اخبار اخبار عمومی

حمله سگ‌های ولگرد به یک دانش آموز/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، وضعیت بحرانی سگ های ولگرد هر روز حادثه جدیدی در زندگی مردم ایجاد می کند.

شما در خیابان های بوگنورد قدم می زنید. به خصوص در حاشیه شهر می توان شاهد افزایش تعداد سگ های ولگرد و بی صاحب بود. تعداد سگ ها به دلیل زاد و ولد بالا دائما در حال افزایش است.

از سوی دیگر، اخبار ناخوشایندی که هر روز از گوشه و کنار کشور به گوش می رسد ما را به ضرورت برخورد با این پدیده پی می برد. کمتر روزی می گذرد که خبری از مجروح شدن کودک، زن یا مردی توسط سگ یا گروهی از سگ ها نباشد. این که منجر به بیماری جدی هاری نیز می شود، در صورت عدم درمان به موقع می تواند به راحتی باعث مرگ فرد شود. همه این دلایل ضرورت مقابله با این پدیده را افزایش می دهد.

تقریباً تمامی مناطق شهری بجنورد به ویژه مناطق حاشیه شهر از این پدیده رنج می برند. محله های فقیر نشین به محل پرورش سگ های ولگرد تبدیل شده اند که خطرات زیادی را به دنبال دارد. این تجمعات معمولا در نیمه های شب و اوایل صبح که زمان مدرسه رفتن کودکان است بیشتر به چشم می خورد و این نشان می دهد که نباید خطرات این منطقه را نادیده گرفت.

شهرداری ها رسما مسئول جمع آوری سگ های ولگرد هستند. اما به نظر می رسد این نهاد به تنهایی نمی تواند در مقابل این پدیده بایستد چرا که تاکنون شکست خورده است و عملا هر روز شاهد افزایش تعداد سگ ها هستیم.

روزانه 15 سگ ولگرد نجات می یابند

محمدعلی کشمیری شهردار بجنورد در گفتگو با خبرنگار دانشجو گفت: از آنجایی که محله های اطراف بجنورد روستایی است و شغل برخی افراد دامداری است، سگ های زیادی در این مناطق حاشیه ای پرورش می یابند.

وی افزود: این سگ ها برای تهیه غذا در مدت زمان کوتاهی به سطح شهر می رسند و به حاشیه شهر بازمی گردند.

شهردار بجنورد ادامه داد: امسال 500 میلیون تومان برای جمع آوری سگ های ولگرد و بی صاحب اختصاص یافت.

کشمیری با بیان اینکه بیشتر سگ های ولگرد سگ های ولگرد نیستند، بلکه سگ های نگهبان هستند، خاطرنشان کرد: شهرداری روزانه بین 10 تا 15 قلاده سگ را توقیف می کند و نیروها با سگ ها برخورد تندی نمی کنند.

وی افزود: بوگنورد از معدود شهرهای کشور است که دارای پناهگاه سگ است و مساحت این پناهگاه چند هزار متر مربع است که هم اکنون هزاران سگ در آن نگهداری می شوند.

شهردار بجنورد افزود: با وجود اینکه روزانه بین 10 تا 15 قلاده سگ جمع آوری می شود اما با توجه به قدرت تولیدمثلی این حیوان تعداد آنها افزایش می یابد که برای رفع این مشکل باید کنترل شود.

وی تصریح کرد: مردم حتی الامکان از غذا دادن به سگ های ولگرد خودداری کنند و زباله های خود را در زمان مشخص شده در کوچه ها رها کنند تا شاهد پخش شدن سگ ها در سطح شهر نباشیم.

کشمیری خاطرنشان کرد: تنها راه مقابله با آسیب های ناشی از تعداد زیاد سگ عقیم سازی آنهاست.

باید گفت مقابله با این پدیده نوظهور عزم همگان را می طلبد و تنها با یکی دو اقدام کوچک و کوتاه مدت نمی توان به اثربخشی آن امیدوار بود. اگر می خواهیم این پدیده به یک بحران اپیدمی تبدیل نشود، باید از هم اکنون آن را شروع کنیم.

شب گذشته یک دانش آموز در منطقه مگان شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی مورد گازگرفتگی سگ های ولگرد قرار گرفت.

233236

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *