چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدینتحقیقات جدید منتشر شده توسط دانشمندان ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) نشان می دهد که یک زیردریایی مجهز به لیزر می تواند در حالی که در زیر آب پنهان می ماند، به ماهواره ها شلیک کند و “دکل نوری الکترونیکی” خود را قبل از حرکت به سمت کف اقیانوس مستقر کند و سرعت خود را کاهش دهد.

در مقاله ای که ماه گذشته در مجله چینی Command Control & Simulation منتشر شد، تیم پروژه به سرپرستی وانگ دان، استاد آکادمی زیردریایی، پیشنهاد کرد که این نوع زیردریایی لیزری می تواند در آینده در اقیانوس های مختلف به تولید انبوه برسد و به کار گرفته شود. برای مقابله با تهدیدات نظامی چین

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پنهان کردن حمله بزرگترین چالش برای عملیات ضد ماهواره است. وانگ و همکارانش در این گزارش نوشتند: «در حال حاضر، ابزار اصلی عملیات ضد ماهواره‌ای بر موشک‌های زمین به هوا متکی است، اما این رویکرد با مشکلات خاصی در زمینه پنهان کاری مواجه است».

ماهواره های پرتاب شده توسط استارلینک متعدد، فشرده و کوچک هستند و یک شبکه ماهواره ای بسیار انعطاف پذیر را تشکیل می دهند. حتی اگر تعداد زیادی از ماهواره ها نابود شوند، مازاد بر جایگزینی آنها وجود خواهد داشت. بنابراین استفاده از موشک برای حمله به این گونه ماهواره ها کاملا بی اثر است. سلاح های لیزری مبتنی بر زیردریایی می توانند این مشکلات را حل کنند.

پیش از این، چین ادعا کرده بود که یک منبع انرژی فشرده ساخته است که می تواند اندازه یک سلاح مایکروویو پرقدرت را که قادر به نابود کردن ماهواره ها است، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به گفته محققان این دستگاه می تواند تا 10 گیگاوات برق با فرکانس 10 پالس در ثانیه تولید کند (برای مقایسه مصرف برق در ایران حدود 80 گیگاوات است).

محققان چینی تنها کسانی نیستند که ایده انهدام ماهواره ها با زیردریایی ها را مطرح کرده اند. یک مقاله تحقیقاتی ویژه در مؤسسه نیروی دریایی ایالات متحده که در اوایل سال جاری منتشر شد، بر نقش زیردریایی های رادارگریز در راه اندازی حملات ضد ماهواره ای تأکید می کند.

برای انجام ماموریت انهدام ماهواره های استارلینک، اولین زیردریایی مجهز به لیزر به منطقه دریایی فرستاده می شود. طبق دستور فرماندهان، زیردریایی ها وارد منطقه تعیین شده شده و منتظر رسیدن ماهواره ها به برد حمله خود هستند. زمان شلیک سلاح لیزری با توجه به زمان عبور ماهواره های از قبل به دست آمده تنظیم می شود.

زمانی که ماهواره به برد قابل حمله برسد، سلاح لیزری از آب خارج می شود. با توجه به محدودیت‌های موجود در تجهیزات شناسایی زیردریایی، سایر نیروها باید برای حمله زیردریایی به ماهواره هدایت ماهواره‌ای را ارائه دهند. پس از اتمام حمله، زیردریایی می تواند شیرجه بزند و منتظر ماموریت بعدی بماند یا به بندر اصلی بازگردد.

چین ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم!  / تصویر

جالب اینجاست که آخرین مطالعه PLA از Starlink در زمینه ای نام می برد که توضیح نمی دهد که چرا این ماهواره ها تهدیدی برای امنیت چین هستند. طرح نابودی استارلینک چند هفته پس از گزارش دیگری از سوی محققان ارتش آزادیبخش خلق صورت گرفت که نشان داد چین در حال تجزیه و تحلیل نقش استارلینک در یک حادثه احتمالی در تایوان است.

در دو سال گذشته، دانشگاهیان چینی در ارتش آزادی‌بخش خلق در حال بررسی این موضوع بوده‌اند که چگونه ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس به امنیت ارتباطات نظامی در اوکراین کمک می‌کنند تا با تجاوز روسیه مبارزه کند.

هدف اصلی ماهواره های Starlink ارتباطات است. با این حال، برخی از کارشناسان نظامی چین ابراز نگرانی کرده اند که ماهواره های Starlink آینده ممکن است محموله های اضافی را برای عملیات نظامی حمل کنند. در سال 2021، دو ماهواره استارلینک مانورهای خطرناکی را در نزدیکی ایستگاه فضایی چین انجام دادند و فضانوردان را بر آن داشت تا مراحل تخلیه اضطراری را آغاز کنند. این حادثه پکن را متقاعد کرد که ایالات متحده می تواند از این ماهواره های ارزان قیمت برای هدف قرار دادن دارایی های فضایی گران قیمت چین استفاده کند.

منبع: com.eurasiantimes

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *