اخبار اخبار جهان

فیاض زاهد: پزشکیان باچراغ سبز رهبری به سمت احیاءبرجام خواهد رفت / نیازمند بازگشت به سیاست «نه شرقی، نه غربی» هستیم

تبلیغات بنری


جواد مرشدی:برجام که یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود، با سنگ اندازی و کارشکنی های داخلی رقیب خود رنگ باخت و نه تنها اجرایی نشد، بلکه در نهایت در دولت دوازدهم ترامپ. یک طرفه نقض شد و چیزی جز تحریم و تاثیر اقتصادی برای ما وجود نداشت و دولت شهید رئیسی توجه چندانی به رنسانس آن نداشت و با نگاه به شرق و اتکا به همسایگان شرقی سعی در کنترل و بهبود اوضاع داشت. اوضاع اقتصادی آشفته

اکنون با روی کار آمدن دولت چهاردهم، پزشکانی که از ابتدا گفت وگوی اتاق به اتاق و پیام رسان را تامین کننده منافع ملی نمی دانستند، به فکر احیای برجام هستند، اما اجازه حاکمیت ندارد. ظرفیت انجام آن زنده است.

اولویت های سیاست خارجی آقای طبیان چیست؟ این سوالی است که خبرگزاری رابو از یک فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح کرده است.

فیاض زاهد در گفت و گو با رابو با اشاره به اینکه یکی از وعده های آقای پزشکیان به مردم رفع تحریم ها بوده است، گفت: اصل اول تایید رهبری و انتخاب ایشان چراغ سبز است یک مشکل است.

این استاد دانشگاه مودیت، دوستی و همکاری در عرصه سیاست داخلی را از موارد مورد تاکید پزشکان برشمرد و افزود: الگوی گفت‌وگو قطعاً با منویات رهبری تغییر می‌کند و می‌تواند دستاوردهای مثبتی را برای دو طرف به همراه داشته باشد.

شرح این گفتگو را بخوانید:

روابط با آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم ها در دولت آقای ترامپ چگونه باید باشد؟

از جمله وعده هایی که به مردم ایران دادند لغو تحریم هاست، یعنی موضوع تحریم ها و مذاکرات متعدد به این سادگی که ما در ذهن خود تصور می کنیم نیست. از زمان توافق ما در سال 2015 تا به امروز، عناصر، مؤلفه ها و پیچیدگی های زیادی روی این موضوع انباشته شده است و سایر نیروها تأثیرات بیشتری روی این ماجرا دارند. همچنین بر اساس برخی شواهد به نظر می رسد در دوره مدیریت آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان و بر اساس همان فرمول جواد ظریف و همکارانش آقایان راستجو و تخت روانچی گام های موثری برداشته شده است. برای حل مشکل. مشکل این بود و تیم تندرو به رهبری آقای جلیلی و باندش حضور داشتند و اجازه این کار را ندادند و به نظر من نفوذ خارجی هم در حل نشدن مشکل موثر بود. یادم هست در اوج بحث برای انجام این موضوع، خبر تایید نشده ای منتشر شد که روس ها دو ماه از ایران مرخصی گرفته اند، یعنی قبل از حادثه اوکراین که دو ماه بعد روس ها به اوکراین حمله کردند. من واقعا نمی توانم صحت یا دروغ بودن این خبر را که در آن زمان در رسانه ها منتشر شد، تأیید کنم، اما هر چه بود، تندروهای داخل پاسگاه متوجه شدند. از آن لحظه به بعد قضیه پیچیده تر شد.

حالا با وعده حل مسئله محاصره و تقویت و گسترش روابط خارجی، امیدهای زیادی در داخل و خارج از کشور وجود داشت، اما فکر نکنیم این موضوع به این راحتی محقق می شود.

از موانع پیش رو بگویید.

من به عنوان فردی که در ستاد انتخاباتی آقای مدشکیان حضور داشتم و از دوستان ایشان هستم، دلیل آن را این می‌دانم که حالا که آقای مدشکیان رای داده است، این بدان معنا نیست که غرب فکر کند ما دست بلند کرده‌ایم و آماده‌ایم. ورود به مذاکراتی که شامل تمام امتیازات به غرب می شود. این دولت آمریکا بود که از برجام خارج شد. البته آمریکا مسئولیت اخلاقی و حقوقی بیشتری دارد. اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد و آن اراده دولت برای حل این مشکل است. یعنی امتیاز می دهیم و امتیاز می گیریم. هرگونه مذاکره و گفت‌وگو بدون تحلیل واقعی از چگونگی اطمینان از مواضع و مواضع طرفین، تبدیل به یک تخیل رویایی می‌شود و همان بلایی را می‌آورد که تاکنون بر سر این موضوع آمده است. با همه این پیچیدگی ها، به نظر می رسد موضوع در ساختار جواد ظریف دورتر شده است و ابراز امیدواری می کند که در فرمول موجود، اقتدار جمهوری اسلامی، مبانی آن و دغدغه هایی که رهبر انقلاب مدنظر قرار داده اند. حفظ خواهد شد. به آنها احترام گذاشته می شود و همچنین امتیازاتی به ملت ایران می دهند و البته به جایی می رسند که خطوط قرمز طرف مقابل نیز به عنوان یک برد-برد در معامله شناخته می شود و با یادآوری می توانیم به دستاورد خوبی برسیم. جمهوری اسلامی از نظر ظرفیت ها و امکانات جامعی که در اختیار دارد اکنون به نقطه صفر رسیده است. بنابراین نه تحریم‌ها و نه حمله نظامی ما را به نقطه‌ی بی‌بازگشت برمی‌گرداند. به نظر من جامعه جهانی نیز در حال کنار آمدن با این واقعیت است و ما باید تلاش کنیم تا به سطحی از گفت وگو برسیم که منطقی و برد-برد باشد تا بتوانیم تحریم هایی را که بسیار خردکننده است پایان دهیم و باعث شود ایرانی ها اقتصاد 30 درصد کوچکتر دهک های فقیر جامعه مشکل اضافه بار داده ها را حل می کنند.

اخبار مرتبط

موضوع تحریم ها منوط به احیای برنامه جامع اقدام مشترک است و آقای مزیگیان این احیا را تا حد امکان پیش خواهد برد. در نهایت این نظر دولت است که عملی می شود، به نظر شما بهتر است ابتدا با فکری مناسب، با نظر مقام معظم رهبری و با تایید ایشان این کار انجام شود؟

وقتی برای حل این مشکل می روید، اولین فرض این است که نظر لیدری را که در آریام بودند، بگیرید. در مجموع، انتخاب آقای مزیگیان چراغ سبز است و او می تواند ابتدا از ادب و مدارا عمومی در سیاست پیروی کند. دکتر مزیگیان بارها تاکید کرده است که باید در داخل کشور دوستانه، صمیمانه و همراه باشیم، سیاست بازتابی از سیاست داخلی است، به همین دلیل برای اولین بار گفتم که غرب نباید فکر کند که ما دست بالا را داریم. علاوه بر این، مدل گفت و گو قطعا تغییر خواهد کرد و می تواند دستاوردهای مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد.

برخی دولت روحانی را به بی اعتقادی به شرق متهم کردند و گفتند که دولت وی در دوران دولت شهید رئیسی بیشتر به غرب گرایش داشت، آنها هم گفتند که به دلیل توافق با چین و روسیه، دولت سیزدهم معتقد نیست در شرق. عدم علاقه به غرب و با جهت گیری شرقی، در دولت چهاردهم، تعامل آقای مدزیکیان با روسیه، چین و غرب چگونه باید باشد؟

در گفتگویی که با شبکه تلویزیونی تی آرت ترکیه، الجزیره انگلیسی و برخی شبکه های چینی و کره ای به عنوان نماینده آنها داشتم، اشاره کردم که علاوه بر روابط تاریخی و استراتژیک که ما را با روسیه پیوند می دهد (ما تاریخ را با هم ترکیب کردیم و جغرافیا)، چین نیز یک کشور محترم برای ما و جامعه جهانی است. اقتصاد مانند ما در حال رشد است و از دل انقلاب بیرون آمده است، اما باید سیاست خارجی را احیا کنیم و به سیاست نه شرقی و نه غربی برگردیم و از سیاست موازنه مثبت استفاده کنیم. ضمن حفظ روابط خود با چین و روسیه، قطعاً هدف ما گسترش روابط با سایر کشورهای جهان مانند هند و اتحادیه اروپا است و حتی به نظر من در نتیجه یک توافق داخلی می‌توانیم وارد گفتگوی مستقیم شویم. با ایالات متحده در برخی مناطق. آقای پزشکیان در صحبت های خود به صراحت اشاره کردند که گفت وگوی اتاق به اتاق، پیام رسانی و پیام رسانی نمی تواند به نفع منابع ملی ما باشد. سابقه آقای مدزیکیان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و اعتمادی که رهبر انقلاب به ایشان می دهند این خود سرمایه ای خواهد بود که دست ایشان برای گشودن بخشی از گره های ایجاد شده بازتر باشد. فروپاشی سیستم دیوار بی اعتمادی

با این شرایط آیا می توان به حضور اروپایی ها در اقتصاد ایران امیدوار بود؟

البته بازگشت شرکت های اروپایی به ایران یکی از اولین دستاوردهای حل و فصل موضوع برجام و رفع تحریم ها خواهد بود، اما ما مشتاق نیستیم که این امر منجر به سرمایه گذاری های عمیق و کلان شود. به نظر من با آن لحظه فاصله داریم و انشاءالله در دوران دولت آقای مازیکیان کم کم باید از رابطه تجاری به رابطه سرمایه گذاری و انتقال سرمایه و انتقال سرمایه برسیم. فناوری به کشور

روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان را در دوران ریاست جمهوری او چگونه پیش بینی می کنید؟

اگر یادتان باشد در دولت آقای خاتمی با عربستان در بالاترین سطح روابط داشتیم. ما برای اولین بار در تاریخ ایران و عربستان در دوره آقای خاتمی قرارداد امنیتی امضا کردیم. می دانید که آقای خاتمی از پادشاه عربستان دعوت نامه دریافت کرد و برای پنجمین بار در تاریخ پادشاهی عربستان بالاترین افتخار را از پادشاه عربستان دریافت کرد و قبل از آن رئیس جمهور ایالات متحده این جایزه را دریافت کرد. این نشان می دهد که عربستان چقدر برای جایگاه، شخصیت و اعتبار آقای خاتمی و همچنین برای کشور ایران اهمیت دارد. به نظر من، هم ایران و هم عربستان سعودی به عنوان دو قطب و دو رکن اصلی در منطقه جنوب غرب آسیا و جهان اسلام، باید از گذشته و اتفاقات سال های اخیر چشم پوشی کنند، همانطور که آقای رئیسی به ابتکار چین و ایران انجام داد. . ایران پذیرفت و رهبری هم تایید کردند و گذاشتند ادامه پیدا کند. ما به سمت گسترش روابط عمیق‌تر با پادشاهی دوست و برادر عربستان سعودی پیش می‌رویم و البته با حل مسائل خود با پادشاهی سعودی، حل تنش‌ها و اختلافات با سایر کشورهای همسایه پادشاهی سعودی نیز حل خواهد شد. همچنین کاهش یابد و البته اگر بتوانیم پیوند راهبردی و تاکتیکی ایجاد کنیم اگر بخواهیم با کشورهای حوزه خلیج فارس روابط را توسعه دهیم، موضوع ادعاهای نادرست به امارات در خصوص جزایر ایرانی مهار می شود.

212

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *