کشف تمدن گمشده عربستان، ۲ هزار سال قدیمی‌تر از شهر سوخته سیستان/ عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

کشف تمدن گمشده عربستان، ۲ هزار سال قدیمی‌تر از شهر سوخته سیستان/ عکس

تبلیغات بنری


تینا مزدکی_ تیم تحقیقاتی گزارش داد که حدود 345 سازه از طریق بررسی های هوایی در سراسر منطقه به اصطلاح شناسایی شد.هارا آویرید»در نزدیکی شهر العلا در شمال غربی عربستان شناسایی شد. این سازه های مدور بین 4 تا 8 متر قطر دارند و حداقل یک سنگ در مرکز خود دارند.

این عکس که با استفاده از پهپاد گرفته شده است، تیمی را در حال حفاری دایره های سنگی در نزدیکی AlUla، عربستان سعودی نشان می دهد.

قدمت این دایره ها به حدود 7000 سال پیش برمی گردد و بقایای دیوارهای سنگی و حداقل یک در را در خود جای داده اند و احتمالاً سطوح آنها از سنگ یا مواد آلی ساخته شده است. باستان شناسان در حین کاوش ها بقایای بسیاری از ابزارهای سنگی ساخته شده از بازرت را کشف کردند. این کشف به قدری مهم است که پنج دایره از دایره های ایستاده به تنهایی حاوی تقریباً 225 کیلوگرم ابزار سنگی و سایر مصنوعات بود. باستان شناسان همچنین بقایایی از استخوان های گوسفند، بز و گاو را در این مکان پیدا کردند.

کشف تمدن گمشده شبه جزیره عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

دایره سنگی ایستاده پس از حفاری؛ به ورودی توجه کنید

انواع صدف های دریایی نیز یافت شد که همگی از دریای سرخ در 120 کیلومتری غرب آمده بودند. وجود صدف ها نشان دهنده توسعه تجارت و شبکه های مبادله و همچنین تحرک است. آثار یافت شده در دایره ها و شباهت این سازه ها به خانه های باستانی حفاری شده در اردن نشان می دهد که بسیاری از دایره های سنگی ایستاده به عنوان خانه ساخته شده اند.

در حالی که مردم امروز ممکن است دایره های سنگی مانند استون هنج را با هدف آیینی مرتبط بدانند، مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از خانه های اولیه دایره ای بوده اند. در سرتاسر جهان، معماری اولیه همیشه گرد بود و خانه‌های مستطیلی در اواخر دوره نوسنگی ظاهر شدند.

کشف تمدن گمشده شبه جزیره عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

چند ابزار سنگی پیدا شد

عربی متفاوت!

حدود 7000 سال پیش، محیط زیست در شمال عربستان سعودی بسیار مرطوب تر از امروز بود، اما کشاورزی هنوز انجام نمی شد. شواهدی مبنی بر کشت گونه های گیاهی مانند گندم و جو وجود ندارد، اما به احتمال زیاد گیاهان وحشی جمع آوری شده اند.

در حالی که این دایره های سنگی ایستاده مورد استفاده قرار می گرفتند، شکل دیگری از سازه سنگی که امروزه به نام مستطیل شناخته می شود نیز ساخته شد. کاوش‌های مستطیل‌ها نشان می‌دهد که این مستطیل‌ها هدفی آیینی داشته‌اند و احتمالاً این آیین‌ها شامل قربانی کردن گاو نیز بوده است. استفاده همزمان از مستطیل ها و دایره های سنگی ایستاده نشان می دهد که این دو نوع سازه مگالیتیک دارای جنبه هایی از فرهنگ واحد هستند.

کشف تمدن گمشده شبه جزیره عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

تصویری که نشان می دهد این سازه ها در 7000 سال پیش چه شکلی بوده اند.

گری رولفسون، استاد بازنشسته انسان شناسی، معتقد است افرادی که دایره ها و مستطیل های سنگی ایستاده را ساختند، از نوادگان افرادی هستند که حدود 500 سال پیش در اردن و سوریه زندگی می کردند. او می گوید که معماری دایره های سنگی موجود شبیه سازه های یافت شده در اردن است که قدمت آن به حدود 500 سال می رسد و افرادی که این بناها را در اردن ساخته اند، گوسفند، بز و گاو پرورش داده اند. در گذشته‌های دور، جمعیت زیادی در ماوراء اردن و بخش‌هایی از سوریه داشتند و نیاز به یافتن شکارگاه‌های جدیدی داشتند که باعث شد به تدریج به سمت جنوب به سمت عربستان سعودی کنونی حرکت کنند.

شایان ذکر است که شهر سوختی با قدمتی 5 هزار ساله و در شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان یکی از قدیمی ترین شهرهای متمدن ایران به شمار می رود. یافته های جدید نشان می دهد که مردم عربستان سعودی دو هزار سال قبل از ساکنان شهر سوخته متمدن شده اند.

منبع: Life Science

227323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *