اخبار اخبار تکنولوژی

لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟ / تقابل روسیه و لهستان، حساس‌تر از گذشته

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین دیروز (9 ژوئیه)، پنتاگون تأیید کرد که لهستان جت های جنگنده F-35، سیستم های موشکی پاتریوت و تانک های آبرامز را به عنوان بخشی از یک کارزار مدرن سازی بزرگ در قراردادی 2 میلیارد دلاری دریافت خواهد کرد. این در حالی است که چین در حال برگزاری رزمایشی با بلاروس در منطقه مرزی است و روسیه میزبان نخست وزیر هند برای دیدار دوجانبه است.

به گزارش رابو، از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، لهستان بیشترین نگرانی را داشت که هدف بعدی حملات روسیه باشد. روابط بین لهستان و روسیه به طور کلی پیچیده است و این دو کشور تا حدی به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک و تاریخ مشترک پیچیده آنها شکل گرفته است. این موضوع، همراه با درگیری های سیاسی و اقتصادی مداوم، شرایطی را برای ناامیدی ایجاد می کند.

لهستان بیش از سایرین از جنگ در اوکراین آسیب دیده است و در حمایت از اوکراین موضع محکمی اتخاذ کرده است. لهستان پیشرفته ترین همسایه این کشور است که از حمایت تسلیحاتی قابل توجهی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین برخوردار است.

درگیری بین لهستان و روسیه

لهستان و روسیه، همسایگان هزار ساله، تاریخ دردناکی دارند. آنها زمانی برای برتری در اروپای شرقی رقابت می کردند. اتریش، پروس و روسیه لهستان را سه بار بین سال های 1772 و 1795 تقسیم کردند.

در سال 1940 استالین لهستان را اشغال کرد و بیش از 20000 افسر و روشنفکر لهستانی را اعدام کرد. در پایان جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی تمام لهستان را اشغال کرد و یک حکومت کمونیستی را تحمیل کرد که تا سال 1989 بر سر کار بود و کاملاً تابع اتحاد جماهیر شوروی بود. الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 و ظهور حزب سیاسی پوپولیست دست راستی و حزب سیاسی ملی گرا و محافظه کار قانون و عدالت در لهستان منجر به فعالیت بیشتر سیاست ضد روسیه شد.

تصور عمومی افزایش یافته است که روسیه تهدید اصلی در منطقه دریای بالتیک است. همین موضوع در “مفهوم دفاع از جمهوری لهستان” منتشر شده در ماه مه 2017 منعکس شده است. در این بیانیه آمده است که سیاست تهاجمی که توسط فدراسیون روسیه دنبال می شود تهدیدی مستقیم برای امنیت لهستان و سایر کشورهای واقع در شرق است. جناح ناتو لهستان احساس می کند که روسیه می تواند از نیروهای مسلح خود برای بی ثبات کردن همسایگان خود و تضعیف تمامیت ارضی آنها استفاده کند.

لهستان و ناتو

لهستان در سال 1999 به ناتو پیوست. در حال حاضر کل ناتو از اوکراین در برابر جنگ با روسیه حمایت می کند. لهستان اکنون به یک کشور خط مقدم در حمایت از اوکراین تبدیل شده است. این کشور مقدار زیادی تسلیحات از جمله تعداد زیادی تانک، خودروهای جنگی پیاده نظام، پرتابگرهای موشکی متعدد، توپخانه خودکششی و سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه برد قابل حمل به اوکراین را منتقل کرده است.

قانون دفاع داخلی تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 تصویب شد. بر اساس این قانون، لهستان قصد دارد تعداد نیروهای مسلح خود را تقریباً دو برابر کند و به 300000 پرسنل برساند و تا سال 2023 حداقل 3 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع کند.

هزینه های دفاعی

لهستان در حال حاضر 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال 2022 برای دفاع هزینه می کند. انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 4.6 درصد تولید ناخالص داخلی و 5.1 درصد در سال 2025 برسد.

در سپتامبر 2023، لهستان وام مستقیم مالی نظامی خارجی به مبلغ 2 میلیارد دلار برای تسریع و تکمیل نوسازی دفاعی خود دریافت کرد. دولت ایالات متحده همچنین تا سقف 60 میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی برای پوشش هزینه این وام ارائه کرد. آخرین ارقام مربوط به هزینه های دفاعی ناتو در اروپا تا فوریه 2024 به بالاترین حد خود یعنی 380 میلیارد دلار، معادل 2 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

لهستان یک “طرح نوسازی فنی” (TMP) بسیار جاه طلبانه برای نیروهای مسلح خود دارد. این طرح در حال حاضر هزینه 131 میلیارد دلاری را برای تجهیزات جدید بین سال‌های 2021 تا 2035 برآورد می‌کند.

الزامات اساسی دفاعی

برنامه هارپی در سال 2018 راه اندازی شد تا در دهه آینده جایگزین جنگنده های میگ 29 و سو-22 دوران شوروی شود. این برنامه شامل خرید 32 فروند جنگنده F-35A Lightning II می باشد. اولین هواپیما تا پایان سال 2024 به ناوگان می پیوندد.

ایالات متحده با فروش 96 هلیکوپتر AH-64E آپاچی به نیروهای مسلح لهستان با هزینه 12 میلیارد دلار به عنوان بخشی از برنامه کروک لهستان موافقت کرده است. لهستان همچنین علاقه مند به زیردریایی کلاس Orka است که در حال حاضر برای نیروی دریایی سلطنتی هلند برنامه ریزی شده و توسط گروه دریایی فرانسه ساخته می شود.

در آوریل 2022، لهستان 250 تانک اصلی جنگی M1A2 SEPv3s Abrams با بسته پشتیبانی کامل و مهمات سفارش داد. تحویل آنها در ژوئن 2024 آغاز شد. طبق یک توافق جداگانه در سال 2022، ارتش ایالات متحده 28 هواپیمای M1A2 SEPv2 را برای آموزش خدمه لهستانی منتقل کرد.

لهستان در حال سرمایه گذاری بر روی قابلیت های هوایی خود است و ناوگان 48 هواپیمای F-16 خود را نوسازی می کند و در عین حال جنگنده های جدید رادارگریز F-35 را نیز خریداری می کند. آنها مایل بودند F-16 های موجود را در ازای بلاک 70 های جدید به اوکراین اهدا کنند، اما دانمارک و هلند اکنون این کار را انجام می دهند. این کشور برای نوسازی ارتش خود چندین قرارداد دیگر با کشورهای مختلف امضا کرد.

بر اساس رتبه بندی جهانی Firepower 2023، لهستان پس از روسیه، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بین قدرتمندترین ارتش های اروپا در رتبه پنجم قرار گرفت. لهستان قصد دارد در مقابل روسیه قوی ترین ارتش اروپا را داشته باشد.

منبع: com.eurasiantimes

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *