کشفی که دانشمندان را حیرت‌زده کرد/ در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس، اکسیژن تولید می‌شود!
اخبار اخبار تکنولوژی

کشفی که دانشمندان را حیرت‌زده کرد/ در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس، اکسیژن تولید می‌شود!

تبلیغات بنری


به گزارش – و بر اساس گزارش دیجیاتو، محققان انجمن علوم دریایی اسکاتلند (SAMS) پدیده ای غیرمنتظره را کشف کردند به نام «اکسیژن تیرهچپ این کشف ممکن است منجر به بازاندیشی در مورد چگونگی شروع حیات در سیاره زمین شود. محققان دریافتند که اکسیژن در اعماق بیش از 4000 متری اقیانوس تولید می شود، جایی که نور نمی تواند به آن نفوذ کند. این کشف آنقدر دور از ذهن است که محققان دریافتند. در ابتدا فکر می کردند تجهیزات آنها معیوب است.

بر اساس گزارش CNN، زمانی که محققان داده‌هایی را در مورد سطح اکسیژن در اعماق اقیانوس پیدا کردند، معتقد بودند که حسگرها معیوب هستند زیرا مطالعات قبلی قبلاً نشان داده بود که در اعماق اقیانوس، موجودات فقط اکسیژن مصرف می‌کنند، نه تولید آن. به طور کلی، موجودات حساس به نور مانند گیاهان، پلانکتون ها و جلبک ها از نور خورشید برای تولید اکسیژن استفاده می کنند که به اعماق اقیانوس نیز می رسد.

کشف اکسیژن تاریک در اعماق اقیانوس

بر اساس مقاله محققان در مجله Nature، راز تولید این اکسیژن تیره در بلوک هایی به اندازه یک سیب زمینی و حاوی عناصری مانند کبالت، نیکل و منگنز نهفته است. از این ترکیبات در ساخت باتری های لیتیوم یونی نیز استفاده می شود. این توده های خشکی در عمق بیش از 4000 متری زیر سطح آب در تاریکی مطلق پوشیده شده اند. برای مقایسه، تایتانیک در عمق حدود 3810 متری قرار دارد.

به نظر می رسد عناصر موجود در بلوک ها تا حدودی مانند یک باتری عمل می کنند. آزمایش محققان نشان داد که ولتاژ این بلوک ها 0.95 ولت است که در کنار هم قرار گرفتن می تواند به میزان قابل توجهی ولتاژ را افزایش دهد. برای شروع فرآیندی به نام “الکترولیز آب دریا”، که در آن آب دریا به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می شود، فقط 1.5 ولت طول می کشد.

این کشف می تواند درک ما را از آغاز زندگی روی زمین تغییر دهد. محققان می گویند: «برای اینکه حیات هوازی در این سیاره آغاز شود، باید اکسیژن وجود داشته باشد، و ما فکر کردیم که تامین اکسیژن به زمین با موجودات فتوسنتزی آغاز شد. اما اکنون می دانیم که اکسیژن در اعماق دریاها نیز تولید می شود، جایی که نور وجود ندارد. بنابراین باید سوالاتی از این قبیل بپرسیم: زندگی هوازی از کجا شروع شد؟ بیا برگردیم.”

کشفی که دانشمندان را شگفت زده کرد: اکسیژن در عمق 4000 متری اقیانوس تولید می شود!

با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد این توده ها و اکسیژن تیره انجام شود تا ماهیت فرآیند تشکیل اکسیژن در زمین مشخص شود.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *