اخبار اخبار عمومی

چالش‌های سفر اربعین برای مشمولان غایب: راهنمای سفر کربلا بدون کارت پایان خدمت

تبلیغات بنری


تمامی مردان بالای 18 سال برای خروج از کشور نیاز به کارت پایان خدمت دارند. این افراد نمی توانند کشور را ترک کنند مگر اینکه گواهی پایان خدمت موقت یا دائم داشته باشند. بر این اساس افرادی که فاقد هرگونه معافیت هستند غایب محسوب می شوند. متاسفانه طبق قوانین جاری، مشمولان غایب تحت هیچ شرایطی اجازه خروج از کشور را ندارند. با این حساب این افراد امکان شرکت در مراسم اربعین و زیارت کربلا را ندارند.

بهتر است قبل از عضویت برای سربازی یا معافیت اقدام کنید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. در ادامه با جزئیاتی که برای خروج از کشور در ایام اربعین باید بدانید آشنا می شویم.

بررسی شرایط سفر اربعین برای شرکت کنندگان

اخذ پاسپورت بین المللی یکی از شرایط ضروری و مهم خروج از کشور می باشد. اگر برای تفریح، زیارت، کار و … قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید، اولویت اول اخذ پاسپورت خروج از کشور است. از طرفی مهم ترین شرط اخذ پاسپورت بین المللی اخذ کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت است. بدین منظور خروج از کشور برای مشمولان وظیفه و مشمولان غایب شرایط ویژه ای دارد.

مدت خدمت سربازی شامل افراد بین 18 تا 50 سال می شود و حتی در شرایط خاص با تغییر قوانین به 60 سال می رسد. لذا شما در این رده سنی قرار دارید و اقدامات لازم برای انجام خدمت سربازی را انجام نداده اید و غایب محسوب می شوید و اجازه خروج از کشور را ندارید. پس اگر غایب هستید و قصد دارید برای سفر اربعین آماده شوید، باید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

کار به موقع برای ثبت نام خدمت سربازی

اگر زمان ثبت نام خدمت سربازی فرا رسیده است باید بدون معطلی ثبت نام کنید. اگر تأخیر داشته باشد غایب محسوب می شود و از غایبان چهل روز محسوب می شود. این مشکل مشکلات عدیده ای ایجاد می کند و گاهی اوقات برای شما در گرفتن پاسپورت استرس زا است.

داشتن عذر موجه

اگر به دلایل مختلف مدتی از تاریخ سربازی شما گذشته است و شما عذر موجهی برای این مشکل دارید باید با ارائه مدارک لازم عذر خود را توجیه کنید. در واقع می توانید با ارائه مدارکی مانند گواهی پزشکی برای خروج از دسته مشمولان غایب، بهانه موجهی برای غیبت خود به دست آورید. بنابراین قبل از درخواست گذرنامه باید دلیل غیبت خود را با بهانه ای قابل قبول اثبات کنید و با اخذ پاسپورت موقت خود را برای سفر به کربلا آماده کنید. همچنین فراموش نکنید که پس از بازگشت به ایران در اسرع وقت برای دریافت خدمات اقدام کنید.

دانشجوی گواهینامه

اخذ گواهی تحصیلی برای دانشجویان دختر و پسر در حال تحصیل گواهی موقت معافیت از خدمت سربازی محسوب می شود. شما به عنوان دانشجو به صورت موقت از خدمت سربازی معاف هستید و با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه یا منطقه می توانید برای سفر به کربلا گذرنامه موقت درخواست دهید. در واقع می توانید بدون کارت پایان خدمت به کربلا سفر کنید.

فارغ التحصیلان کمتر از یک سال

فارغ التحصیلی شما دیگر بهانه ای برای عدم ثبت نام سربازی نیست و در صورت عدم ثبت نام غیبت محسوب می شوید. البته با فارغ التحصیلی یک سال برای عدم غیبت معافیت موقت دارد و می توانید در این مدت برای گذرنامه موقت اقدام کنید و به کربلا بروید.

مراحل اخذ گذرنامه و مدارک لازم برای سفر به کربلا

برای اخذ پاسپورت سفر به کربلا می توانید با مراجعه به بیش از 10 کلانتری و ارائه مدارک لازم تمامی مراحل اخذ گذرنامه خود را در این مرکز انجام دهید. این مراحل شامل پر کردن فرم اطلاعات، ارسال مدارک، پرداخت هزینه های لازم، ثبت اثر انگشت و گرفتن عکس برای پاسپورت می باشد. البته برای ثبت گذرنامه حج نیز می توانید از سامانه سخا استفاده کنید.

ثبت نام در سامانه سخا:

کد ملی و رمز عبور را وارد کنید.

یا از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با شماره تماس وارد شوید.

انتخاب درخواست گذرنامه حج:

از منوی سمت راست، «پلیس مهاجرت»، سپس «گذرنامه» و «برنامه گذرنامه حج» را انتخاب کنید.

قوانین را مطالعه کنید و مطمئن شوید:

قوانین مربوط به صدور گذرنامه را مطالعه کنید و با علامت “موافقم” تایید کنید.

جزئیات را وارد کنید:

اطلاعات شخصی مانند نام، نام پدر، تاریخ تولد و بارگذاری اسناد پشتیبانی را وارد کنید.

پرداخت:

پرداخت هزینه صدور گذرنامه (حدود 65 هزار تومان).

پاسپورت شما ظرف 3 روز صادر و به منزل شما ارسال می شود.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *