فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی
اخبار اخبار ورزشی

فوتبال المپیک با حضور ستارگان؛ از حسرت ایران تا درخشش مسی

تبلیغات بنری


سفر پر ستاره: تنها 4 روز تا مراسم افتتاحیه و راه اندازی رسمی المپیک 2024 پاریس باقی مانده است و کشورهای مختلف اعضای کاروان خود را به فرانسه می فرستند. رقابت های فوتبال المپیک دو روز قبل از مراسم افتتاحیه از روز چهارشنبه 12 مرداد آغاز می شود و با برگزاری مسابقه فینال و اعلام قهرمانی در 30 مرداد به پایان می رسد. در فوتبال المپیک 16 تیم حضور دارند که در 4 گروه 4 تیمی تقسیم می شوند و از هر گروه 2 تیم به مرحله بعد راه خواهند یافت. نکته مهم در مورد مسابقات فوتبال این است که بر خلاف سایر رشته ها، مسابقات آنها فقط در شهر پاریس برگزار نمی شود شهرهای مارسی، بوردو، دستین شاربو، نیس، نانت و سنت اتین نیز میزبان مسابقات فوتبال المپیک هستند.

مجارستان و انگلیس در فوتبال رکورد زدند!

فوتبال در مسابقات المپیک معمولا در سایه سایر رشته ها قرار دارد و کمتر از مسابقاتی مانند جام جهانی و جام ملت های اروپا مورد توجه قرار می گیرد. اما مدال طلای او ارزش بالایی دارد و پس از درخشش در فوتبال المپیک مورد توجه بسیاری از ستارگان قرار گرفته است. مجارستان با 3 طلا، 1 نقره و 1 برنز پرافتخارترین کشور فوتبال المپیک است و بریتانیا با 3 طلا در رده بعدی قرار دارد. مجارستان در سال های 1952، 1964 و 1968 موفق به کسب سه مدال طلا شد و از سال 1996 این کشور نتوانست به المپیک راه پیدا کند. بریتانیای کبیر سه مدال طلا در سال های 1900، 1908 و 1912 به دست آورد و بیش از یک قرن از آخرین قهرمانی این کشور می گذرد.

برزیل به عنوان پرافتخارترین تیم جام جهانی، سال ها آرزوی مدال طلای المپیک را داشت، اما در سال 2016 که مسابقات در ریو برگزار شد، طلسم را شکست و اولین تورنمنت خود را به دست آورد. سلکائو در سال 2020 با غلبه بر اسپانیا برای دومین بار متوالی به مدال طلا دست یافت اما در این دوره نیز موفق به کسب سهم نشد و نتوانست برای سومین بار متوالی عنوان قهرمانی را از آن خود کند. برزیل با 2 طلا، 3 نقره و 2 برنز بیش از هر کشور دیگری در بازی های المپیک مدال کسب کرده است.

تاکنون هیچ کشور آسیایی موفق به حضور در فینال المپیک نشده است و بهترین نتایج تاریخ آسیا به مدال برنز ژاپن و کره جنوبی در سال های 1968 و 2012 برمی گردد. عراق در المپیک 2004 آتن نیز با نسل طلایی خود به مقام چهارم دست یافت و 3 سال بعد همین تیم قهرمان جام ملت های آسیا شد.

فوتبال المپیک هم ستاره دارد

برخلاف ادبیات داستانی، ستاره های زیادی در فوتبال المپیک حضور دارند که بر جذابیت این رقابت ها می افزاید. در تیم برزیل قهرمان فصل گذشته افرادی مانند دنی آلوز، برونو گیماراس، ریچارلیسون، آنتونی، مالکوم حضور داشتند و نیمار در سال 2016 در تیم قهرمان برزیل حضور داشت. نکته جالب اینکه بخشی از اسکلت تیم ملی اسپانیا قهرمان یورو 2024 در تیم راه یافته به فینال المپیک توکیو حضور داشت. لوئیس دلافونته مربی تیم ملی بزرگسالان اسپانیا به همراه تیم زیر 21 سال این کشور و بازیکنانی چون اونای سیمون، مارک کوکوریا، پدری، دنی اولمو، میکل اویارزابال و میکل مرینو به فینال المپیک توکیو رفت. چه کسی قهرمان یورو 2024 شد او در المپیک توکیو شرکت کرد.

در المپیک 2024 پاریس، فوق ستاره هایی مانند اشرف حکیمی، جولیان آلوارز، مایکل اولیس، نیکلاس اوتامندی، الکس پنیا، الکساندر لاکازت، پائو کوبارچی و فرمین لوپز بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. فدراسیون فوتبال فرانسه قصد داشت از کیلیان امباپه برای حضور در المپیک دعوت کند اما رئال مادرید با حضور ستاره خود در المپیک مخالفت کرد و امباپه این مسابقات را از دست داد. اگر مخالفت رئال مادرید نبود، شاید براهیم دیاز با مراکش به پاریس می رفت و اگر لیورپول موافقت می کرد، محمد صلاح می توانست در المپیک شرکت کند.

یکی دیگر از اتفاقات جالب این دوره حضور تیری آنری و خاویر ماسکرانو به عنوان سرمربی تیم های ملی فرانسه و آرژانتین است. ماسکرانو که در سال 2004 با لیونل مسی در حالی که بازی می کرد، طلای المپیک را کسب کرد، اکنون این فرصت را دارد که به عنوان سرمربی این عنوان را کسب کند.

جذابیت ویژه عراق و ازبکستان برای استقلال و پرسپولیس

سه کشور ژاپن، ازبکستان و عراق نماینده قاره آسیا در المپیک پاریس هستند و علاوه بر ایران، کشورهایی مانند عربستان، قطر، کره جنوبی و استرالیا موفق به کسب سهمی نشدند. اگرچه فوتبال ایران هنوز در بازی های المپیک شرکت نکرده است، اما دو ستاره خارجی لیگ برتر ایران راهی پاریس شده اند. منتظر محمد هافبک فصل گذشته خانم رفسنجان که با قرارداد باشگاه استقلال در ترکیب تیم ملی عراق قرار گرفت و استون ارونوف ستاره پرسپولیس نیز یکی از سه سهمیه بزرگسالان ازبکستان را پر کردند.

حضور این دو ستاره در المپیک پاریس برای هواداران استقلال و پرسپولیس جذابیت خاصی دارد و درخشش آنها می تواند باعث ارسال پیشنهادهایی به سرخابی شود.

غیبت همیشگی ایران در المپیک

فوتبال ایران در سال های اخیر همواره در حسرت بازی های المپیک بوده و در این فصل نتوانست سهمیه لازم برای حضور در این رقابت ها را کسب کند. ایران 3 بار در سال های 1964، 1972 و 1976 در فوتبال المپیک شرکت کرد که پس از آن ایران هرگز به المپیک راه پیدا نکرد. بهترین نتیجه برای فوتبال ایران در تاریخ المپیک مربوط به سال 1976 در کانادا بود که تیم ملی ایران به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و پس از آن 48 سال از رسیدن به المپیک و حتی با شروع آن می گذرد در المپیک 2028 نیم قرن از این حسرت می گذرد.

تیم ملی امید ایران در راه المپیک پاریس با ترکیبی از بازیکنان درجه یک و مربی رضا عنایتی در مسابقات انتخابی شرکت کرد اما با شکست ازبکستان حتی به قهرمانی زیر 23 سال آسیا هم نرسید. جام ملت ها و حضور آن در المپیک پاریس زودتر از همیشه بسته شد.

فوتبال المپیک با حضور ستاره ها;  از حسرت ایران برای درخشش مسی

258 258

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *