گرمای بی‌سابقه در ایران؛ شنبه و یکشنبه آتشین در راه/ اقلیم ما با یک روند گرمایشی مواجه است/ احتمال کم‌بارشی در پاییز بالاست
اخبار اخبار عمومی

گرمای بی‌سابقه در ایران؛ شنبه و یکشنبه آتشین در راه/ اقلیم ما با یک روند گرمایشی مواجه است/ احتمال کم‌بارشی در پاییز بالاست

تبلیغات بنری


الهه جعفرزاده: چندی پیش رئیس مرکز پیش بینی کشوری سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه دمای هوای ایران دوبرابر دمای هوای جهان است، اعلام کرد دمای کنونی جهان بیش از یک درجه نسبت به بالاترین دمای سال گذشته افزایش یافته است. جهان. دوران انقلاب صنعتی و آن هم در صورتی که ایران در 50 سال گذشته 2 درجه گرمتر شده است.

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در این باره به رابو توضیح می‌دهد: «طبق پروتکل‌های بین‌المللی، ناهنجاری‌های دمایی نسبت به 30 سال گذشته یا بیشتر، اما در مقیاس جهانی مقایسه می‌شود. ” میانگین دمای کره زمین “زمین در سن ماقبل صنعتی اندازه گیری می شود. به عبارت دیگر، مبنای مقایسه بین سال های 1850 و 1900 پس از میلاد است که بیش از 120 تا 170 سال پیش است.”

وی می افزاید: این یک میانگین جهانی است که دمای خشکی، دریاها، مناطق قطبی و تمام نقاط جهان را شامل می شود و محدود به یک قاره یا کشور خاصی نیست، اگر هر کشوری در جهان را بررسی کنیم، دمای آن را بررسی می کنیم با میانگین جهانی متفاوت است و هیچ کدام یکسان نیستند.

اقلیم ایران روند گرم شدن را تجربه می کند

طبق شواهد، شرایط اقلیمی کشورهای خاورمیانه تا حدودی مشابه شرایط اقلیمی ایران است و در آن مناطق دمای هوا هر دهه افزایش می‌یابد.

وی افزود: کشور ما طی پنجاه سال گذشته و هر دهه شاهد افزایش میانگین 0.4 درجه سانتیگراد بوده است، اما این بدان معنا نیست که دما هر سال بیشتر از سال قبل باشد و تحت تأثیر عوامل مختلف در نوسان است.»

وی می گوید: متأسفانه میانگین دمای کشور در سال های اخیر نسبت به سال های گذشته گرمتر شده است و این نشان می دهد که آب و هوای کره زمین روند گرم شدنی را طی می کند سال‌ها، حدود دو درجه داریم «تفاوت دما با پنج دهه قبل از این وضعیت در کشورهای دیگر خاورمیانه است».

آیا در روزهای آینده شاهد گرما/دمای غیرعادی بالای 40 درجه در تهران خواهیم بود؟

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش دما طبیعی است یا خیر؟ او می‌گوید: «مفهوم نرمال یا غیرعادی در این مقوله متفاوت است، اگر این عنوان را به دمای سی سال گذشته بدهیم و آن را عادی بدانیم، آنگاه به معنای «میانگین بلندمدت» است اصطلاح غیر طبیعی به این معنی نیست که ناهنجاری دما به تفاوت از میانگین بلندمدت اشاره دارد و گرمتر از میانگین است.

وی خاطرنشان می کند: از روز پنجشنبه 13 مرداد تا یکشنبه 18 مرداد ماه با انبوهی از هوای گرم مواجه هستیم و بعید نیست دمای هوا در تهران به 40 تا 42 درجه سانتی گراد برسد اما تجربه این دما چیزی نیست تازه برای تهران، چون پایتخت هم شاهد یک درجه گرما بود، دمای هوا به 43 درجه رسید، اما اوایل هفته آینده در روزهای شنبه و یکشنبه دما افزایش می‌یابد.

گرمای بی سابقه در ایران؛  شنبه و یکشنبه آتشین در راه است/ آب و هوای ما با روند گرم شدنی مواجه است/ احتمال بارندگی کمتر در پاییز زیاد است

نقش دما در وقوع خشکسالی

با افزایش دما، شدت تبخیر و تعرق در دریاها، رودخانه ها و سایر منابع آبی افزایش می یابد و این مشکل در کنار کاهش ذخایر آبی، تقاضا و نیاز به آب را افزایش می دهد. این مأموریت در این زمینه تأیید می‌کند: «این تقاضا در همه ابعاد مطرح می‌شود، مثلاً در محیط‌زیست، درختان و گیاهان در هوای گرم به منابع آبی بیشتری نیاز دارند تا خشک نشوند و به حیات خود ادامه دهند با گرم شدن هوا، تقاضا و تمایل مردم به افزایش مصرف آب به طرق مختلف از جمله استحمام و آشامیدن در حال افزایش است.

شاید یک پاییز بارانی داشته باشیم

به گفته رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی، از منظر اقلیمی و با توجه به شاخص های ال نینو و ال نینو که شرایط آب و هوایی فصل سرد امسال را تعیین می کند، منطقه اقیانوس آرام در حال حاضر در حالت آماده باش قرار دارد. وضعیت خنثی، بر اساس برآوردهای شاخص، به نظر می رسد در نیمه دوم سال جاری وارد مرحله سرما شویم، اما احتمالات حاکی از خنثی بودن شرایط جوی ایران در پاییز است. با این حال در این زمان از سال نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد که آیا خشکسالی را تجربه خواهیم کرد یا خشکسالی.

او می‌گوید: «اگرچه در فصل تابستان هستیم، اما آب و هوای جهانی گرم‌تر از حد معمول و متوسط ​​طولانی‌مدت است و گرمای بی‌سابقه‌ای را به ارمغان آورده است که با در نظر گرفتن این موارد، قبلاً در اکثر نقاط جهان وجود نداشت. خیر می توان وضعیت آب و هوای فصل پاییز پیش رو را به طور دقیق و مشخص پیش بینی کرد، اما با نگاهی به روند افزایش دما و مراجعه به خروجی های مدل های عددی مختلف، امکان پذیری این قوی است که پاییز ما پاییز کم باران باشد. البته برای ارائه گزارش های موثق و دقیق باید تا پایان فصل گرم صبر کرد تا دید آیا شرایط دمایی تغییر می کند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

منابع آبی کشور به پایان رسیده و زمین ها در حال غرق شدن هستند/تنش آب در این استان ها

آبگرفتگی بناهای تاریخی کشور به منظور سدسازی 3.5 درصد از مساحت کشور درگیر فرونشست است

پاییز بارانی چه شد؟ / «یقین» در هواشناسی معنی ندارد; پیش بینی های روزانه خطای کمی دارند

47232

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *