رد پای جلیلی در سه پرونده خسارت خارجی به ایران/ سه موضوعی که نیاز به شفاف‌سازی دارد
اخبار اخبار جهان

رد پای جلیلی در سه پرونده خسارت خارجی به ایران/ سه موضوعی که نیاز به شفاف‌سازی دارد

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: اگرچه سعید جلیلی از مذاکرات دوجانبه استقبال نمی کند، اما بحث های انتخاباتی این فرصت را به دیگران داد تا درباره نقش او در شورای عالی امنیت ملی بیشتر صحبت کنند. اکنون با گذشت یک هفته از انتخابات، پای جلیلی در معرض سه موضوع عمده سیاست خارجی است که ایران متحمل خسارات سنگینی شده است. در زیر به گمانه زنی های افرادی که نقش جلیلی را در این مسائل مربوط به سیاست خارجی ایران می دانند اشاره می کنیم.

فایل اول: گروه ویژه اقدام مالی

مورد اول مربوط به ارتباط یا عدم ارتباط ایران با FATF است. دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صداوسیما با اعلام مصطفی پورمحمدی همراه بود. ماجرا از آنجا شروع شد که پورمحمدی خطاب به جلیلی گفت: این خود آقای جلیلی در خصوص تحریم هاست و مواضع ایشان مشخص است. یادم هست در سال 95 در شورای عالی امنیت ملی به طور مفصل درباره مشکلات FATF صحبت کردم. وی در پایان گفت: اگر شما مسئولیت دارید قبول می کنیم اما بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید مشکل اصلی را حل کنیم!»

در پی این افشاگری، کاربران فضای مجازی در برابر رویکرد شیک جلیلی نسبت به منافع ملی موضع گرفتند. موضع اکثر کاربران بر این مبنا بود که اگر جلیلی با تصویب FATF موافقت کرد، چرا حضور حسن روحانی رقیب سابق انتخاباتی او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مانع از کاهش هزینه های تحمیلی شد؟ مشروط به تصویب FATF.

حالت دوم: نگه داشتن هلال ماه

مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق کشور و اطلاعات برای اولین بار از نقش سعید جلیلی در قرارداد الهلال فاش کرد. توافقی که می توانست منافع ملی کشور را تامین کند اما گروگان مخالفان دولت خاتمی در دولت احمدی نژاد شده و کشور را بدون توجه به متن توافق که ایران را موظف می کند وارد یک مناقشه حقوقی می کند که 20 سال به طول می انجامد. پرداخت جریمه در صورت عدم تاخیر در اجرا، اکنون در مذاکرات انتخابات 1403، مشخص است که سعید جلیلی یکی از مخالفان اصلی اجرای این توافق در شورای عالی امنیت ملی بوده است. اجازه اجرای این توافق را حتی در دولت احمدی نژاد نمی دهند.

چه اینکه اجرای این قرارداد ربطی به فساد افراد در آن ندارد و دولت آن زمان می توانست همزمان با کشاندن مفسدان به دادگاه، اجرای هلال را پیگیری کند. ، تا جریمه عدم اجرای قرارداد متوجه ایران نشود. بیژن زنگنه که طولانی‌ترین سابقه حضور در وزارت نفت را در دوران کاری خود دارد، کلیپ‌هایی از نقش جلیلی در جلوگیری از سود ایران از شرکت کرسنت منتشر کرد و سعید جلیلی هنوز حاضر به گفت‌وگو با او نشده است.

موضوع سوم: فساد بابک زنجانی

اما جنجالی ترین موضوعی که این روزها برملا شده رابطه سعید جلیلی و بابک زنجانی است. رابطه ای که فساد دباش چای را بیش از هر زمان دیگری زنده کرد و رابطه سعید جلیلی با سداط نژاد، وزیر محکوم به فساد. بیژن زنگنه در فایل صوتی که روز دوشنبه توسط شبکه فراز منتشر شد، در پشت صحنه از نقش جلیلی در ممانعت از اجرای قرارداد و طرح شکایت رسمی می گوید.

زنگنه در این فایل صوتی می‌گوید: اسنادی وجود دارد که قوه قضائیه را تحت فشار قرار داده تا قاضی ویژه را برای صدور حکم مورد نظر خود تعیین کند تا آن را به هیئت داوری تحویل دهیم. اعتراف کنید، شرم آور است که به عده ای بگویند بیایید و بگویند ما فساد کردیم و به فساد اعتراف می کنیم، بعد از اینکه محکومیت ما در دادگاه تمام شد، شما آبروی خود را به دست می آورید. سندی وجود دارد که این موضوع را ثابت می‌کند، به این دلیل که در دادگاه بین‌المللی با استناد به فساد در قرارداد، دادگاه مجازی تشکیل می‌دهد و دادگاه بین‌المللی ایران را تبرئه می‌کند.» و جریمه چند میلیاردی از دوش ایران برداشته شد، اما این ترفند جواب نداد، بلکه افراد داخل به دروغ متهم شدند.

در این پرونده، دادگاه بین المللی اخیراً حکم داد که ایران باید بیش از 30 میلیارد دلار جریمه بپردازد که تاکنون 2 میلیارد دلار آن صادر شده است. در اجرای این حکم اخیراً خانه شرکت ملی نفت در انگلیس به مبلغ 125 میلیون دلار به عنوان غرامت الهلال توقیف شد. زنگنه در این فایل صوتی به سه موضوعی اشاره می کند که پیش از این مطرح نشده است. اولین موضوع، فشار تیم الجلیلی بر قوه قضاییه برای محکوم کردن افراد به فساد در پرونده الهلال است.

زنگنه در این فایل صوتی همچنین اشاره کرد که حکم اعدام بابک زنجانی در آذرماه 1394 تایید شد اما او تا بازگشت اموالش به کشور در زندان ماند و در نهایت در فروردین ماه امسال حکم او تخفیف یافت. تا بیست سال زندان. در این فایل صوتی بیژن زنجانی که چندین بار در دوران وزارتش علیه بابک زنجانی و فسادهای او صحبت کرده بود، از دیدار زنجانی با سعید جلیلی صحبت کرد و گفت: بابک زنجانی جنایتکاری بود که آقایان در دوره خود حکم اعدام دائم داشتند. خدمات.» این بار سعی دارند او را به قهرمان ملی و قهرمان دور زدن تحریم ها تبدیل کنند. این شرم آور است که آقای جلیلی توضیح دهد که بابک زنجانی با آنها و ستادشان چگونه است. چرا به دیدن بابک زنجانی رفتند؟

گام های جلیلی در سه مورد آسیب خارجی به ایران / سه موضوعی که نیاز به شفاف سازی دارد

آیا سعید جلیلی به افکار عمومی پاسخ می دهد؟

نقش سعید جلیلی در کابینه سایه و حضور او در یکی از قدرتمندترین نهادهای تصمیم‌گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، شورای عالی امنیت ملی، گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش او در هدایت پرونده‌های در حال رسیدگی است. اجرا یا اجرا نشدن امروز باعث آسیب جدی به مردم شد و آن را افزایش داد. در هر یک از این موارد ادعاهایی درباره سعید جلیلی و نقش او مطرح شد که او تا به امروز از پاسخگویی به آن خودداری کرده است.

تجربه نشان داده است که با گذشت سالها در آستانه مناظره های انتخاباتی، جلیلی معمولاً به صحنه بازمی گردد و از نظرات و عقاید خود می گوید. اما اهمیت موضوع FATF، قرارداد گاز کرسنت و ارتباط او با بابک زنجانی به واسطه حضورش در شورای عالی امنیت ملی، انتظار پاسخگویی در برابر افکار عمومی را به شدت افزایش داده است.

با توجه به تجربه جلیلی در سیاست خارجی و ارتباط هر یک از سه پرونده فوق با دیپلماسی خارجی ایران، به نظر می رسد افرادی مانند ساداتی نژاد یا بابک زنجانی به سعید جلیلی نزدیک هستند که در دادگاه های ایران هیچ کدام از این دو مورد ثابت شده است. نه به دفاع کامل جلیلی از ایده دور زدن تحریم ها مربوط می شود. این ایده ای است که در نتیجه عدم تعامل با دنیا به وجود آمده است و بیش از هر زمان دیگری زمینه را برای نزدیک شدن مفسدان به جدول منابع نفتی و ارزی ایران فراهم می کند. حال باید دید سعید جلیلی چه پاسخی به افکار عمومی خواهد داد.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *