی که غیر از این ذکر می شود، اساساً تاریخ هایی است که بر اساس توافق و با توجه به شرایط، مشکلات و مسائلی مانند اعیاد، عاشورا و قرن نهم مطرح می شود و هیچ مبنای قانونی ندارد. مجلس تا پایان تیرماه در تعطیلات تابستانی خواهد بود و 31 تیر اولین جلسه ای است که نمایندگان پس از تعطیلات در مجلس حضور می یابند بر این اساس باید یک سری اقدامات اولیه از جمله استعفای پزشکان مطرح شود که با آن موافقت شد. و با توجه به ایام سوگواری که تاریخ اجرای مراسم اعدام باید با دفتر رهبری هماهنگ شود، به نظر می رسد در این مورد هنوز موعد مقرر تعیین نشده است، لذا با توجه به این مشکلات عملی و موضوع دو هفته ای در آیین نامه، تاریخ تحلیف و برگزاری رای اعتماد در شهریور ماه بر اساس تحلیل این مشکلات تنها حدس و گمان است چرا که بعد از 31 تیر ظرف یکی دو هفته مجلس قصد دارد دولت را تکمیل کند. عقب ماندگی و در نهایت اواسط مردادماه مراسم اجرا و سپس مراسم تحلیف دو هفته بعد از آن برگزار می شود و باید به وزرا برای رای اعتماد معرفی شوند که زودتر انجام می شود. سپتامبر.

هیئت مدیره پس از هماهنگی با دفتر رهبری و رئیس منتخب، زمان اجرا و افتتاح را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: اصولا هیات رئیسه باید در این زمینه تصمیم گیری کند و تا جایی که اطلاع دارم هنوز این مصوبه صادر نشده است. حقیقت این است که پس از هماهنگی با دفتر رهبری و رئیس جمهور منتخب، هیئت مدیره باید به تاریخی برسد که تاریخ اجرا، تحلیف، ارائه و رأی اعتماد را مشخص کند. البته قانون به صراحت این موضوع را پیش بینی نکرده است، اما چون بیشتر کارها در مجلس انجام می شود، تقویم و برنامه های مجلس به تصویب هیئت رئیسه می رسد.

میرمحمد صدیقی بر سرعت ادای سوگند تاکید کرد و گفت: آنچه در قانون آمده این است که وزیران باید ظرف دو هفته پس از ادای سوگند معرفی شوند، یعنی رئیس جمهور می تواند دو نفر را به اعضای هیات وزیران معرفی کند. روزها پس از ادای سوگند -که در. . بنابراین، اگر واقعاً اقتضاً اقتضا کند که ممکن است، تشریفات مذکور باید زودتر انجام شود و موضوع استعفای رئیس جمهور منتخب از مجلس نمایندگان، اعدام، تحلیف، تقدیم وزرا و رای اعتماد ممکن است اجرا شود. زیرا در شرع برای این حدی وجود دارد و هیچ جهتی برای آن وجود ندارد. البته رئیس جمهور منتخب ممکن است زمان بیشتری برای بررسی اعضای دولت و ارائه آنها به مجلس بخواهد.

میرمحمد صادقی: اعلام تاریخ 14 شهریور برای رای اعتماد فاقد وجاهت قانونی است.  / کدخدایی: قانون اساسی درباره تاریخ تشکیل دولت جدید سکوت کرده است.

معاون سابق قوانین شورای اسلامی تصمیمات اعضای دولت قبل چگونه خواهد بود؟ آیا آنها می توانند تصمیماتی بگیرند که بار مالی بر دوش دولت بعدی داشته باشد؟ وی خاطرنشان کرد: در این زمینه محدودیت قانونی وجود ندارد و اگر بخواهند تغییراتی ایجاد کنند، مثلاً عزل و تعیین سفرا، زمانی که دولت در روزهای پایانی خود است و دولت جدید روی کار می‌آید، رویه یکسان است. این کارها را انجام ندهند و اگر انجام دهند باید هماهنگی انجام شود که به معنای چماق گذاشتن در چرخ دولت جدید نیست امروز کشور و تصمیماتی که پیامدهای بلندمدت دارد را به دولت جدید واگذار کنید تا با هماهنگی رئیس جمهور انتخاب شود.

27211

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *