اخبار اخبار عمومی

تب دنگی در حاشیه، تب تند سیاست در کانون؛ غفلت از یک اپیدمی در دوره گذار دولت/ «امیدوارم مانند کووید ۱۹ در سال ۹۹ مجددا غافلگیر نشویم»

تبلیغات بنری


تظاهرات گودرزی: گسترش تب دنگی در جهان شتاب گرفته است و این تعداد در مقایسه با سال گذشته حداقل دو برابر شده است، همانطور که مرکز کنترل بیماری در ژوئن 2024 گزارش داد که حدود 10 میلیون مورد جدید از این بیماری در مقایسه با مدت مشابه گزارش شده است. در سال 2023. با ارائه آماری توسط حمید السوری، دانشمند اپیدمی، این آمار برای رابو از 5 میلیون مورد ابتلا گفت: «این نشان دهنده شیوع این بیماری است و این وضعیت نشان می دهد که ویروس در حال گسترش است. بدن پشه ناقل بیماری است، بنابراین، این موضوع خطرناک است و خطر بالقوه عفونت وجود دارد.

سایه سیاست بر دنگی سنگینی می کند

هیچگاه به اندازه امسال درباره تب دنگی و پشه آئدس صحبت نشده است، اما چند هفته ای است که وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به این بیماری و همچنین شهرهایی که این پشه در آنها بوده است را اعلام کرده است. ما به همه روزهای شیوع کرونا و آمار مربوط به موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن را یادآوری می کنیم، اما آیا پشه آئدس واقعاً می تواند باعث شیوع کووید-19 شود؟

از آنجایی که تب دنگی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، شیوع آن ممکن است به اندازه سایر بیماری‌های ویروسی نباشد، اما همانطور که السوری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی السوری گفت، اگر به آن توجه نشود، مطمئناً باعث نگرانی خواهد شد. رابو: به نظر می رسد تب دنگی از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند، شیوع نگران کننده ای تب دنگی در کشور وجود دارد و با توجه به عفونت های سیاسی موجود، رسیدگی مناسبی به آن صورت نمی گیرد. وزارت بهداشت و اصحاب رسانه چند روز پیش در دیداری که با یک کارشناس بین المللی برگزار کردم، به نظر ایشان این موضوع ایران را به شدت نگران کرده است.

این استاد دانشگاه بین‌المللی ادامه می‌دهد: وی از شیوع گسترده تب دنگی در ایران بسیار نگران بود و معتقد بود که واکنش وزارت بهداشت به این فوریت بهداشتی کافی نبوده است. و آمادگی کامل، همه جانبه و همه جانبه را برای مقابله با اپیدمی این بیماری در سطح کشور به ویژه در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی کشور در نظر گرفت تا از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

السوری می گوید: امیدوارم این حساسیت در بین متولیان امر در وزارت بهداشت ایجاد شده باشد و در دوره انتقالی دولت شاهد غفلت از این اورژانس اپیدمیولوژیک نباشیم. یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری است. آموزش عمومی و آگاه سازی مردم به خصوص در مناطق پرخطر در مورد پیشگیری و مسائل مربوط به آن که نمود محسوسی در سطح کشور نمی بینم و امیدوارم در سال 2019 مانند کووید-19 دیگر غافلگیر نشویم. .

پوشیدن شلوارک و آستین کوتاه ممنوع است

شاید در شرایطی که اطلاعات، آمار و اطلاعات مربوط به تب دنگی در سیاست گم شده بود، تا چند روز پیش اطلاعیه ساده مبنی بر شناسایی یک فرد مبتلا به این بیماری در تهران به جنجال و گزارش های ضد و نقیض تبدیل شد، بهتر است اشاره کنیم. نکاتی در مورد شناخت و پیشگیری از بیماری

حمید السوری در این باره به رابو گفت: این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری دیده می شود زیرا پشه های آئدس در این مناطق زیاد است، بنابراین انتظار داریم این بیماری در مناطق جنوبی کشور که مناطقی هستند بیشتر شناسایی شود. آب راکد وجود دارد.» و سلامت: “محیط زیست رعایت نمی شود و پشه ها می توانند به راحتی تولید مثل کنند.”

این اپیدمیولوژیست می گوید: «این بیماری به جز درمان حمایتی، درمان خاصی ندارد، بنابراین کار اصلی ما پیشگیری و کنترل بیماری است مناطقی در مورد نیاز به پوشیدن لباس‌های آستین بلند و اجتناب از پوشیدن شلوارک و آستین کوتاه «در مناطقی که پشه‌های آئدس انتظار می‌رود، مردم می‌توانند از پشه‌بند استفاده کنند یا از پشه‌بند برای در و پنجره‌ها استفاده کنند تا از ورود پشه‌ها جلوگیری کنند.

السوری می گوید: «موارد شدید باید سریعاً به مراکز درمانی فرستاده شود تا در صورت بروز تب ناگهانی، سردرد شدید، درد بدن و مفاصل، ضعف، خستگی، کبودی در بدن، احتمال مرگ افزایش نیابد. کمردرد، چشم، تهوع و استفراغ می‌خواهند سریعاً به مراکز درمانی منتقل شوند، زیرا موضوع جدی است و احتمال عفونت وجود دارد.»

به گفته این کارشناس، شعاع فعالیت پشه آئدس از دریاچه و آب های راکد حدود 200 تا 250 متر است و اگر این آب راکد قادر به خشک شدن باشد، بهتر است آن را خشک کنید.

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *