مریم فخری: پس از کشمکش کوتاه نامزدهای انتخابات 1403، سرانجام بامداد شنبه آرای مسعود مزاکیان از رقیب خود پیشی گرفت و او نهمین رئیس جمهور ایران شد. حال سوال اساسی این است که نخست وزیر دولت چهاردهم چه دستوراتی را باید در حوزه بازار کار اجرا کند تا قهران از بازار کار به بازار بازگردند.
به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، اگرچه آمارهای بازار کار از نرخ بیکاری 8.1 درصدی حکایت دارد، اما این نرخ غیرواقعی است و وضعیت اشتغال در بخش های جوانان، فارغ التحصیلان و زنان مناسب نیست. . حجه میرزایی، معاون وزیر کار در دولت روحانی میگوید: گزارش دادند که نرخ بیکاری به 8 درصد رسیده است، اما باید بدانیم که 700 هزار نفر از سرخوردگی و بیکاری طولانی مدت، ناامید و خانهنشین شدند. این بدان معناست که 700 هزار جویای کار ناامید شده و بازار کار را ترک کردند. اعتقاد بر این است که کسورات کاهش یافته است و به همین دلیل نرخ بیکاری در واقع کمتر به نظر می رسد.
بیشتر بخوانید:
نظر خود را به اشتراک بگذارید/ فوری ترین اقدام اقتصادی دولت چهاردهم چیست؟
آیا می توانید به زندگی در شرایط تحریم عادت کنید؟ / میرزایی: در جزیره ممنوعه انگار بدنمان را می بریم و جانمان را می خوریم تا زنده بمانیم.
چرا آمار اشتغال و بیکاری دقیق نیست؟
در همین رابطه حامد حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با – گفت: اگر بخواهم کمی در مورد اشتغال صحبت کنم باید بگویم که آمار و ارقامی که اعلام شد. در چند سال گذشته مورد انتقاد بوده و در دورهها و دولتهای گذشته نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. چند سالی بود که معمولا نرخ بیکاری تک رقمی داشتیم.
وی می افزاید: در عین حال به غیر از بیکاری مشکل دیگری هم داریم و آن اینکه با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور که اقتصاد خدماتی است، بسیاری از مردم از طریق روابط، رانت، دلالی و واسطه گری امرار معاش می کنند. این شرایطی را ایجاد می کند که در آن انگیزه افراد برای ورود به بازار کار تحت تاثیر قرار می گیرد.
این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: در واقع می خواهم در نظر بگیرم که جمعیت فعال ما نسبت به شرایط زمانی، سنی و رشد جمعیت چندان منطقی و منطقی محاسبه نمی شود تا نرخ بیکاری و اشتغال را استخراج کنیم.
حاج اسماعیلی توضیح می دهد: نرخ بیکاری و اشتغال باید از جمعیت فعال استخراج شود اگر جمعیت فعال درست تعریف نشود، قطعاً نرخ بیکاری و اشتغال ما اعداد دقیقی نخواهد داشت.
این کارشناس بازار کار ادامه می دهد: نکته دوم این است که آمارهای ما تا حدی ناقص است. در واقع مراکز آماری اعم از خود مرکز آمار به عنوان مرجع اصلی، بانک مرکزی و سازمان ها و مؤسسات مرتبط، معمولاً روش های آماری نادرستی دارند.
حاج اسماعیلی ادامه می دهد: این موضوع دلایل زیادی دارد. چه در روش ها و چه در داده ها و مبانی اساسی، در واقع مشکلاتی وجود دارد که نمی توان از آنها آمار دقیق و رسمی بدست آورد.
وی می گوید: در گذشته نرخ بیکاری بالایی داشتیم و دولت ها تلاش کردند تا تعاریف قابل دفاعی ارائه دهند، مشابه تعاریفی که در سازمان جهانی کار وجود دارد که گاهی اوقات تا دو ساعت کار در هفته سرانه را در نظر می گیرند. و نرخ بیکاری را دست کم می گیرند.
چگونه یک میلیون نفر شغل پیدا کردند؟
این کارشناس بازار کار با اشاره به وضعیت بازار کار در دولت سیزدهم می گوید: با توجه به اتفاقاتی که در دولت سیزدهم افتاد و در حال دستکاری است که نرخ بیکاری بر اساس آمارهای رسمی کاهش یافت، باید نکاتی را بیان کنیم که باید رعایت شود. اجازه دهید بحث دولت را بررسی کنیم.
حاج اسماعیلی می افزاید: یکی از آنها این است که در سازمان تامین اجتماعی تحرکی صورت گرفت و گروهی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبودند از خدمات بیمه اجتماعی استفاده کردند. همانند زنان خانه دار، طرح بیمه خانه راه اندازی شده است. بیمه دانشجویی راه اندازی شد تا دانشجویان بتوانند همزمان با تحصیل از بیمه بازنشستگی استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: علاوه بر اینها در گروه هایی مانند کارگران حمل و نقل که دارای این مشاغل بودند، اما بیمه نبودند، بخش زیادی از آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. از رانندگان تاکسی گرفته تا سایر بخش های حمل و نقل. این اتفاق در بخش کارگران ساختمانی و مقوله های مشابه نیز رخ داد.
این کارشناس بازار کار می گوید: به طور قطع و یقین بر اساس آمار سال 1401 سازمان تامین اجتماعی یک میلیون نفر از این طریق بیمه شده اند.
وی خاطرنشان می کند: خب ببینید در دولتی که مدعی ایجاد یک میلیون شغل در سال بود، تعداد میلیون ها شغل در آمار خیلی راحت از این طریق ایجاد شد. ما این افراد را در سال 1402 داشتیم.
حاج اسماعیلی تصریح می کند: این موضوع بر اساس آمارهای سازمان کل تامین اجتماعی که اغلب دولت دستکاری می کند، تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری داشت.
این کارشناس بازار کار می گوید: دومین نکته ای که می خواهم بگویم این است که دولت سیزدهم زمانی شروع به کار کرد که ویروس کرونا تمام شد. نه تنها در ایران، بلکه در جهان هم ویروس کرونا کاهش یافته و در نتیجه ویروس کرونا در ایران نیز کاهش یافته است و خدمات خدماتی ما که بخش زیادی از اشتغال مربوط به این بخش بوده است. به آرامی آغاز شد
حاج اسماعیلی می افزاید: قطعا نسبت به گذشته شرایط جدیدی برای ایجاد فرصت های شغلی و بازگشت به مشاغل قبلی به وجود آمده است که می تواند با یک سری فعالیت ها همراه باشد چرا که کار خدماتی معمولا فصلی است.
وی می گوید: از طرفی یک سری کارگاه هایی داشتیم که به دلیل کرونا و اوج تحریم ها تحت فشار بودند. برخی از این کارگاه ها در دولت سیزدهم احیا شد.
این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: اتفاق دیگری یعنی تحریم ها را شاهد بودیم. بنابراین دیگر امکان خرید قطعات یدکی و برخی کالاها از خارج از کشور را نداریم. خب، بر این اساس شرایط برای تولید داخلی فراهم شد. مانند خودروسازی و قطعه سازی که می تواند به ایجاد فرصت های شغلی کمک کند.
دولت سیزدهم سیاست اشتغال مشخصی نداشت
اسماعیلی با بیان اینکه همه این مشاغل بر اساس یک سری اتفاقات طبیعی ایجاد شده است، می گوید: اما دولت سیزدهم هیچ استراتژی و سیاست خاصی در قالب برنامه تدوین و اشتغال را پیگیری نکرد. این یک واقعیت موجود است. بر این اساس نباید ادعا کنیم که دولت سیزدهم اتفاق خاصی را در حوزه اشتغال به ثبت رساند.
وی می افزاید: برای اینکه بتوانیم در کشور فرصت شغلی ایجاد کنیم، یکی از شروط و ابزار اشتغال، سرمایه گذاری است. ما در این زمینه ها مشکل داشتیم. ما سرمایه گذاری خارجی نداشتیم و در سرمایه گذاری داخلی دولت کسری بودجه داشت. حتی بودجه ساخت و ساز به دلیل عدم دستیابی به درآمدهای سالانه لغو شد.
این کارشناس بازار کار می گوید: همانطور که می بینید همچنان در زمینه اشتغال زنان، جوانان و فارغ التحصیلان با مشکل مواجه هستیم. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 40 درصد کل بیکاری کشور است. یا در بخش جوانان حدود 25 درصد و در بخش زنان بیش از 40.50 درصد. حتی مشارکت این گروه ها در بخش هایی از جمعیت فعال به درستی محاسبه نشده است. به خصوص در بخش زنان تا بتوانیم نرخ واقعی بیکاری را استخراج کنیم.
حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: علاوه بر اینها مشکل دیگری در دولت سیزدهم داشتیم که آن فعالیت هایی بود که در بسترهای اینترنتی، فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات رخ داد که عموماً محدود بود و دولت در این زمینه ها کمکی نکرد. بخش ها
برنامه بازار کار دولت چهاردهم چیست؟
این کارشناس بازار کار با تایید این موضوع می گوید: به نظر من باید در دولت چهاردهم برای اشتغال برنامه داشته باشیم. برنامه دولت باید بر اساس امکانات، امکانات، شرایط و نیازهای کشور باشد. در عین حال، ما میتوانیم ابزارها و امکاناتی را برای استخدام فراهم کنیم که به یک سیاست و برنامه خاص بستگی دارد.
حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: یکی از آنها به نظر من کنترل تورم و نوسانات نرخ ارز و تشویق و حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان برای فعالیت در بازار کار است.
وی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت در شرایط اقتصادی بسیار مهم است، می گوید: در عین حال تبادلات اقتصادی و افزایش و تسهیل صادرات و واردات قطعا می تواند به بازار کار کمک کند.
این کارشناس بازار کار می گوید: علاوه بر این در حوزه اقتصاد دیجیتال قابلیت هایی شناسایی شده که هنوز در ابتدای راه هستیم. بسترهای اینترنتی، فضای مجازی و فناوریهای IT میتوانند چشمانداز خوبی داشته باشند و زنان، جوانان و فارغالتحصیلان را برای ورود به بازار کار ترغیب کنند. در عین حال، تعریف رسمی این کارکردها است که می تواند منجر به توسعه و گسترش این کارکردها شود.
حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: معتقدم اینها از جمله برنامه هایی است که دولت چهاردهم باید با جدیت برای تحقق این فرصت ها طراحی کند و بستر را برای آن فراهم کند. علاوه بر این، سیاست های استخدام باید بر اساس یک برنامه دقیق و تخصصی نوشته شود.
223223
khabaronline به نقل از رابو