پزشکیان در چه شرایطی اقتصاد ایران را تحویل می‌گیرد؟/ مهمترین اعداد اقتصاد ایران را ببینید
اخبار اخبار اقتصادی

پزشکیان در چه شرایطی اقتصاد ایران را تحویل می‌گیرد؟/ مهمترین اعداد اقتصاد ایران را ببینید

تبلیغات بنری


زهرا علی اکبریدر حالی که آمارها حکایت از کاهش طبقه متوسط ​​در ایران دارد، رأی دهندگان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طرح ها و وعده های عجیب اقتصادی مبنی بر اخذ اعتبار طلا، کاهش قیمت بنزین و زمین آزاد را به نصف رد کردند.

این نکته نشان می دهد که اکثریت رای دهندگان در ایران متوجه شده اند که این طرح ها قابل رای گیری نیست و در صورت اجرا، معایب آن بیشتر از منافع آن خواهد بود.

اقتصاد ایران پس از سال‌های متوالی محاصره و مواجهه با تشدید محاصره و اجرای تحریم نفتی، با بحرانی بسیار جدی مواجه است. آنچه در برنامه هفتم دیدیم امیدها و آرزوهایی است که برای برون رفت از وضعیت موجود ترسیم شد. اگرچه پزشکیان خود را متعهد به اجرای مفاد برنامه هفتم می دانند، اما برخی کارشناسان معتقدند اجرای برخی انتظارات از جمله دستیابی به رشد سالانه هشت درصدی، پیش نیازهایی دارد که در شرایط فعلی ایران وجود ندارد. .

اما آنچه مهم است ارائه تصویری کامل و روشن از وضعیت اقتصادی است تا مشخص شود دولت چهاردهم در چه شرایطی در پاستور مستقر می شود.

نکته مهم و اساسی این است که دولت سیزدهم عملکرد خود را در عرصه های اقتصادی بسیار مثبت ارزیابی کرد و مسئولان این دولت معتقد بودند که دستاوردهای اقتصادی آنها بسیار عالی بوده است.

رشد اقتصادی مثبت بود

بررسی های آماری حاکی از مثبت بودن رشد اقتصادی ایران در پایان سال 1402 است که بر اساس ارقام اعلام شده رشد اقتصادی به 5.7 درصد و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت به 3.4 درصد رسیده است. در قالب بودجه امسال نرخ رشد اقتصادی سال 1403 نیز مثبت پیش بینی شده بود. افزایش چشمگیر صادرات نفت در ایران موتور رشد اقتصادی در شرایط کنونی است.

ردیابی یک بحران باستانی

نرخ تورم بالا یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی ایران است. اقتصاد ایران بیش از پنج دهه است که با تورم دو رقمی مواجه بوده و در این سال های طولانی تنها سه سال است که طعم تورم تک رقمی را چشیده است. یک بار در اواسط دهه 60 و بار دیگر برای دو سال متوالی در دولت اول روحانی. اگرچه یکی از 13 شعار مهم دولت، مهار تورم و تک رقمی ماندن آن بود، اما نرخ تورم در محدوده چهل درصد و بیشتر باقی ماند. نرخ تورم سال گذشته یعنی سال 1402، 41 درصد برآورد شد تا نشان دهد که نوع تورم در ایران تغییر کرده و نرخ‌های بالاتر نسبت به گذشته، جای پای آن را در اقتصاد ایران تنگ می‌کند.

تخمین زده می شود که در ژوئن 1403 هجری قمری نرخ تورم به 1/36 رسید.

دولت چهاردهم نیز وظیفه ویژه مهمی در کنترل تورم دارد. نرخ بالای تورم بین 35 تا 40 درصد قدرت خرید خانواده های ایرانی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

نرخ بیکاری چقدر است؟

یکی دیگر از شاخص های مهم در اقتصاد ایران نرخ بیکاری است. اگرچه نرخ بیکاری در ایران تک رقمی شده است، اما تحلیلگران معتقدند تک رقمی بودن نرخ بیکاری در این حوزه چندان افتخاری نیست. حاج میرازی، کارشناس اقتصادی و معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تک رقمی شدن نرخ بیکاری را ناشی از خروج برخی افراد جویای کار از بازار کار می داند. او معتقد است که ناامیدی برخی افراد را از چرخه کاریابی خارج کرده و در نتیجه بازار کار با وضعیت جدیدی مواجه می شود.

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی یکی از مهم ترین اهدافی است که دولت ها همواره مدنظر داشته اند اما نرخ مشارکت در ایران 41.3 درصد است. به این ترتیب جمعیت غیرفعال در ایران 58.7 درصد است.

صادرات نفت

صادرات نفت ایران در شرایط تحریم انجام می شود، بنابراین مشتریان نفت ایران شفاف نیستند و میزان صادرات نفت به طور رسمی اعلام نمی شود، اما در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری بارها به افزایش صادرات نفت اشاره شد. به گفته وی، سعید جلیلی، مسئول دولت در سایه، در مناظره های انتخاباتی اعلام کرد که صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه است.

این عدد در شرایط فعلی قابل تایید یا تکذیب نیست چرا که آمار صادراتی که جلیلی در دولت روحانی اعلام کرد با تردیدهایی همراه بود. صادرات نفت در دولت روحانی 300 هزار بشکه اعلام شده بود اما زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در گفت و گوی اختصاصی با رابو با ارائه آماری تایید کرد: در اسفند 1397 یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت و نفت صادر کردیم. محصولات

در جدول زیر مهمترین ارقام اقتصاد ایران در زمان تحویل دولت به رئیس جمهور جدید آمده است.

پزشکان در چه شرایطی مدیریت اقتصاد ایران را بر عهده خواهند گرفت؟/ مهم ترین چهره های اقتصاد ایران را ببینید

223223

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *